Itek Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Skriver inn: " =INVERS.TAN(($A$7*SIN(C16))/$A$7*COS(C16)) " Hvorfor blir ikke dette det samme som =TAN(C16) ?? Ser det er noe kluss i paranteser her. Hva er det dette tilsvarer i så fall? Endret 9. mars 2012 av Itek Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Truleg vert a/b*c tolka som , so du må putte parentesar rundt nemnaren. Red.: Og arctan(tan(x)) = x, so du får vel berre ut verdien i C16? Red. 2: Sa litt feil over, du får vel den verdien for tangens som ligg i , er C16 høgare eller lågare må du leggje til for å finne C16. Endret 9. mars 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Hei Spørsmål angående å sette en funksjon av både cosinus og sinus på faseform. Har en løsning av en differensiallikning uttrykt med både cosinus og sinus. Ønsker å sette svaret på faseform, i dette tilfellet med cosinus. Hvorfor må man plusse på pi på faseforskyvningen hvis punktet ligger i andre eller tredje kvaderant? Hvorfor må man ta hensyn til det? Vil det samme skje hvis man uttrykker svaret med bare sinus? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Firmaet NORFRYS har kostnadsfunksjon K for ett av sine frysevareprodukter. K(x) er kostnaden i kroner når det produseres x enheter per uke. K(x) = 0,012x^2+14x+7500 Vi antar at produksjonen er 500 enheter per dag. Bedriften selger varen for 45 kr per enhet. Vil det lønne seg for bedriften å øke produksjonen? Takker, fordi jeg sliter noe sinnssykt med denne oppgaven! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Det de med andre ord spør om er om det koster mer eller mindre enn 45 å produsere en til. Har du lært en metode for å finne ut hvor mye den siste produserte enheten koster? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Det de med andre ord spør om er om det koster mer eller mindre enn 45 å produsere en til. Har du lært en metode for å finne ut hvor mye den siste produserte enheten koster? derivasjon? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 derivasjon? får det uansett ikke til... må jeg gange 500 med 7? eller skal jeg ikke? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Gange med syv? Hvorfor i alle dager skulle du gange med syv? Hva får du hvis du deriverer K(x)? Endret 10. mars 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Gange med syv? Hvorfor i alle dager skulle du gange med syv? Hva får du hvis du deriverer K(x)? fordi kostnadsfunksjonen er for en uke Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Aha, leste visst ikke oppgaven godt nok.. Ja, da skal du gange med syv, ja. Men uansett må du derivere. Endret 10. mars 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 noen som vet om et program(?) det er lett å føre f.eks likninger og polynomdivisjon inn for å få det oversiktlig? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Aha, leste visst ikke oppgaven godt nok.. Ja, da skal du gange med syv, ja. Men uansett må du derivere. får feil svar...forstår ikke hva jeg gjør feil Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Hva får du når du deriverer K(x)? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Hva får du når du deriverer K(x)? K'(x)= 0,024x+14 O'(x)= 31-0,024x O(x) er overskuddet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Og hvis du setter inn x=2500 i marginaloverskuddsfunksjonen? Vi ganger med fem fordi vi regner med at de jobber fem dager i uken, ikke sju Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Og hvis du setter inn x=2500 i marginaloverskuddsfunksjonen? Vi ganger med fem fordi vi regner med at de jobber fem dager i uken, ikke sju hvis jeg setter inn 500 får jeg riktig, men isåfall er oppgaven misvisende Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 hvis jeg setter inn 500 får jeg riktig, men isåfall er oppgaven misvisende Står det 500pr. dag er det O'(2500) du skal sette inn i funksjonen, så hvis de har brukt O'(500) har de gjort feil, ja. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 noen som vet om et program(?) det er lett å føre f.eks likninger og polynomdivisjon inn for å få det oversiktlig? Jeg foretrekker å bruke latex med texmaker. Alternativer er for eksempel mathtype, i eventuel kombinasjon med word. Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Hei Spørsmål angående å sette en funksjon av både cosinus og sinus på faseform. Har en løsning av en differensiallikning uttrykt med både cosinus og sinus. Ønsker å sette svaret på faseform, i dette tilfellet med cosinus. Hvorfor må man plusse på pi på faseforskyvningen hvis punktet ligger i andre eller tredje kvaderant? Hvorfor må man ta hensyn til det? Vil det samme skje hvis man uttrykker svaret med bare sinus? Noen som har kompetanse til å besvare dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå