Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Har en utrolig vrien fysikkoppgave her.

For at dere skal forstå sisteoppgaven som jeg sliter med så legger jeg ut hele greierne.

En bil kjører med konstant fart 20 km/h nedover en fjellovergang. Bilen med fører og passasjer har masse 1320 kg.

a) Regn ut endringen i potensiell energi når høydeforskjellen er 860 meter.

Vi regner med at all endring i potensiell energi går over i friksjonsvarme (indre energi) i bilens bremser.

b) Regn ut økningen i bremsenes temperatur som følge av denne nedturen. Bremsene har en varmekapasitet på 16 kJ/K. Vi ser bort fra varmetap til omgivelsene.

c) Lengden av vegstykket som er tilbakelagt er 6,1km. Veiens helling er konstant. Hvor stor er temperaturendringen pr. s?

I virkeligheten avgir bremsene varme til omgivelsene. Grafen nedenfor viser hvordan dette varmetapet i kW endrer seg som følge av bremsenes temperatur.

d) finn ut hvor høy temperaturen i bremsene faktisk kan bli når vi tar hensyn til varmetapet.

Bilde av en graf. Ligningen for den er: (1,1 * 10^-4)c^2  - 0,01009 * c  + 2,65

Y-akse: kW

x-akse: temperatur, C

svarene mine:

a) 11136312 J

b) 696K

c) 0,634 K/s

d) her rimer ikke svaret i det hele tatt, får verdier som 2400 grader og deromkring.

Noen som vil bryne seg på denne?

Fra oppgave a til c får jeg samme svar som deg, men det var en liten nøtt ja.

Hjelper det deg om du lager en loddrett linje ved x-verdien 465 (grader C)? (696K-231 = 465 grader C). Da krysser linjen grafen i punktet (465,21) -> 465 grader celsius tilsvarer 21000 W.

Edit: Skrivefeil.

Jeg vet ikke helt, men har prøvd å lese oppgaven nå uten å tenke på de forrige oppgavene.

Tar verdien fra c). 0,634 * 16000 = 10144 W tilført pr sekund. På grafen tilsvarer det rundt 300 grader Celsius. Det betyr at når bremsene er 300 grader er varmetilførselen = varmetapet.

Er jeg på bærtur nå eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har den "vanlige" casioen en bruker på VGS vet jeg ikke om en.. super-fantastisk-automatisk måte å regne grenseverdier på. Det en dog kan gjøre er å sette opp utrykket og sette inn.. tja.. om du skal se på når grensen går mot uendelig kan du peise inn et stort tall for x, typisk.. 10^80 elns for å få en peiling på hvor det bærer.. samme når x går mot null, sett inn eks 10^-80.

Worked for me. :)

Lenke til kommentar

I ditt eksempel når x -> 2 blir f(x) et 0/0-utrykk. Du kan da bruke L'Hopital (deriverer teller og nevner) og får en grenseverdi du klarer å evaluere. ;)

lim 4x^3/1 når x -> 2 blir 4*2^3 = 32.

:)

Om du ikke har lært om L'Hopital kan endrebjorsviks metode kanskje være litt greiere.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Gå på Table og skriv inn funksjonen i Y1. Nå er poenget at du må velge RANG slik at du kommer nærmest mulig x = 2.

Om du setter start på 1.9999 og slutt på 2.0001 og pitch på 10-5 ser du at når du blar deg nedover lista mot x = 2, så nærmer y seg 32.

Dog vil mitt tips til deg være å regne noen grenseverdier så du lærer å løse dem "skikkelig", så kan heller kalkulatoren være noe du etterprøver med. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, vi har jo ikke hatt ordentlig matte i det hele tatt, så vi aner jo ikke hva vi snakker om. :p

Når det er sagt, så synes jeg også det er MYE penere å fikse en hevbar singularitet slik endrebjorsvik viser, enn å bruke l'Hôpital. Mulig det er på grunn av nevnte doktor at det har blitt sånn? :D

Lenke til kommentar

En tangentvektor til kurven finner du ved å derivere posisjonsvektoren.

r'(t) = [t , 1]

r'(2) = [2 , 1]

Neste steg: hvor befinner punktet r(2) seg?

r(2) = [0,5 · 2² , 2] = [2 , 2]

En vektorfremstilling av tangenten er da [2 , 2] + t·[2 , 1] = [2+2t , 2+t]. Du skjønner prinsippet? Først går vi fra origo til punktet (2 , 2), og så går vi et vilkårlig antall enheter i retning [2 , 1], som er en tangentvektor i punktet vi gikk til.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Gå på Table og skriv inn funksjonen i Y1. Nå er poenget at du må velge RANG slik at du kommer nærmest mulig x = 2.

Om du setter start på 1.9999 og slutt på 2.0001 og pitch på 10-5 ser du at når du blar deg nedover lista mot x = 2, så nærmer y seg 32.

Dog vil mitt tips til deg være å regne noen grenseverdier så du lærer å løse dem "skikkelig", så kan heller kalkulatoren være noe du etterprøver med. ;)

Takk, var akkurat et jeg lurte på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...