Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Feks. sansynligheten for å få nøyaktig to seksere. Og svaret skal bli 16,1 prosent?

Nei! To seksere er (1/6)(1/6)=1/36=0,2777777777777777777777777

Det jeg har lært i forbindelse med pascals trekant er at man kan finne ut n'te grads polynomer med det.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvd å løse den med likning,

Tror det er riktig nå , selvom jeg fikk det samme svaret. Men er litt forskjellig enhet :

4 M/S (meter per sekund)

Er det riktig? noen som kan regne seg til svaret?

Nei, 4 m/s er en hastighet, ikke en tid ... Bruk formelen v=v_0+a*t. Sett dataene du har inn i den og du ender opp med en ligning med én ukjent, nemlig t.

Lenke til kommentar

Skal snart ha prøve i sannsynlighet og jeg sliter med å løse oppgaver som for eksempel:

Hva er sannsynligheten for å få minst en sekser.

Og

Tom har en kurv som inneholder 3 røde baller og 5 blå baller.

Han trekker 6 baller. (uten tilbakelegging)

Hva er sannsynligheten for at han trekker minst to av hver farge?

Noen som kan hjelpe meg med å forstå hvordan man regner "minst" og "maks" finnes det en slags formel?

Tuusen takk om du kan hjelpe! :thumbup:

Generelle råd og tips om regnemåte med regneeksempler bør jo stå i matteboka?

Det gjør det nok, men det står ikke tydlig hva som menes med minst og maks...

Derfor spurte jeg om hjelp til hvordan jeg skal løse denne oppgaven, kanskje jeg forstår mer :)

om har en kurv som inneholder 3 røde baller og 5 blå baller.

Han trekker 6 baller. (uten tilbakelegging)

Hva er sannsynligheten for at han trekker minst to av hver farge?

Endret av Rizan
Lenke til kommentar

Feks. sansynligheten for å få nøyaktig to seksere. Og svaret skal bli 16,1 prosent?

Nei! To seksere er (1/6)(1/6)=1/36=0,2777777777777777777777777

Det jeg har lært i forbindelse med pascals trekant er at man kan finne ut n'te grads polynomer med det.

Husk, i løpet av 4 kast, ikke 2 kast

Lenke til kommentar

Hugol du kunne fått svar på dette, men akkurat det du spør om der er så grunnleggende at jeg heller tror du burde lese litt, spesielt det første spørsmålet.

Hvis du lurer så er dette uavhengig-sannsynlighet :)

Etter litt lesing fant jeg ut av det ja. Beklager at min lettvinthet går "utover" dere. Uansett så er det noe jeg ikke forstår uansett hvor mye jeg leser det. Dette med pascals trekant. Eksemplene i boken min 1T matematikk gir ingen mening. Jeg forstår ikke hva tallene inni trekanten representerer.

Feks. sansynligheten for å få nøyaktig to seksere. Og svaret skal bli 16,1 prosent? Tallene jeg får på rad fem (representerer vel fem kast) er 1 5 10 10 5 1 og jeg ser ingen sammenheng mellom disse og svaret.

Pascals trekant gir deg svar på binomialkoefisienter. Den femte linja representerer som du sier fem kast. Første tall i 5.linje representerer antall forskjellige måter du kan få 0 seksere på fem kast på. andre tall på linja er antall måter du kan få èn sekser på=5 (enten på første, eller på andre, eller på tredje, osv...). Tredje tall på linja gir deg antall måter å få to seksere på fem kast på. Osv...

Se her for sammenhengen mellom binomialkoeffisienter og pascal:

f55a7561-236a-45fb-b24d-27db9c7db9af.png

Lenke til kommentar

Husk, i løpet av 4 kast, ikke 2 kast

Ok, men det var ikke oppgitt.

Først fikk jeg høre maks en 6'er. Så fikk jeg høre minimum to 6'ere. Og nå nøyaktig to 6'ere.

Uansett ble svaret feil. To 6'ere er:

(1/6)^2(5/6)^2 = 0,019

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Hugol du kunne fått svar på dette, men akkurat det du spør om der er så grunnleggende at jeg heller tror du burde lese litt, spesielt det første spørsmålet.

Hvis du lurer så er dette uavhengig-sannsynlighet :)

Etter litt lesing fant jeg ut av det ja. Beklager at min lettvinthet går "utover" dere. Uansett så er det noe jeg ikke forstår uansett hvor mye jeg leser det. Dette med pascals trekant. Eksemplene i boken min 1T matematikk gir ingen mening. Jeg forstår ikke hva tallene inni trekanten representerer.

Feks. sansynligheten for å få nøyaktig to seksere. Og svaret skal bli 16,1 prosent? Tallene jeg får på rad fem (representerer vel fem kast) er 1 5 10 10 5 1 og jeg ser ingen sammenheng mellom disse og svaret.

Pascals trekant gir deg svar på binomialkoefisienter. Den femte linja representerer som du sier fem kast. Første tall i 5.linje representerer antall forskjellige måter du kan få 0 seksere på fem kast på. andre tall på linja er antall måter du kan få èn sekser på=5 (enten på første, eller på andre, eller på tredje, osv...). Tredje tall på linja gir deg antall måter å få to seksere på fem kast på. Osv...

Se her for sammenhengen mellom binomialkoeffisienter og pascal:

f55a7561-236a-45fb-b24d-27db9c7db9af.png

Så jeg kan få fem sekseresere på rad 5? Jeg er litt usikker på om jeg forstod det, beklager :(

Griffar: Svaret er forøvrig feil.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Med fire kast er det lZrQH.png måter å få to seksere.

6, 6, noe annet, noe annet

6, noe annet, 6, noe annet

6, noe annet, noe annet, 6

noe annet, 6, 6, noe annet

noe annet, noe annet, 6, 6

noe annet, 6, noe annet, 6

Det gir sannsynligheten YaG9N.png for hvert av tilfellene.

Sannsynligheten for å få to seksere i løpet av fire kast blir altså MgVZS.png.

Lenke til kommentar

p><p>\right), \qquad Y_L = -\frac{1}{2}

Under en spørrekonkurranse svarer simen rett 80 % av gangene. Hva er sannsynligheten for at han svarte:

Riktig 3 ganger på rad?

Feil 2 ganger på rad?

a) 0.8^3 som gir 51,2% b) 20% to ganger gir 0.2^2 som blir?

EDIT: Oisann! Mulig jeg svarte på et spørsmål som ikke var ment for meg(alle), leste ikke det som sto ovenfor.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

n)^n

Jeg sitter fast på et Integral: -2x-11 / (x^2+2x+2)*(x+3). Problemet er at jeg ikke kan faktorisere x^2+2x+2, og det blir aldri 0 uansett hvilken x jeg velger. Pleier å bruke delbrøkoppstaltning på slike oppgaver, men det funker ikke helt for meg. Hadde hvert strålende hvis noen hadde et tips :)

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

et stykke utenfor pensum ja, er høyskole. Antar oppgaven din kan løses på en lettere måte enn det du har kommet frem til, men uten å se oppgaven kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med dette.

Derimot så kan jeg være hyggelig å si at

\sin(arctan(x)) = x / sqrt( x^2 + 1 )

Som er enkel å bruke selv om en ikke forstår utledningen.

Den er ikke videre komplisert, men som sagt utenfor pensum

EDIT: Men tror ikke det hjelper deg her

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...