Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en oppgave hvor jeg skal finne tan 34,2, men det blir et negativt tall.. Hvordan kan jeg regne meg frem til et positivt tall? :S Hvis det er for lite info, så skal jeg legge til mer :p

Det skal bli et negativt tall om vinkelen din er i radianer. Hvis vinkelen din er i grader så står kalkulatoren din sikkert på radianer.

tan(34.2)=-0.373573198592628...

tan(34.2/180*pi)=0.679599298224526... 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Men er det rett at vi skal kunne ting til prøver som vi aldri har hatt om i timene? ;)

Rett i forhold til hvem? :)

Det gjør det jo lettere å differensiere mellom hvem som fortjener toppkarakter. På en annen side er det sikkert elever som ikke mener dette er rettferdig.

Også litt enig med HenrikB. Det kommer an på hvor fjernt det er fra det dere allerede skal kunne.

Lenke til kommentar

Har en oppgave hvor jeg skal finne tan 34,2, men det blir et negativt tall.. Hvordan kan jeg regne meg frem til et positivt tall? :S Hvis det er for lite info, så skal jeg legge til mer :p

Det _skal_ bli et negativt tall.

Skulle finne høyden på et fyrtårn, så kan vel ikke bli negativt? :) (Ja, jeg vet du skrev det uten å vite resten av hensikten med oppgaven)

Lenke til kommentar

Hei

Har et lite minikurs i wolfram mathematica, og jeg sitter litt fast på en oppgave om numerisk integrassjon.

Funksjonen ser slik ut; f = 1/Sqrt[E^t + t^2], med nedre grense lik 0 og øvre grense lik x. Og jeg skriver NIntegrate[funksjon,{t,0,x)] men får da en feilmelding om at t=x ikke er en gyldig grense. Jeg mener å huske fra forelesningen at X måtte være en fri variabel, men her er jeg blank..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...