hoyre Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hehe, du har ikke mulighet for å skrive det med matteprogrammet - sliter med skjønne hva du mener? Berre del det opp i to ledd: I det andre integralet set du u = ln(x). Ikke dumt! Takker så mye! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 16,55 sin(0,12x+0,24) + 3x. Deretter putter jeg inn 52 for x og 0 for x, for så å trekke de fra hverandre. Ser ikke hva som er galt med å løse den på denne måten, men svaret blir feil - får 4056 og ikke 156 som i fasiten. Korleis får du 4056 ut av det der? Når du set inn 52 kan du ikkje få meir enn 52*3 + 16.55, og so skal du trekkje frå litt. Huff, den var pinlig! Puttet integralet for O(x), som jeg kalte f(x), inn i geobra, for så å finne det bestemte integralet ut i fra integral[f,0,52] - ikke rart det ble feil, da det blir det bestemte integralet av F(x). Lenke til kommentar
V_B Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei. Søker hjelp for å finne et utgangspunkt til følgende oppgave: Finn sannsynligheten for at X1+X2 er mindre enn 20 dersom korrelasjonen mellom X1 og X2 er 0.6 Jeg er rimelig blank, så jeg skulle gjerne vist hvordan jeg bør gå frem for å løse den? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Uten å vite noe mer om fordelingen er det umulig. Jeg antar at dette er en deloppgave? Skriv resten av oppgaven også, så kan det hende vi kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Uten å vite noe mer om fordelingen er det umulig. Jeg antar at dette er en deloppgave? Skriv resten av oppgaven også, så kan det hende vi kan hjelpe deg. Det jeg har fått oppgitt er; X1~N(10,2) og X2~N(4,2), hvor X1 og X2 er uavhengige tilfeldige variabler. Men, hvis X1 og X2 er uavhengige tilfeldige variabler - er ikke korrelasjonen mellom dem 0? Endret 20. februar 2012 av TotaltAnonymous Lenke til kommentar
gulnisse Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Hvordan finner man grensen av ln abs(1+x2y2) når både x og y går mot 1? edit: Og en ting til: Noen som kan forklare hvordan wolfram kommer fram til den første alternative formen her: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x-y%2B2sqrt%28x%29-2sqrt%28y%29%29%2F%28sqrt%28x%29-sqrt%28y%29%29 Endret 20. februar 2012 av gulnisse Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hvordan finner man grensen av ln abs(1+x2y2) når både x og y går mot 1? Hva er abs? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Absoluttverdi, reknar eg med. Mao, same som Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Absoluttverdi, reknar eg med. Mao, same som Hvis x og y går mot 1. Da blir vel grensen: ln|1+(1^2)(1^2)| = ln(2) = 0.6931.... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 edit: Og en ting til: Noen som kan forklare hvordan wolfram kommer fram til den første alternative formen her: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x-y%2B2sqrt%28x%29-2sqrt%28y%29%29%2F%28sqrt%28x%29-sqrt%28y%29%29 Trikset er å bruke konjugatsetninga for å skrive om til . Lenke til kommentar
Gulo94 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven fra kap. 6 Funksjonsdrøfting i R1? Funksjonen f er gitt ved: f(x) = (x-1)(x-2)^2 Linja m er gitt ved likningen y = ax-4, der a er et reelt tall. Avgjør hvilke verdier a må ha dersom grafen f og linja m skal ha tre fellespunkter. Håper at noen gidder å hjelpe meg Takk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Fellespunkta er der f(x) = y, med på den? Med andre ord, . Det er ei tredjegradslikning, og du vil finne slik at likninga har tre ulike løysingar. Start med å gange ut venstresida, og sjå om du kjem deg vidare. Lenke til kommentar
Gulo94 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Fellespunkta er der f(x) = y, med på den? Med andre ord, . Det er ei tredjegradslikning, og du vil finne slik at likninga har tre ulike løysingar. Start med å gange ut venstresida, og sjå om du kjem deg vidare. Har prøvd på det, men kommer ikke videre Hadde du giddet å vise meg trinn for trinn? Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Du må omforme uttrykket til a=[(x-1)(x-2)2+4]/x, tegne grafen og se for hvilke verdier av x har a mer enn 3 løsninger. Jeg vet ikke hvordan man kan løse denne oppgaven ved regning, har ikke hatt om det der. Men siden du sa at dere drev med funksjonsdrøfting så er meningen kanskje å bare se fra grafen? Endret 20. februar 2012 av Shushi Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Fellespunkta er der f(x) = y, med på den? Med andre ord, . Det er ei tredjegradslikning, og du vil finne slik at likninga har tre ulike løysingar. Start med å gange ut venstresida, og sjå om du kjem deg vidare. Har prøvd på det, men kommer ikke videre Hadde du giddet å vise meg trinn for trinn? Kan ta byrjinga iallfall: Når du er kome so langt, veit du det eine av dei tre nullpunkta, . Det siste steget er å nytte andregradsformelen/ABC-formelen på andregradsuttrykket i parentesen. Du vil då få eit uttrykk med under kvadratrota. Du skal no bestemme slik at du får to reelle løysingar (som ikkje er lik null) av andregradsuttrykket. Klarer du den biten? Lenke til kommentar
Gulo94 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Fellespunkta er der f(x) = y, med på den? Med andre ord, . Det er ei tredjegradslikning, og du vil finne slik at likninga har tre ulike løysingar. Start med å gange ut venstresida, og sjå om du kjem deg vidare. Har prøvd på det, men kommer ikke videre Hadde du giddet å vise meg trinn for trinn? Kan ta byrjinga iallfall: Når du er kome so langt, veit du det eine av dei tre nullpunkta, . Det siste steget er å nytte andregradsformelen/ABC-formelen på andregradsuttrykket i parentesen. Du vil då få eit uttrykk med under kvadratrota. Du skal no bestemme slik at du får to reelle løysingar (som ikkje er lik null) av andregradsuttrykket. Klarer du den biten? Jeg har da kommet frem til at det skal bli (-5)^2-4*1*(8-a) under kvadratrota. Videre får jeg da: 25-4*(8-a)=0, så: 25-32+4a=0, deretter: 4a=7 > a=1,75. I fasiten står det a=<1,7 , 8> altså at a har tre løsninger når verdien er mellom 1,7 og 8, men da lurer jeg på hvordan de kommer frem til at a ikke kan være over 8. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 For a = 8 vil den eine løysinga verte lik 0, so då får du berre to løysingar totalt, men eg forstår ikkje kvifor verdiar over 8 er utelukka ... Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 vet noen hva formel for tyngdepunkt i halvsirkel er? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 vet noen hva formel for tyngdepunkt i halvsirkel er? Hvis massen er uniformt fordelt og du sentrerer sirkelen med radius r i origo er koordinatene for tyngdepunktet Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Værmeldingen for helgen sier at det er 20% sannsynlig at det vil regne på lørdag, og 30% sannsynlig at det vil regne søndag. Er sannsynligheten 50% for regn i løpet av helgen? Disjunkt hendelse? Addisjonssetningen for en disjunkt hendelse er jo AUB= P(A) + P(B), men det blir jo 50% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå