Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2x^2 + 4x - 70

2x + 14

 

Er dette noe man kunne ha løst i hodet? Prøvde, men måtte bruke kalk. da jeg skulle ta kvadratrot av 576, som ble 24.

 

Jeg får to svar etter ABC-formelen: x=5 x=-7. Skal jeg sette inn én av X-ene?

 

VEEEENT: Jeg skal ikke bruke ABC-formelen :p

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

2x^2 + 4x - 70

2x + 14

 

Er dette noe man kunne ha løst i hodet? Prøvde, men måtte bruke kalk. da jeg skulle ta kvadratrot av 576, som ble 24.

 

Jeg får to svar etter ABC-formelen: x=5 x=-7. Skal jeg sette inn én av X-ene?

Først kan du dele alt på 2, slik at du får:

 

(x^2 + 2x - 35) / (x + 7)

 

Deretter kan du gjøre om x^2 + 2x - 35 til (x+7)(x-5)

 

Da har du:

 

(x+7)(x-5)/(x+7) ---> x-5

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en Texas ti-84 plus kalkulator. Noe hAr skjedd med skjermstyrken, bokstaver og tall er veldig svake. Hvordan kan jeg stille opp skjermstyrken?

Takk for svar!

http://oakroadsystems.com/math/ti83oops.htm#Contrast

facstaff.bloomu.edu/skokoska/TI84PlusGuidebook.pdf

Many TI-83/84 owners don’t realize that the contrast is adjustable. Here’s how:

 

1: Press and release the gold [2nd] button. Verify that the blinking up arrow appears in the display.

2: Press and hold the blue up or down arrow key to increase or decrease contrast, until the display is to your liking. Be alert: the display will change quickly.

 

The calculator will remember your contrast setting; you don’t have to adjust it every time you turn the calculator on.

Lenke til kommentar

En funksjon f er gitt ved f(t)=

 

t, for 0 mindre enn eller lik - t - mindre enn 2.

2, for t større enn eller lik 2

 

Kan noen forklare meg hvorfor f(0) = 0?

For meg ser det ut som f(0) = t

 

Edit: men t=0, så da er vel f(0) = t = 0? Blir det rett å si det sånn?

Endret av jostein013
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ingenting av grensesettingene dine.

 

f(t) = t

 

t, for 0 mindre enn eller lik - t - mindre enn 2.

2, for t større enn eller lik 2

 

?????????????????????????????????????

 

Grensene går fra 0 og til 2?

 

Hva er f(t) hvis t er mindre enn 0?

Hva er f(t) hvis t er mellom 0 og 2?

Hva er f(t) hvis t er mer enn 2?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

En funksjon f er gitt ved f(t)=

 

t, for 0 mindre enn eller lik - t - mindre enn 2.

2, for t større enn eller lik 2

 

Kan noen forklare meg hvorfor f(0) = 0?

For meg ser det ut som f(0) = t

 

Edit: men t=0, så da er vel f(0) = t = 0? Blir det rett å si det sånn?

 

Det er helt riktig det.

 

Griffar: Han mener nok at f(t) = t for 0 <= t <= 2 og f(t) = 2 for t >= 2.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har helt jernteppe nå. Når jeg kjenner koordinatene til alle hjørnene av et parallellogram, og alle sidelengdene, hvordan kan jeg regne ut arealet?

 

Areal av parallellogram er høyde ganger bredde.

 

A = h * b

 

For å finne høyde må du gjøre om formen til et rektangel og to identiske trekanter. Så må du finne lengden av den kateten som tilsvarer høyden på parallellogrammet.

 

Men du må vite noe mer enn kun lengden av sidene. Du må ha en vinkel eller lengden til den andre kateten i trekanten.

 

Når du har koordinatene blir det veldig enkelt! Da kan du regne ut alle katetene i de to trekantene og dermed finne høyden på parallellogrammet.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Oppgave: En gruppe består av n par. Parene skal fordeles i nye par. Én i hvert par får tildelt et nummer mellom 1 og n som betegner gruppenummeret. De resterende personene får så også tildelt et slikt nummer mellom 1 og n. Hva er sannsynligheten for at akkurat m par eksisterte både før og etter den nye inndelingen?

 

Hvordan løser jeg denne?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en Texas ti-84 plus kalkulator. Noe hAr skjedd med skjermstyrken, bokstaver og tall er veldig svake. Hvordan kan jeg stille opp skjermstyrken?

Takk for svar!

http://oakroadsystems.com/math/ti83oops.htm#Contrast

facstaff.bloomu.edu/skokoska/TI84PlusGuidebook.pdf

Many TI-83/84 owners don’t realize that the contrast is adjustable. Here’s how:

 

1: Press and release the gold [2nd] button. Verify that the blinking up arrow appears in the display.

2: Press and hold the blue up or down arrow key to increase or decrease contrast, until the display is to your liking. Be alert: the display will change quickly.

 

The calculator will remember your contrast setting; you don’t have to adjust it every time you turn the calculator on.

 

 

Tusen takk for hjelpen! Nå redda du mange matteoppgaver! :-)

Mens jeg har deg her.. Vet du hvordan jeg kan få lagt inn div. programmer, f.eks å løse likninger av 3-grad? Har Andregradsformelen og Likningssett fra før av, fått overført fra andre.

Lenke til kommentar

En funksjon f er gitt ved f(t)=

 

t, for 0 mindre enn eller lik - t - mindre enn 2.

2, for t større enn eller lik 2

 

Kan noen forklare meg hvorfor f(0) = 0?

For meg ser det ut som f(0) = t

 

Edit: men t=0, så da er vel f(0) = t = 0? Blir det rett å si det sånn?

 

Det er helt riktig det.

 

Griffar: Han mener nok at f(t) = t for 0 <= t <= 2 og f(t) = 2 for t >= 2.

Takker så hjertelig :)

Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på et lite spørsmål?

 

Har en funksjon y(t) = -1+2e5t+1u(t-3)-e5(t-3)*u(t-3)

 

Der u(t-3) er enhetssprangfunksjonen (Heaviside-funksjonen).

 

Hvorfor kan dette skrives som

 

y(t) =

 

2e5t-1 for 0 <eller lik t < 3

2e5t-e5(t-3) for t >eller lik 3

?

Lenke til kommentar

Det er klart at det er Heaviside-funksjonene som avgjør dette. t = 3 er det aktuelle "tidspunktet" der det skjer noe interessant (der bytter u(t-3) fra å være 0 til å bli 1, ikke sant? Det er hele poenget med denne funksjonen.)

 

Før t = 3 så er u(t-3) = 0. Da er begge de to leddene som er ganget med u(t-3) lik 0, ikke sant? Da står vi igjen med de to første leddene, siden disse ikke er ganget med u(t-3).

 

Fra og med t = 3 så er u(t-3) = 1. Da har vi y(t) = -1 + 2e^(5t) + 1 - e^(5(t-3)) = 2e^(5t) - e^(5(t-3)).

Lenke til kommentar

Det er klart at det er Heaviside-funksjonene som avgjør dette. t = 3 er det aktuelle "tidspunktet" der det skjer noe interessant (der bytter u(t-3) fra å være 0 til å bli 1, ikke sant? Det er hele poenget med denne funksjonen.)

 

Før t = 3 så er u(t-3) = 0. Da er begge de to leddene som er ganget med u(t-3) lik 0, ikke sant? Da står vi igjen med de to første leddene, siden disse ikke er ganget med u(t-3).

 

Fra og med t = 3 så er u(t-3) = 1. Da har vi y(t) = -1 + 2e^(5t) + 1 - e^(5(t-3)) = 2e^(5t) - e^(5(t-3)).

Takk igjen, Jaffe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...