Zeph Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Bruk log då. Framgangsmåten er lik. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Skal ikke bruke ln. Du kan selv velge hvilket tall som skal ligge til grunn for logaritmen. Enten det er e som i ln, eller 10 som i den normale log. Men uansett så må du bruke en eller annen logaritme for å løse ligninger der x er i potensen. I begynnelsen lærer man gjerne først om log med 10. Etterhvert så forsvinner denne og da bruker man kun den naturlige logaritmen (ln). 1 Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Når skal ein bruka ≈ på eit svar i staden for =? I kjemi og fysikk blir det nesten alltid avrundingar, noko som har byrja å koma i matematikken og. I fysikk og kjemi brukar læraren =, men eg har sett at mattelæraren av og til brukar ≈. 1/3 ≈ 0.333333333. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 1/3 = 1.\overline{3} Om dette forumet hadde støttet latex http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/3%20=%201.\overline{3} Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 1/3 = 1.\overline{3} Om dette forumet hadde støttet latex http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/3%20=%201.\overline{3} Eventuelt bare "1/3 = 0.33...". Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Tar for mye plass og hva med 7/12 ? om du skriver 7/12 = 0.583... forteller det ingenting om hvilke av desimalene som gjentar seg. Endret 30. januar 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Tar for mye plass Tar mindre plass enn "1/3 = 1.\overline{3}". Tar for mye plass og hva med 7/12 ? om du skriver 7/12 = 0.583... forteller det ingenting om hvilke av desimalene som gjentar seg. Da skriver man "7/12 = 0.58333...". Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Forandrer ingenting, om forumet hadde støttet latex. som det også har gjort, ville det jeg skrev vært kortere. Det samme på papir. Forstår ikke hvorfor du gidder å krangle på dette. Videre så forstår kanskje du at "7/12 = 0.58333..." betyr ah! det er 3tallene som gjenntar seg. Men det gjør langt ifra alle, og det er mye lettere å misstolke dette... Eventuelt bruk parenteser, prikk over bokstavene eller noe. Alt er bedre enn ellipser. 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 *snip* Og der ble jeg helt sikker. Tusen takk skal du ha! -Deluze Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Forandrer ingenting, om forumet hadde støttet latex. som det også har gjort, ville det jeg skrev vært kortere. Det samme på papir. Forstår ikke hvorfor du gidder å krangle på dette. Videre så forstår kanskje du at "7/12 = 0.58333..." betyr ah! det er 3tallene som gjenntar seg. Men det gjør langt ifra alle, og det er mye lettere å misstolke dette... Eventuelt bruk parenteser, prikk over bokstavene eller noe. Alt er bedre enn ellipser. Det er vel egentlig du som krangler. "0.33..." er kortere enn "1.\overline{3}". Jeg bruker (som regel) aldri noen av de formene uansett, men din påstand om at alt er bedre enn ellipser synes jeg er helt på jordet. 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvordan skal du forklare hvilke av desimalene i 1/17 som gjentar seg da? Den har 17 desimaler som gjentar seg =) Spørsmålet er ikke om du bruker det, spørsmålet er hvordan du vil best representere det, de få gangene du trenger det. Og jeg syntes det er helt på jordet at du foretrekker en skrivemåte som er missvisende, lite pedagogisk når det finnes qlternativer som er mye bedre. 1 Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Hvordan skal du forklare hvilke av desimalene i 1/17 som gjentar seg da? Den har 17 desimaler som gjentar seg =) Spørsmålet er ikke om du bruker det, spørsmålet er hvordan du vil best representere det, de få gangene du trenger det. Og jeg syntes det er helt på jordet at du foretrekker en skrivemåte som er missvisende, lite pedagogisk når det finnes qlternativer som er mye bedre. Hvis den er misvisende er det kun fordi den som leser det mangler forståelse. Hvis jeg skulle representert 1/17 hadde jeg skrevet 1/17. Som sagt bruker jeg ingen av de to tidligere nevnte skrivemåtene dersom jeg ikke må. Det er uansett ikke noen tvil om at "0.33..." tar mindre plass enn "1.\overline{3}". Endret 31. januar 2012 av kozeklumpen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Eneste jeg ikke liker med latex er at fonten er så stygg. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Det tror jeg du er ganske alene om å synes! Går jo også an å bytte font. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 <3 Comic Sans <3 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg forstår vireklig ikke noe av det vi holder på med i sansynlighet. Det største problemet er jo at jeg ikke serr noe poeng i et valgtre, og aner ikke hvordan det brukes. Problemet blir enda større når jeg holder på å løse følgende oppgave: I en eske ligger det fem røde, fire blå, og tre gule kuler. Du trekker en tilfeldig kule fra esken og ser hvilken farge den har uten å legge kula tilbake. Så trekker du en til og ser hvilken farge den har. Hva er sansynligheten for å trekke nøyaktig en kule? Kunne noen hjulpet vær så snill? Haster en del Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Problemet ditt er at du ikke forstår hvordan et valgtre brukes, ikke at du ikke finner det nyttig. Fordi et valgtre er svært nyttig. Dog kan jeg bare fiske opp en hypergeometrisk formel, men tror ikke det hadde forbedret forståelsen din. Poenget er alltid å tenke ønskelige utfall delt på mulige utfall. Mest nyttig http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31098 http://www.matemania.no/fordypning/pdf/statistikk_10_4.pdf Litt mindre nyttig. http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31110 http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31093 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg synes statistikk er gøyest og enklest å forstå meningen i sammenheng med spill. Enten det er kortspill, terningspill eller andre typer er det oftest en form for tilfeldighet med. Ønsket utfall blir da de kortene som gjør at du vinner eller det terningkastet som gjør at du får flest poeng en runde. Dette med kuler i ulike farger skal bare gjøre det enklere å forstå en formel eller hvordan man regner. I seg selv er akkurat det meningsløst, men i andre sammenhenger (ikke bare spill) er det kjempebra. Endret 31. januar 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Th3BTK Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg har en oppgave jeg ikke er helt med på! Narvestad videregående skole har 50 elever. 10 av dem spiller i band. 10 er med på å arrangere skolerevyen og 5 elever gjør begge deler. Hva er sannsynligheten for at.. a) eleven er med på å arrangere skolerevyen? b) Eleven ikke spiller i band? c) Eleven gjør ingen av delene? Trenger hjelp for!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå