Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Funksjonen f er gitt ved f(x)= -x^3 + (11/2)x^2 - 8x + 8.

En rett linje m går gjennom punktene (1, 9/2) og (4,0). Finn ved regning koordinatene til skjæringspunktene mellom grafen f og linja m.

Kan noen hjelpe med framgangsmåten her? Hvis jeg tegner grafen og linja i GeoGebra så virker det som om det er punktene over som skal bli svaret, men hvordan gjør man det ved regning?

Bruk formelen for stigningstall og ettpunktsformelen til å finne funksjonen til den rette linjen og sett denne funksjonen lik f(x).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en fest er det 30 elever.

a) Hva er sannsynligheten for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato?

b) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst én annen elev har samme fødselsdag som deg?

Og hva er forskjellen er på nPr og nCr?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Hvis det faktisk står chart?cht=tx&chl=P(X=1) så er svaret 0. Det er vel heller mer sannsynlig at det er en skriveleif. 

Hvorfor blir det 0 da? Kan jo bare være en lureoppgave.

Eksponentialfordelingen er en kontinuerlig fordeling. Sjekk definisjonen av sannsynlighet for kontinuerlige fordelinger..

Greit nok, men hvordan ser formelen ut? :)

Lenke til kommentar

a) Hva er sannsynligheten for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato?

b) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst én annen elev har samme fødselsdag som deg?

a) Det enkleste her er nok å regne ut sannsynligheten for at ingen har bursdag på samme dag, og så trekke dette fra 1.

b) Regn ut sannsynligheten for at ingen har bursdag på din dag og trekk dette fra 1.

nCr forteller hvor mange forskjellige utvalg på størrelse r du kan gjøre fra en mengde med kardinalitet n. nPr er antall permutasjoner ganger antall ulike utvalg på størrelse r fra en mengde med kardinalitet n.

Endret av D3f4u17
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har løst en lignende oppgave her:

http://mattevideoer.net/video/1e3-sannsynlighet-100.php

Samme oppgave, bare med litt andre verdier.

Og kjapt:

nPr brukes når rekkefølgen er viktig.

nCr brukes når... Du vet hvor jeg skal med dette ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

a) Det enkleste her er nok å regne ut sannsynligheten for at ingen har bursdag på samme dag, og så trekke dette fra 1.

b) Regn ut sannsynligheten for at ingen har burdag på din dag og trekk dette fra 1.

nCr forteller hvor mange forskjellige utvalg på størrelse r du kan gjøre fra en mengde med kardinalitet n. nPr er antall permutasjoner ganger antall ulike utvalg på størrelse r fra en mengde med kardinalitet n.

Jeg tror ikke b er riktig, fordi da får jeg samme svar som a). Men takk for oppg. a)!

Noen som vet hvor et program hvor man kan skrive inn diff-likninger og få de opp grafisk? Helst T1-nspire eller Graph om det går i disse programmene. Takk på forhånd.

GeoGebra?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke b er riktig, fordi da får jeg samme svar som a). Men takk for oppg. a)!

Det skal du ikke kunne få. Sannsynligheten for at ingen har bursdag på samme dag er ikke den samme som sannsynlighten for at ingen har bursdag på en gitt dag.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Jeg har dårlig hukkomelse og lurer derfor på om:

for homogene ligningssystemer, betyr determinant lik 0 evig antall løsninger eller var det deteminanten ulik 0?

Determinant lik 0 betyr uendelig mange løsninger ja. Hvis determinanten er forskjellig fra 0 så er koeffisientmatrisen A inverterbar, og chart?cht=tx&chl=\vec{x} = A^{-1} \vec{0} = \vec{0}, altså er 0 da den eneste løsningen av systemet.

Lenke til kommentar

Hei folkens

Har en liten sak på gang her. Jeg hadde R2 for en stund siden, og skal hjelpe en dame (som er pen)

med matte. Så trenger sårt litt hjelp :)

Her er oppgaven hun lurer på

oppgave 6.13

Bevis at forholdet mellom to sider i den ene trekanten er lik forholdet mellom de tilsvarende sidene i den andre trekanten.

dvs. at a/b = d/e

post-209627-0-65736500-1330612500_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig hukkomelse og lurer derfor på om:

for homogene ligningssystemer, betyr determinant lik 0 evig antall løsninger eller var det deteminanten ulik 0?

Determinant lik 0 betyr uendelig mange løsninger ja. Hvis determinanten er forskjellig fra 0 så er koeffisientmatrisen A inverterbar, og chart?cht=tx&chl=\vec{x} = A^{-1} \vec{0} = \vec{0}, altså er 0 da den eneste løsningen av systemet.

Tusentakk :) nokså logisk egentlig når man kikker på dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...