Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med en vektoroppgave!

 

I et koordinatsystem har vi punktene A(-4,-4), B(4,-2), D(-2,2) og C(46/17,54/17).

 

1. Et annet punkt E har koordinatene (t,2t-1) der t er alle reelle tall.

- Finn hvilke verdier t kan ha når vinkel AEB=90 grader. (Her har jeg satt AE*EB=0, men får det ikke til å stemme)

 

- Finn koordinatene til punktet E når lengden av AE = lengden av BE.

 

Får ikke til vektorpilen, men håper dere skjønner det er vektorer!

Ein annan notasjon for vektorar er feit skrift, t.d. A.

 

- Kva svar får du av AEEB, og kva seier fasit? Eg (vha. Wolframalpha) fekk t = -2 eller t = 8/5. Om det er det same som fasit seier, kan du kanskje poste kva du har gjort, so kan me sjå om du eventuelt har gjort noko feil.

 

- Lengda av ein vektor [x,y] er gitt ved sqrt(x^2 + y^2). Set lengda til AE] gitt ved t lik lengda til EB gitt ved t. Då får du ei likning du kan løyse for t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp med en vektoroppgave!

 

I et koordinatsystem har vi punktene A(-4,-4), B(4,-2), D(-2,2) og C(46/17,54/17).

 

1. Et annet punkt E har koordinatene (t,2t-1) der t er alle reelle tall.

- Finn hvilke verdier t kan ha når vinkel AEB=90 grader. (Her har jeg satt AE*EB=0, men får det ikke til å stemme)

 

- Finn koordinatene til punktet E når lengden av AE = lengden av BE.

 

Får ikke til vektorpilen, men håper dere skjønner det er vektorer!

Ein annan notasjon for vektorar er feit skrift, t.d. A.

 

- Kva svar får du av AEEB, og kva seier fasit? Eg (vha. Wolframalpha) fekk t = -2 eller t = 8/5. Om det er det same som fasit seier, kan du kanskje poste kva du har gjort, so kan me sjå om du eventuelt har gjort noko feil.

 

- Lengda av ein vektor [x,y] er gitt ved sqrt(x^2 + y^2). Set lengda til AE] gitt ved t lik lengda til EB gitt ved t. Då får du ei likning du kan løyse for t.

 

Takk for svar!

 

I den første oppgaven får jeg AE=[t+4,2t+3] og EB=[4-t,-2t-3].

Svarene blir x=0,4852 eller x=-2.885 ...

 

I den andre oppgaven har jeg gjort slik du har beskrevet, der lengden av AE=sqrt((t+4)2+(2t+3)2) og lengden av BE=sqrt((t-4)2+(2t+3)2, men dette blir det ikke noe svar ut av (jeg ender opp med at t=0)

Lenke til kommentar

I den første oppgaven får jeg AE=[t+4,2t+3] og EB=[4-t,-2t-3].

Fyrst må eg nett be om orsaking, og seie at eg hadde gjort ein liten slurvefeil i stad, so dei svara eg oppgav var for feil reknestykke ...

 

 

EB vert [4-t, -2t - 1], merk forskjellen i y-komponenten.

 

EB = [4 - t, -2 - (2t-1)] = [4 - t, -2t - 2 + 1] = [4 - t, -2t - 1]

 

Då får du kanskje rett svar på resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I den første oppgaven får jeg AE=[t+4,2t+3] og EB=[4-t,-2t-3].

Fyrst må eg nett be om orsaking, og seie at eg hadde gjort ein liten slurvefeil i stad, so dei svara eg oppgav var for feil reknestykke ...

 

 

EB vert [4-t, -2t - 1], merk forskjellen i y-komponenten.

 

EB = [4 - t, -2 - (2t-1)] = [4 - t, -2t - 2 + 1] = [4 - t, -2t - 1]

 

Då får du kanskje rett svar på resten.

 

Ja, nå fikk jeg den til ... Forbannede slurvefeil!

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

per jogger. Han øker farten fra 3m/s til 5m/s. Akselrasjonen har vært 0,5 m/s2. Hvor lang tid varte akselrasjonen?

 

Er 4/ms2 (4 meter per sekund i Annen) riktig?

 

Naturfag ...Men..Men ;)

 

De spør om en tid, svaret du foreslår er en akselerasjon. Finn en passende veiformel til å sette informasjonen du har inn i.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, sjølv om eg ein brølar her. :shrug:

 

Oppgåva var sjølvsagt lnx+x/lnx-x. Då vart det 2lnx-2/(lnx-x)² på første forsøk, etter å ha knota med feil oppgåve i 20 minutt.

 

Det var i alle fall teikn på at det er for seint for matte no og på tide med søvn. :sleep:

Lenke til kommentar

per jogger. Han øker farten fra 3m/s til 5m/s. Akselrasjonen har vært 0,5 m/s2. Hvor lang tid varte akselrasjonen?

 

Er 4/ms2 (4 meter per sekund i Annen) riktig?

 

Naturfag ...Men..Men ;)

 

De spør om en tid, svaret du foreslår er en akselerasjon. Finn en passende veiformel til å sette informasjonen du har inn i.

Nå har jeg prøvd å løse den med likning,

Tror det er riktig nå , selvom jeg fikk det samme svaret. Men er litt forskjellig enhet :

4 M/S (meter per sekund)

Er det riktig? noen som kan regne seg til svaret?

Lenke til kommentar

Skal snart ha prøve i sannsynlighet og jeg sliter med å løse oppgaver som for eksempel:

 

Hva er sannsynligheten for å få minst en sekser.

 

Og

 

Tom har en kurv som inneholder 3 røde baller og 5 blå baller.

Han trekker 6 baller. (uten tilbakelegging)

 

Hva er sannsynligheten for at han trekker minst to av hver farge?

 

Noen som kan hjelpe meg med å forstå hvordan man regner "minst" og "maks" finnes det en slags formel?

 

 

 

 

Tuusen takk om du kan hjelpe! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal snart ha prøve i sannsynlighet og jeg sliter med å løse oppgaver som for eksempel:

 

Hva er sannsynligheten for å få minst en sekser.

 

Og

 

Tom har en kurv som inneholder 3 røde baller og 5 blå baller.

Han trekker 6 baller. (uten tilbakelegging)

 

Hva er sannsynligheten for at han trekker minst to av hver farge?

 

Noen som kan hjelpe meg med å forstå hvordan man regner "minst" og "maks" finnes det en slags formel?

 

Tuusen takk om du kan hjelpe! :thumbup:

 

Generelle råd og tips om regnemåte med regneeksempler bør jo stå i matteboka?

Lenke til kommentar

Skal snart ha prøve i sannsynlighet og jeg sliter med å løse oppgaver som for eksempel:

 

Hva er sannsynligheten for å få minst en sekser.

På hvor mange kast?

Hva er sannsynligheten for å få høyst en sekser ut av fire kast med en terning? Og hva er sansynligheten for å få minst to seksere?

Høyst en 6'ere på fire kast:

 

Hvor mange kombinasjoner av 6'ere kan man få maksimalt en 6'er på?

 

Null 6'ere og en 6'er.

 

Null 6'ere på fire kast er:

 

(5/6)^4

 

En 6'er på fire kast er:

 

(1/6)(5/6)^3

 

Sannsynlighet for å få maksimalt en 6'er på fire kast vil jeg derfor si er disse to plusset sammen:

 

(1/6)(5/6)^3+(5/6)^4 = 57,9% (avrundet)

 

Minst to 6'ere er motsatt av maks en 6'er. Regnestykket blir derfor:

 

1-P(maks en 6'er) = 1-0,579=42,1% (avrundet)

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Hugol du kunne fått svar på dette, men akkurat det du spør om der er så grunnleggende at jeg heller tror du burde lese litt, spesielt det første spørsmålet.

 

Hvis du lurer så er dette uavhengig-sannsynlighet :)

 

Etter litt lesing fant jeg ut av det ja. Beklager at min lettvinthet går "utover" dere. Uansett så er det noe jeg ikke forstår uansett hvor mye jeg leser det. Dette med pascals trekant. Eksemplene i boken min 1T matematikk gir ingen mening. Jeg forstår ikke hva tallene inni trekanten representerer.

 

Feks. sansynligheten for å få nøyaktig to seksere. Og svaret skal bli 16,1 prosent? Tallene jeg får på rad fem (representerer vel fem kast) er 1 5 10 10 5 1 og jeg ser ingen sammenheng mellom disse og svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...