Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke bruke ln.

Du kan selv velge hvilket tall som skal ligge til grunn for logaritmen. Enten det er e som i ln, eller 10 som i den normale log. Men uansett så må du bruke en eller annen logaritme for å løse ligninger der x er i potensen.

 

I begynnelsen lærer man gjerne først om log med 10. Etterhvert så forsvinner denne og da bruker man kun den naturlige logaritmen (ln).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forandrer ingenting, om forumet hadde støttet latex. som det også har gjort, ville det jeg skrev vært kortere. Det samme på papir. Forstår ikke hvorfor du gidder å krangle på dette.

 

Videre så forstår kanskje du at "7/12 = 0.58333..." betyr ah! det er 3tallene som gjenntar seg. Men det gjør langt ifra alle, og det er mye lettere å misstolke dette...

 

Eventuelt bruk parenteser, prikk over bokstavene eller noe. Alt er bedre enn ellipser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forandrer ingenting, om forumet hadde støttet latex. som det også har gjort, ville det jeg skrev vært kortere. Det samme på papir. Forstår ikke hvorfor du gidder å krangle på dette.

 

Videre så forstår kanskje du at "7/12 = 0.58333..." betyr ah! det er 3tallene som gjenntar seg. Men det gjør langt ifra alle, og det er mye lettere å misstolke dette...

 

Eventuelt bruk parenteser, prikk over bokstavene eller noe. Alt er bedre enn ellipser.

 

Det er vel egentlig du som krangler.

 

"0.33..." er kortere enn "1.\overline{3}".

 

Jeg bruker (som regel) aldri noen av de formene uansett, men din påstand om at alt er bedre enn ellipser synes jeg er helt på jordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du forklare hvilke av desimalene i

 

1/17 som gjentar seg da? Den har 17 desimaler som gjentar seg =)

 

Spørsmålet er ikke om du bruker det, spørsmålet er hvordan du vil best representere det, de få gangene du trenger det.

 

Og jeg syntes det er helt på jordet at du foretrekker en skrivemåte som er missvisende, lite pedagogisk når det finnes qlternativer som er mye bedre.

 

ntebV.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du forklare hvilke av desimalene i

 

1/17 som gjentar seg da? Den har 17 desimaler som gjentar seg =)

 

Spørsmålet er ikke om du bruker det, spørsmålet er hvordan du vil best representere det, de få gangene du trenger det.

 

Og jeg syntes det er helt på jordet at du foretrekker en skrivemåte som er missvisende, lite pedagogisk når det finnes qlternativer som er mye bedre.

 

ntebV.gif

 

Hvis den er misvisende er det kun fordi den som leser det mangler forståelse.

 

Hvis jeg skulle representert 1/17 hadde jeg skrevet 1/17.

 

Som sagt bruker jeg ingen av de to tidligere nevnte skrivemåtene dersom jeg ikke må. Det er uansett ikke noen tvil om at "0.33..." tar mindre plass enn "1.\overline{3}".

Endret av kozeklumpen
Lenke til kommentar

Jeg forstår vireklig ikke noe av det vi holder på med i sansynlighet. Det største problemet er jo at jeg ikke serr noe poeng i et valgtre, og aner ikke hvordan det brukes. Problemet blir enda større når jeg holder på å løse følgende oppgave:

 

I en eske ligger det fem røde, fire blå, og tre gule kuler. Du trekker en tilfeldig kule fra esken og ser hvilken farge den har uten å legge kula tilbake. Så trekker du en til og ser hvilken farge den har.

 

Hva er sansynligheten for å trekke nøyaktig en kule? Kunne noen hjulpet vær så snill? Haster en del :)

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du ikke forstår hvordan et valgtre brukes, ikke at du ikke finner det nyttig. Fordi et valgtre er svært nyttig. Dog kan jeg bare fiske opp en hypergeometrisk formel, men tror ikke det hadde forbedret forståelsen din.

 

Poenget er alltid å tenke ønskelige utfall delt på mulige utfall.

 

Mest nyttig

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31098

 

http://www.matemania.no/fordypning/pdf/statistikk_10_4.pdf

 

Litt mindre nyttig.

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31110

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=31093

Lenke til kommentar

Jeg synes statistikk er gøyest og enklest å forstå meningen i sammenheng med spill. Enten det er kortspill, terningspill eller andre typer er det oftest en form for tilfeldighet med. Ønsket utfall blir da de kortene som gjør at du vinner eller det terningkastet som gjør at du får flest poeng en runde.

 

Dette med kuler i ulike farger skal bare gjøre det enklere å forstå en formel eller hvordan man regner. I seg selv er akkurat det meningsløst, men i andre sammenhenger (ikke bare spill) er det kjempebra.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Jeg har en oppgave jeg ikke er helt med på!

 

Narvestad videregående skole har 50 elever. 10 av dem spiller i band. 10 er med på å arrangere skolerevyen og 5 elever gjør begge deler. Hva er sannsynligheten for at..

a) eleven er med på å arrangere skolerevyen?

b) Eleven ikke spiller i band?

c) Eleven gjør ingen av delene?

Trenger hjelp for!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...