Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan derivere

f(x) = 10 000 * x * e^-x

Her har du tre gange-ledd. Tegn en ring rundt hvert av de. Da blir det omtrent slik:

(10000) (x) (e^-x)

Dette skal sees slik:

(konstant) (x-ledd) (x-ledd)

Konstanten kan du ta utenfor hele derivasjonen. To x-ledd som skal deriveres sammen må gjøres med produktregelen.

(u*v)' = u'*v + u*v'

u=x

v=e^-x

u' = ?

v' = ?

Vet du hvordan du skal derivere e^(a*x) ? Det er veldig enkelt, men du må huske på kjerneregelen.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke det null?

0*10 000^1-0 = 0 ?

Her vet jeg ikke om jeg forstår hva du mener. Uansett er det en konstant, og som Griffar sier, kan du ta den utenfor derivasjonen. Altså, hvis vi lar c være en konstant og vi skal derivere c*f(x), får vi at den deriverte er c*f'(x). Med andre ord kan du slippe å tenke på den, og gange den inn når du har derivert alt som deriveres skal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan derivere

f(x) = 10 000 * x * e^-x

Etter å sett dine senere innlegg så tror jeg du feiltolker produktregelen

Du deler ikke opp 10 000 og x

du tar det i 10000x og e^-x og deler opp

Gjør det her slik jeg lærte 2 år tilbake på videregående:

Setter 10000x=U

Setter e^-x=V

f'(x) hvorav f(x)=u*v er lik U'*V+V'*U

altså 10000x'*e^-x+e^-x'*10000x

10000x derivert er jo lik 10000

e^-x er bare noe du må kunne utifra hva e^x er derivert, dette blir da -e^x

Da setter vi inn:

10000*e^-x + -e^x*10000x

Ikke mye å forkorte her da ut ifra gitt kunnskap, så dette blir vel svaret? :)

Her får du en link på en fantastisk nett-enhet: http://www.wolframalpha.com/

Skriver du inn uttrykket der kan du finne "derivative" (den deriverte) og du kan også se stegene som blir gjort :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Geometriprøve på fredag,sliter litt med en oppgave. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg. Ha en god kveld:)

post-122992-0-05030600-1328724231_thumb.jpg

Regn ut CD.

Greide oppgaven før den ved å bruke formlikhet, men føler at det liskom mangler et mål på den ene siden av den lille trekanten så greier ikke. Sitti i en time og grublet nå..

EDIT: 1min etter posten greide jeg den, treige skallen min. Går greit. Post kan slettes.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Nei. e^(-x) er ikke lik -e^(-x). Den deriverte av det første er derimot lik det andre.

Isåfall er det en eksempeloppgave i boka som sier:

f(x)=e^(-x)

f(x)=e^u u=-x

f'(x)=(e^u)' * u' = e^u * (-1) = -e^(-x)

Mattelæreren min har til og med forklart meg det.

Lenke til kommentar

Hvordan derivere

f(x) = 10 000 * x * e^-x

**

Takk for hjelpen, det ble riktig til slutt. Det var faktisk litt faktorisering igjen, så svaret blir: 10 000 * e^-x(x-1)

Du glemte at e^-x = -e^-x

-e^-x +e^x er ikke likt e^-x(x-1) så vidt meg bekjent, da må du nesten mattematisk vise den faktoriseringen altså :)

edit: typo tho -xe^-x+e^-x

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Den er rett, huff hvorfor tenker jeg matte når jeg har 5 timer søvn annenhvert døgn, tar heller kvelden (fikk tidligere i dag 10-7,38 til å bli 5 komma noe så :\ )

Desuten tolket jeg d som at alt var oppe i roten :p

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Nei. e^(-x) er ikke lik -e^(-x). Den deriverte av det første er derimot lik det andre.

Isåfall er det en eksempeloppgave i boka som sier:

f(x)=e^(-x)

f(x)=e^u u=-x

f'(x)=(e^u)' * u' = e^u * (-1) = -e^(-x)

Mattelæreren min har til og med forklart meg det.

Ja, men det er den deriverte. Som jeg sier er det riktig at hvis du deriverer e^(-x) så får du -e^(-x). Det er derimot IKKE sant (slik du skrev) at e^(-x)=-e^(-x). Se f.eks. hva som skjer dersom du setter x=0.

Lenke til kommentar

Skal ha muntlig i morgen, trakk emnet geometri. I ett av målene står det: "Behersker ulike lån og kan vurdere fordeler og ulemper med disse lånene"..."Behersker merverdiavgift. Kan regne med renters renter/ vekstfaktor. Kan forskjell på serie- og annuitetslån og foreta beregninger med disse. Kan finne valutakurser".

Hva i huleste har det med geometri å gjøre??! Uansett, jeg har aldri vært borti det før, og det står heller ikke noe om det i boka. Noen som kan forklare hva de vil fram til? Eller vet om en bra nettside hvor det står forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...