wingeer Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hva skjedde med 10000, da? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Blir ikke det null? 0*10 000^1-0 = 0 ? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Hvordan derivere f(x) = 10 000 * x * e^-x Her har du tre gange-ledd. Tegn en ring rundt hvert av de. Da blir det omtrent slik: (10000) (x) (e^-x) Dette skal sees slik: (konstant) (x-ledd) (x-ledd) Konstanten kan du ta utenfor hele derivasjonen. To x-ledd som skal deriveres sammen må gjøres med produktregelen. (u*v)' = u'*v + u*v' u=x v=e^-x u' = ? v' = ? Vet du hvordan du skal derivere e^(a*x) ? Det er veldig enkelt, men du må huske på kjerneregelen. Endret 8. februar 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Bare for å unngå forvirrelser, "gange-ledd" kaller man faktorer. 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Blir ikke det null? 0*10 000^1-0 = 0 ? Her vet jeg ikke om jeg forstår hva du mener. Uansett er det en konstant, og som Griffar sier, kan du ta den utenfor derivasjonen. Altså, hvis vi lar c være en konstant og vi skal derivere c*f(x), får vi at den deriverte er c*f'(x). Med andre ord kan du slippe å tenke på den, og gange den inn når du har derivert alt som deriveres skal. 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hvordan derivere f(x) = 10 000 * x * e^-x Etter å sett dine senere innlegg så tror jeg du feiltolker produktregelen Du deler ikke opp 10 000 og x du tar det i 10000x og e^-x og deler opp Gjør det her slik jeg lærte 2 år tilbake på videregående: Setter 10000x=U Setter e^-x=V f'(x) hvorav f(x)=u*v er lik U'*V+V'*U altså 10000x'*e^-x+e^-x'*10000x 10000x derivert er jo lik 10000 e^-x er bare noe du må kunne utifra hva e^x er derivert, dette blir da -e^x Da setter vi inn: 10000*e^-x + -e^x*10000x Ikke mye å forkorte her da ut ifra gitt kunnskap, så dette blir vel svaret? Her får du en link på en fantastisk nett-enhet: http://www.wolframalpha.com/ Skriver du inn uttrykket der kan du finne "derivative" (den deriverte) og du kan også se stegene som blir gjort 2 Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Til dere som hjalp meg i går: Fant ut at kalkulatoren sto på "rad" og ikke "deg", så det var derfor ting ble feil Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Geometriprøve på fredag,sliter litt med en oppgave. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg. Ha en god kveld:) Regn ut CD. Greide oppgaven før den ved å bruke formlikhet, men føler at det liskom mangler et mål på den ene siden av den lille trekanten så greier ikke. Sitti i en time og grublet nå.. EDIT: 1min etter posten greide jeg den, treige skallen min. Går greit. Post kan slettes. Endret 8. februar 2012 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hvordan derivere f(x) = 10 000 * x * e^-x ** Takk for hjelpen, det ble riktig til slutt. Det var faktisk litt faktorisering igjen, så svaret blir: 10 000 * e^-x(x-1) Du glemte at e^-x = -e^-x Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Nei. e^(-x) er ikke lik -e^(-x). Den deriverte av det første er derimot lik det andre. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) . Endret 8. februar 2012 av Diskutant Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Nei. e^(-x) er ikke lik -e^(-x). Den deriverte av det første er derimot lik det andre. Isåfall er det en eksempeloppgave i boka som sier: f(x)=e^(-x) f(x)=e^u u=-x f'(x)=(e^u)' * u' = e^u * (-1) = -e^(-x) Mattelæreren min har til og med forklart meg det. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Hvordan derivere f(x) = 10 000 * x * e^-x ** Takk for hjelpen, det ble riktig til slutt. Det var faktisk litt faktorisering igjen, så svaret blir: 10 000 * e^-x(x-1) Du glemte at e^-x = -e^-x -e^-x +e^x er ikke likt e^-x(x-1) så vidt meg bekjent, da må du nesten mattematisk vise den faktoriseringen altså edit: typo tho -xe^-x+e^-x Endret 8. februar 2012 av Gnurk(homesmasher) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 f(x)=x*e^-x u' * v + u * v' (x)' * e^(-x) + x * (e^(-x))' 1 * e^(-x) + x * -e^(-x) e^(-x) - xe^(-x) faktorisere e^(-x) *(1-x) Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Den er rett, huff hvorfor tenker jeg matte når jeg har 5 timer søvn annenhvert døgn, tar heller kvelden (fikk tidligere i dag 10-7,38 til å bli 5 komma noe så :\ ) Desuten tolket jeg d som at alt var oppe i roten Endret 8. februar 2012 av Gnurk(homesmasher) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Haha, da må du begynne å legge deg tidligere, evt. sove lengre. Til og med intelligente forumshjelpere tar i blant feil Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 en trenger ikke søvn for å gjøre matte Bare litt ydmykhet og MYE godvilje Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Nei. e^(-x) er ikke lik -e^(-x). Den deriverte av det første er derimot lik det andre. Isåfall er det en eksempeloppgave i boka som sier: f(x)=e^(-x) f(x)=e^u u=-x f'(x)=(e^u)' * u' = e^u * (-1) = -e^(-x) Mattelæreren min har til og med forklart meg det. Ja, men det er den deriverte. Som jeg sier er det riktig at hvis du deriverer e^(-x) så får du -e^(-x). Det er derimot IKKE sant (slik du skrev) at e^(-x)=-e^(-x). Se f.eks. hva som skjer dersom du setter x=0. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Okei, så glemte jeg å skrive f'(x) før uttrykket, men det var det jeg mente. 1 Lenke til kommentar
isotope Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Skal ha muntlig i morgen, trakk emnet geometri. I ett av målene står det: "Behersker ulike lån og kan vurdere fordeler og ulemper med disse lånene"..."Behersker merverdiavgift. Kan regne med renters renter/ vekstfaktor. Kan forskjell på serie- og annuitetslån og foreta beregninger med disse. Kan finne valutakurser". Hva i huleste har det med geometri å gjøre??! Uansett, jeg har aldri vært borti det før, og det står heller ikke noe om det i boka. Noen som kan forklare hva de vil fram til? Eller vet om en bra nettside hvor det står forklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå