Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bank gir 5,5 % rente per år på sparebeløp til og med 100 000 kr. På det beløpet som overstiger 100 000 kr gir banken 7,0% rente per år. Vi setter 150 000 kr i banken ved årskiftet, pengene står urørt i ett år.

Hvor mye må vi sette i banken for at den gjennomsnittlige rentefoten skal bli 6,4% ved førsteåret?

Er vedlagt en funksjon: (7x - 150 000)/x som illustrerer den gjennomsnittlige rentefonten det første året der x > 100 000

Endret av OscarA
Lenke til kommentar

I virkeligheten spiller størrelsen rolle. Altså radius. Det er viktig i forhold til mostand dersom kula sklir istedenfor ruller.

Om du skal ha en forenklet formel uten hensyn til motstand så kan du se bort ifra radius.

Jeg har en formel til deg, den ser slik ut:

I funksjonen f setter du inn hastighet i km/t. Altså du setter 22 inn som x dersom farten er 22 km/t.

f(x) = 17 / (19,2 / (x * (50/3)))

f(22) = 17 / (19,2 / (22 * (50/3))) = 324,65277... opm

Denne formelen tar kun hensyn til fart. Altså banelengde er konstant, 19,2m og antall rotasjoner er konstant (17 rotasjoner per banelengde).

Dersom du vil ha en bedre funksjon så kan du gjøre om rotasjoner til en annen variabel slik:

f(x,y) = y / (19,2 / x * (50/3)))

der x er hastighet i km/t og y er antall rotasjoner per banelengde (19,2m)

Jeg har ikke sett på formelen før nå, og ser du skipper direkte konvertering til m/s og så gange opp igjen. MEN, det jeg lurte på var 50/3, kan du forklare den, så forstår jeg litt mer HVORFOR formelen er som den er?

Og, hva het det når du har et diagram som aldri ender? Altså når du deler. For fart/tid-forholdet er jo slik, og da kan jeg lage et diagram/graf over det km/t for km/t, så blir det litt lettere å regne ut i hodet.

Lenke til kommentar

En fabrikk produserer integrerte kretser som skal brukes i et spill. Kretsene testes før de sendes ut fra fabrikken. Av erfaring vet en at:

- Hvis en krets er defekt, er det 95% sannsynlig at testen vil avsløre det.

- Hvis en krets er i orden, er det 97% sannsynlig at testen vil si at den er i orden.

Anta at 0,5% av kretsene fabrikken produserer er defekte.

a) Testen sier at en krets er defekt. Hva er sannsynligheten for at den faktisk er i orden?

b) Testen sier at en krets er i orden. Hva er sannsynligheten for at den faktisk er defekt?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett på formelen før nå, og ser du skipper direkte konvertering til m/s og så gange opp igjen. MEN, det jeg lurte på var 50/3, kan du forklare den, så forstår jeg litt mer HVORFOR formelen er som den er?

Og, hva het det når du har et diagram som aldri ender? Altså når du deler. For fart/tid-forholdet er jo slik, og da kan jeg lage et diagram/graf over det km/t for km/t, så blir det litt lettere å regne ut i hodet.

50/3 skrev jeg som en forenkling av 16,6666666. Med denne formelen ville jeg ikke miste noen desimaler, derfor foretrekker jeg av og til å skrive brøk.

Tiden blir først brukt ved farten km/t. Altså time. Deretter ville du ha opm, altså minutter. Så jeg hopper fra timer til minutt. Siden banelengden er oppgitt i meter går jeg fra km til 1000m. Kunne gått andre veien også. Siden resultatet skal bli omdreininger per minutt så spiller lengdeenhet ingen rolle. Den vil uansett forsvinne.

km/t = 1000m/60min = 16,66... = 50/3

Det andre spørsmålet forstod jeg ikke.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Om du deler 2 på 3, så får du X. Så deler du X på 3, så får du Y, så deler du Y på 3. Setter du disse i en graf så vil du ALDRI komme til null uansett hvor mye du fortsetter å dele.

Som at i 22km/t tar det 3 sekunder, i 44km/t tar det 1,5 sekund, og da kan du fortsette å øke farten, men det tar aldri 0,000sekunder for kula å komme fram til kjeglene.

Om jeg hadde hatt en graf å gå etter så kunne jeg sett hvor mye jeg må dele på uansett hvor hardt noen kaster, så kan jeg regne det ut om the fly.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg riktig så ønsker du å finne en graf som gir deg et direkte forhold mellom hastighet og rpm. Det vil være svært vanskelig å ha en slik liggende, med mindre kulen alltid triller med samme antall rotasjoner, noe jeg finner lite sannsynlig. Du har dermed to variabler, og grafen blir et plan i stedet for en strek. Det beste du kan gjøre er derfor å enten lære deg og forstå hvordan formelen ble utledet eller bare rett og slett pugge den.

Lenke til kommentar

Ikke RPM, men tid. For ved en gitt tid er det alltid et fast tall man må ha for å gange seg opp for å nå 60 sekunder, altså 1 minutt. Tar det 3 sekunder så må du gange opp med 20 for å få 60 sekunder, altså i 22km/t med 17 omdreininger på 3 sek så er det 17*20.

Lenke til kommentar

Hei!

Lurte på om noen hadde regelen for derivasjon med desimaltall i potensen?

etc

f(x) = 9(x-18)^1.2

brukte kjerneregelen.

f(x) = 9(u)^1.2 der u = x-18, u' = 1

f'(x)=9(u^1.2)' * u'

=9 * 1(u)^0.2 * 1

=9(x-18)^0.2

Oppgaven ber meg finne f'(22). Og jeg får:

9(22-18)^0.2

=9(4)^0.2

=9*1.32

=11.86 Men fasiten sier 14.75?

Er det noen som ser feilen? :| takker for hjelp på forhånd1

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar

Ahh, hadde faktisk glemt det selv! Sjekka det og skjønte det først etter "show steps" på wolfram alpha. Du har gjort alt 99% riktig, men glemt dette:

(x^1.2)' = 1.2x^0.2

Du har rett og slett ganget med 1, men potensen var ikke 1, den var 1.2.

Artig nøtt å knekke! Slike ting er lett å glemme.

Fasiten har fortsatt feil. 10.8*(4^0.2)=14.2507...

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahh, hadde faktisk glemt det selv! Sjekka det og skjønte det først etter "show steps" på wolfram alpha. Du har gjort alt 99% riktig, men glemt dette:

(x^1.2)' = 1.2x^0.2

Du har rett og slett ganget med 1, men potensen var ikke 1, den var 1.2.

Artig nøtt å knekke! Slike ting er lett å glemme.

Fasiten har fortsatt feil. 10.8*(4^0.2)=14.2507...

satan, ser det da du sa det... haha! takk for hjelpen!:) hva er wolfram alpha?

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...