Abigor Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Prøvd wolfram alpha? De gir steg for steg hjelp til nøyaktig slike stykker. Nei, det har jeg ikke prøvd eller hørt om. Er det et program til mac jeg f. eks kan ha med på eksamen i S2? Nei det er ikke et program du behøver å installere, det er enda bedre! En gratis nettside omtrent som google, men istedenfor å søke løser den mattestykker. Du vil derivere (x^2 + x) ln x? Da skriver du ((x^2 + x) ln x)' for å derivere. Da vil du også få muligheten til å få vist løsningen i steg for steg ved å trykke på "show steps". Da ser det slik ut: Perfekt for deg som vil lære å derivere! Endret 15. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar
AnomymBruker123 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Prøvd wolfram alpha? De gir steg for steg hjelp til nøyaktig slike stykker. Nei, det har jeg ikke prøvd eller hørt om. Er det et program til mac jeg f. eks kan ha med på eksamen i S2? Nei det er ikke et program du behøver å installere, det er enda bedre! En gratis nettside omtrent som google, men istedenfor å søke løser den mattestykker. Du vil derivere (x^2 + x) ln x? Da skriver du ((x^2 + x) ln x)' for å derivere. Da vil du også få muligheten til å få vist løsningen i steg for steg ved å trykke på "show steps". Da ser det slik ut: Perfekt for deg som vil lære å derivere! Tusen takk, det virker veldig bra! Men vet du tilfeldigvis om programmer som man ikke trenger internet til å deriverie i? Utenom geogebra.. Jeg har en Texas kalkulator jeg gjerne skulle ønske gjorde det Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Noen som kan hjelpe med denne diff ligningen: y'+2xy=e-x^2 Jeg sliter når jeg skal integrere høyresiden, ex^2*e-x^2 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Tips: Eventuelt kan du seie at . Endret 16. mars 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 takk, glemte reglen med at e^noe *e^noe = e^noe+noe Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Hvordan antideriverer jeg 2x*2^x? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Hvordan antideriverer jeg 2x*2^x? Sukk, skriv om 2^x til e^(ln 2^x) = e^(x * ln 2) og x til e^(ln x) Endret 17. mars 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Hvorfor kan en skrive for eksempel integralet av 1/(x+1) xom ln|x+1| men ikke 1/(x^2-1) som ln|x^2-1| ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Prøv og deriver ln(x^2-1) så ser du hvorfor. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Vi skalblande to kjemikalier A og B i forholdet 7 : 4. Hele blandingen skal være på 16.5 ml. Hvor mange milliliter av A og hvor mange milliliter av B må vi bruke? Er snakk om forhold mellom tall. Fasit = 10,5 ml på A og 6.0 ml på B. Dritteksempler i boken.. -.- Takk! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 2 likninger med 2 ukjente A/B = 7/4 og A + B = 16,5 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Slettet post. Misforstod et svar som et spørsmål. Endret 17. mars 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Hvordan antideriverer jeg 2x*2^x? Sukk, skriv om 2^x til e^(ln 2^x) = e^(x * ln 2) og x til e^(ln x) Lite fruktbart. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Hvordan antideriverer jeg 2x*2^x? Jeg ville prøvd meg på en delvis integrasjon. La u = 2x og dv = 2^x dx 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Spørsmålet er vel: kan du antiderviere 2^x? da kan du jo bare bruke produktregelen. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hvordan antideriverer jeg 2x*2^x? Sukk, skriv om 2^x til e^(ln 2^x) = e^(x * ln 2) og x til e^(ln x) Lite fruktbart. Hvorfor det? Er enkelt å antiderivere eksponentialfunksjoner. Skriv om 2^x på formen som antydet, og følg forslaget til barkebrød over, så burde det gå uten problemer. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Det var ment til det uthevede, altså sukkingen. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Det var ment til det uthevede, altså sukkingen. Ah, beklager, jeg la ikke merke til uthevingen. Får skylde på at det er sent på kveld. Er dog enig med deg mtp sukkingen. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei Lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør oppgaver slik som denne: Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Har obligatorisk oppgave i sansynlighet: og sliter litt med "hvordan jeg skal begynne i det hele tatt" på denne oppgaven: Handler om oljekonsenstrasjon i utslipp: Gjennomsnittlig konsentrasjon er oppgitt. 21,6mg/l Får vite at er oljekonsentrasjonen er uavhengige, normalfordelte med forventningsverdi 21,6 mg/l og standardavvik 3,4 mg/l. Skal finne sannsynlighet for at oljekonsentrasjonen i utslipp er større eller lik et vist antall mg/l og mindre eller likt et annet antall etc. Hvordan går jeg frem her? (første oppgave er f.eks at konsentrasjonen er over 35mg/l) Jeg er egentlig helst ute etter fremgangsmåte her altså! -på forhånd takk vist noen har peiling. edit: jeg har tilgang til sånn normalfordelings tabell om det er relevant, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem før der :\ Endret 18. mars 2012 av Gnurk(homesmasher) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå