eivind955 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 4x^2 + 4px + (4-3p)= 0 hvordan finne verdien for p!??!?! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hvis det er slik at du skal finne p slik at ligningen har reelle løsninger må du se på leddet b^2-4ac når du setter opp andregradsligningen. Dette leddet skal være større eller lik 0, som vil gi deg et intervall for hvor p kan, og ikke kan, være. Du har da redusert oppgaven til å løse en annengradsligning. (Bonusspørsmål: Hvor mange løsninger for p finnes det?) Lenke til kommentar
TSP Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Siden jeg ser det har kommet opp her en del vil jeg bare kort informere om at tex-taggen nå fungerer igjen. Feilrapport: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=892 Testtråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1417077 Eksempler: [tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] [tex]7*3+(3/2)-4.2[/tex] Vennligst ikke kommenter dette i denne tråden. Kommenter i tracker-saken det ble lenket til, eller testtråden for å teste. 4 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hei! Lurer litt på denne oppgaven: Integrer uttrykket (1)/(1-x). Om jeg integrer dette direkte, får jeg -ln|1-x|+C - blir ikke dette feil, for i følge fasit er integralet -ln|x-1|+C. Hvordan har de fått dette som svar? Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Fasiten har mest sannsynelig feil tenker jeg meg? Eneste alternativet jeg ser, for -log|1-x|+C er helt riktig det så langt jeg har lært og. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Sidan det er absoluttverdi det er snakk om, er uttrykka det same. |1-2| = |2-1|, eller |1-x| = |x-1| Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Sidan det er absoluttverdi det er snakk om, er uttrykka det same. |1-2| = |2-1|, eller |1-x| = |x-1| Ok, tusen takk! Sliter også litt med dette å integrere dette stykket: sin 2x*e^(sin x)^2. Ser ikke hva jeg skal sette som u(prøvde altså med et variabelskifte) - tenkte sin x, men da kom jeg ikke videre. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Prøv å skriv om sin(2x) til 2sin(x)cos(x), og set u = sin^2(x). Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Prøv å skriv om sin(2x) til 2sin(x)cos(x), og set u = sin^2(x). Takker så mye! Tenkte aldri på at jeg kunne sette sin 2x= sin(x+x), og bruke regelen til en sum for sinus. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Noen som kan forklare meg hvordan personen på denne nettsiden har regnet ut integralet av (ln x)^2 fra og med det fjerde trinnet? Skjønner ikke hvordan kan kommer fram til en løsning for integralet [(u2)' * eu] Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Skriv heller om (ln x)^2 til (ln x * ln x), og bruk delvis integrasjon. Lenke til kommentar
super0 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ᵾ = ( for alle) ƎxƎ[xy=1] True Ǝxᵾy[xy=1] False ᵾxƎy[xy=1] False Er litt usikker på hvofor svaret skal være slik.. Noen som kan forklare ? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ᵾ = ( for alle) ƎxƎ[xy=1] True Ǝxᵾy[xy=1] False ᵾxƎy[xy=1] False Er litt usikker på hvofor svaret skal være slik.. Noen som kan forklare ? 1. Det finnes en x slik at x*y=1 sann 2. Det finnes en x for alle y slik at x*y=1 (usann fordi y=0 ikke har en x som gir xy=1) 3. Det finnes for alle x 1 y slik at xy=1 (usann fordi x=0 ikke har en y som gir xy=1) Hjelper det deg? Lenke til kommentar
super0 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ᵾ = ( for alle) ƎxƎ[xy=1] True Ǝxᵾy[xy=1] False ᵾxƎy[xy=1] False Er litt usikker på hvofor svaret skal være slik.. Noen som kan forklare ? 1. Det finnes en x slik at x*y=1 sann 2. Det finnes en x for alle y slik at x*y=1 (usann fordi y=0 ikke har en x som gir xy=1) 3. Det finnes for alle x 1 y slik at xy=1 (usann fordi x=0 ikke har en y som gir xy=1) Hjelper det deg? Mhm! Thank you Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hei! Ser ikke hvordan jeg skal komme meg videre på dette integralet: Finn integralet av (ln x - 1)/(x*ln x): Jeg satte: u=x*ln x u' =ln x+1 du=(ln x+1)dx Jeg skjønner dermed ikke hvordan jeg kan få byttet ut (ln x-1)dx med du, siden det har andre fortegn(ln x+1). Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Hei! Ser ikke hvordan jeg skal komme meg videre på dette integralet: Finn integralet av (ln x - 1)/(x*ln x): Jeg satte: u=x*ln x u' =ln x+1 du=(ln x+1)dx Jeg skjønner dermed ikke hvordan jeg kan få byttet ut (ln x-1)dx med du, siden det har andre fortegn(ln x+1). I=int (lnx-1)/(xlnx) dx = int (dx/x) - int (dx/xlnx) = lnx - I2, der I2 = int (dx/xlnx) for I2 sett u = lnx => du = dx/x, slik at I2 = int du/u = lnu + C = ln(lnx) + C dvs I = lnx - ln(lnx) + C Endret 19. februar 2012 av Janhaa Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hei! Ser ikke hvordan jeg skal komme meg videre på dette integralet: Finn integralet av (ln x - 1)/(x*ln x): Jeg satte: u=x*ln x u' =ln x+1 du=(ln x+1)dx Jeg skjønner dermed ikke hvordan jeg kan få byttet ut (ln x-1)dx med du, siden det har andre fortegn(ln x+1). I=int (lnx-1)/(xlnx) dx = int (dx/x) - int (dx/xlnx) = lnx - I2, der I2 = int (dx/xlnx) for I2 sett u = lnx => du = dx/x, slik at I2 = int du/u = lnu + C = ln(lnx) + C dvs I = lnx - ln(lnx) + C Hehe, du har ikke mulighet for å skrive det med matteprogrammet - sliter med skjønne hva du mener? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Hei! Har en oppgave som jeg ikke forstår hvorfor jeg får feil svar på: Firmaet Ulli lager varmt tøy av ull. Etterspørselen varierer med årstiden. Direktør Ulla har funnet ut at omsetningen per uke i millioner kroner x uker etter nyttår er gitt ved: O(x) = 3 + 2*cos((pi/26)*x+(pi/13)), x[0,52]. Finn samlet omsetning på et år ved hjelp av integrasjon. Er det mulig å først integrere hele stykket, som gir meg svaret: 16,55 sin(0,12x+0,24) + 3x. Deretter putter jeg inn 52 for x og 0 for x, for så å trekke de fra hverandre. Ser ikke hva som er galt med å løse den på denne måten, men svaret blir feil - får 4056 og ikke 156 som i fasiten. I løsningsforslaget har de løst den som et bestemt integral direkte og lagd uttrykk for integralgrensene for u med utgangspunkt i x=52 og x=0. Jeg føler det blir rotete på den måten, og foretrekker å først løse den som et ubestemt integral, for så å finne svaret. Føler det blir mest ryddig slik, men svaret mitt blir feil:( Noen som ser hva jeg gjør feil? Endret 19. februar 2012 av hoyre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Hehe, du har ikke mulighet for å skrive det med matteprogrammet - sliter med skjønne hva du mener? Berre del det opp i to ledd: I det andre integralet set du u = ln(x). Endret 19. februar 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 16,55 sin(0,12x+0,24) + 3x. Deretter putter jeg inn 52 for x og 0 for x, for så å trekke de fra hverandre. Ser ikke hva som er galt med å løse den på denne måten, men svaret blir feil - får 4056 og ikke 156 som i fasiten. Korleis får du 4056 ut av det der? Når du set inn 52 kan du ikkje få meir enn 52*3 + 16.55, og so skal du trekkje frå litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå