Zeph Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Er ikkje alltid poenget å finne løysinga? Eller så nær som du kan? Å trekke saman brøken betyr å finne fellesnemnar, multiplisere kvar faktor for å få den, for deretter å trekker saman. Når du multipliserer med 4x så trekk du ikkje saman brøken, du blir kvitt den. Du har gjort feil i tredje steg for øvrig. -(x-4) blir til -x+4 når du fjerner parantesen. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Han har bare trukket den sammen. Korrekt svar er som han har skrevet (2x + 5)/4 Det er bare et uttrykk, så du kan ikke løse det, men du kan ordne det og sette på felles brøkstrek slik som han har gjort! Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Var det jeg merket - At jeg begynte å løse den.. Kan jeg få høre deres mening om læring til elever? Vet ikke om dere bare går mattelinjer, eller er lærere, men hva mener dere om at læreren går igjenom et nytt delkapittel med kun ett eksempel 5 min før timen er ferdig, hvor det kun er faktorisering i oppgaven? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Litt lite tid kanskje? Brukte bare fem minutter på å gå gjennom et helt delkapittel og en oppgave? Er det VGS det er snakk om? Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 VGS 1T. Den egentlige læreren vår har pappaperm. i 2 måneder (eller noe rundt det) nå, så vi har en vikar.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Eg føreslår at du gjev ein tilbakemelding til læraren om at han ikkje bør starta på nytt kapittel så seint i timen. Få gjerne med deg fleire (heile) klassen. Som lærar er ein ofte avhengig av tilbakemeldingar. Endret 25. januar 2012 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Sliter med følgende oppgaver fra Matte 2: 9.4.76) Show that the tangents to the curve y2=4px from any point on the line x = -p are perpendicular Her skjønner jeg ikke hva de spør om engang. 9.6.11) Identify the particles path by finding a cartesian equation for the parametric equation and parametric interval for the motion of a particle in the xy plane: x = -cosh(t), y = sinh(t), 0 < t < pi Sliter med konverteringen fra parameter til vanlige kartesiansk ligning eller hva jeg skal kalle det. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Det første spørsmålet har blitt besvart her. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 9.6.11) Identify the particles path by finding a cartesian equation for the parametric equation and parametric interval for the motion of a particle in the xy plane: x = -cosh(t), y = sinh(t), 0 < t < pi Sliter med konverteringen fra parameter til vanlige kartesiansk ligning eller hva jeg skal kalle det. Ikke så vanskelig, egentlig. Vet du om noe forhold mellom sinh og cosh? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Helt sikkert, men som jeg har glemt, og det er derfor jeg sliter. Men får vel lese meg litt opp på hyperbolske funksjoner, så finner jeg nok ut av det. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hint: Det ligner ganske mye på sin^2(x)+cos^2(x)=1. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hadde matteprøve akkurat. Stod helt fast på en integrasjonsoppgave. Hvordan integrerer man x*e^(x^2) ? Sorry, har ikke lært meg TeX enda. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Tex funker ikke på forumet for tiden uansett, så det gjør ikke noe For å integrere den funksjonen benytter du substitusjonen u = x^2. Da ser du at du/dx = 2x, som (bortsett fra 2-tallet) er en faktor i integranden. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Fankern. Jeg er dum Vi har jo fått en "oppskrift" også. "Hvis ikke vanlige regneregler funker, bruk substitusjon. Hvis ikke substitusjon funker, bruk delvis integrasjon. Hvis ikke delvis integrasjon funker, bruk delbrøksoppspalting (såfremt det er en brøk)". Jaja. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hvorfor fungerer ikke TeX lenger? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hvorfor fungerer ikke TeX lenger? Forumet vart nyleg flytta til andre serverar, og mimeTeX «overlevde» ikkje flyttinga. Det skal kome på plass att: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=892 1 Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg sliter litt med å forstå temaet asymptoter, så kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? f(x)(2x+1)/(x-3) Oppgaven er å skrive likningen for asymptotene. Den vertikale er grei, men jeg trøbler med å finne en ligning for den horisontale asymptoten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 For å finne horisontale asymptotar ser ein på kva som skjer med funksjonsverdien når x vert veldig stor*, om den vil nærme seg ein spesiell verdi. Trikset for ein slik rasjonal funksjon er å sjå at om x er enorm, vil ikkje konstantleddet ha so mykje å seie for verdien på brøken, so du kan ignorere dei**. Og kva står du att med då? * Eigentleg, om absoluttverdien av x er stor, du kan og sjå på negative verdiar av x. ** Til dømes, (500000000+2)/(1000000-2) er omlag det same som 500000000/1000000, og for x -> ∞ er forskjellen ubetydeleg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Eg plar multiplisere teller og nemner med 1/x^n for å finne eventuelle horisontale asymptoter. Er det ein metode som vil fungere i alle tilfelle, eller finnes det ein betre metode? Eg kan teorien bak asymptotene, men det er greit å ha ein definert metode. I eksempelet over er det kurant å sjå på uttrykket kva asymptoten blir, men med litt fleire ledd så blir det brått verre. I tillegg har du ein generell regel. Om graden av den ukjende i teller er større enn nemner så er det ingen horisontale asymptoter. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Matematikk R1: På en fest er det 30 deltakere. Hvor stor er sansynligheten for at minst to av deltakerne har bursdag på samme dag? Vil gjerne ha utregning og svar. I fasiten står det 70,6%, noe som gjør meg veldig forvirret. Det kan da ikke stemme? Endret 27. januar 2012 av Ranur™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå