EB_Veyron Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Stemmer, takk skal du ha. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 P(høyst to) = P(0) + P(1) + P(2)P(ja) = (ja,totCja,trukket * nei,totCnei,trukket) / alleCtrukket Jeg får feil svar. Fasiten sier 87,7 %, jeg får 43 %. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg får 87,7%. Men la meg omformulere meg litt og erstatte 'nei' med 'ikke ja'. Du har sikkert glemt at de som 'ikke vet' ikke tilhører 'ja'-mengden. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 endrebjorsvik: bare et lite of-topic spørsmål hvor gammel er du...vgs? universitet? lærer? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Profilen sier 1990, og jeg går i 3. klasse på videregående. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg får 87,7%. Men la meg omformulere meg litt og erstatte 'nei' med 'ikke ja'. Du har sikkert glemt at de som 'ikke vet' ikke tilhører 'ja'-mengden. Jeg gjør som du foreslår, men får allikevel fortsatt feil svar. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Da er det jeg som suger til å forklare. Jeg har vel tatt en eller annen finesse for gitt. P(0) = (8C0 * 7C3)/15C3 P(1) = (8C1 * 7C2)/15C3 P(2) = (8C2 * 7C2)/15C3 P = P(0) + P(1) + P(2) Lenke til kommentar
lucy_ Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Her er det kanskje noen som kan hjelpe meg? Oppgaven er som følger: Vi definerer en mengde X av ord over alfabetet {a, b, c} som den minste mengden som tilfredstiller 1. e inneholdt i X 2. Hvis v er inne holdet i X er avb inneholdt i X og bvc inneholdt i X 3. Hvis u er inneholdt i X og v er inneholdt i X vil uv være inneholdt i X. Finn ut hvilke av følgende tre ord som er med i X. i) aabbcb ii) abbaac iii) babc Hvordan går jeg løs på dette problemet? Jeg forstår ikke hvorfor de blander inn e, u, og v. Er dette ord i mengden X? Er det noen som kan gjøre dette litt mer klart for meg? /lucy Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Der ble det rett ja. Tusen takk skal du ha Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har en utrolig vrien fysikkoppgave her. For at dere skal forstå sisteoppgaven som jeg sliter med så legger jeg ut hele greierne. En bil kjører med konstant fart 20 km/h nedover en fjellovergang. Bilen med fører og passasjer har masse 1320 kg. a) Regn ut endringen i potensiell energi når høydeforskjellen er 860 meter. Vi regner med at all endring i potensiell energi går over i friksjonsvarme (indre energi) i bilens bremser. b) Regn ut økningen i bremsenes temperatur som følge av denne nedturen. Bremsene har en varmekapasitet på 16 kJ/K. Vi ser bort fra varmetap til omgivelsene. c) Lengden av vegstykket som er tilbakelagt er 6,1km. Veiens helling er konstant. Hvor stor er temperaturendringen pr. s? I virkeligheten avgir bremsene varme til omgivelsene. Grafen nedenfor viser hvordan dette varmetapet i kW endrer seg som følge av bremsenes temperatur. d) finn ut hvor høy temperaturen i bremsene faktisk kan bli når vi tar hensyn til varmetapet. Bilde av en graf. Ligningen for den er: (1,1 * 10^-4)c^2 - 0,01009 * c + 2,65 Y-akse: kW x-akse: temperatur, C svarene mine: a) 11136312 J b) 696K c) 0,634 K/s d) her rimer ikke svaret i det hele tatt, får verdier som 2400 grader og deromkring. Noen som vil bryne seg på denne? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Glem det Endret 13. mai 2008 av Demille Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Definisjonsmengden finner du ved å se på hvilke x-verdier funksjonen din er definert for. f(x) = 8 * sqrt(x) - 2x Man kan ikke ta kvadratroten av et negativt tall. Derfor får du ikke noe "logisk" svar når du setter inn f.eks. x = -1 Man sier at funksjonen ikke er definert for negative tall. Ergo er definisjonmengden for denne funksjonen alle x >= 0. edit: fjerna du den??! Endret 13. mai 2008 av EB_Veyron Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) edit: fjerna du den??! Ja, fant ut av det Menneh, du kan hjelpe meg med denne: Finne definisjonsmengden for f. f(x)= x * sqrt(4-2x^2) Skjønner at jeg må velge x som funker, men.. Samtidig skjønner jeg ikke. Endret 13. mai 2008 av Demille Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Som sagt kan man ikke ta rota av negative tall, derfor må du se når uttrykket under rottegnet er større enn eller lik null. 4-2x^2 >= 0 løses og får x =< +/-sqrt(2) = +- 1,41 Den er ikke def. for x > + sqrt(2) og x < - sqrt(2) edit:fiksa nå Endret 13. mai 2008 av EB_Veyron Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Som sagt kan man ikke ta rota av negative tall, derfor må du se når uttrykket under rottegnet er større enn eller lik null. 4-2x^2 >= 0 løses og får x =< sqrt(2) Den er ikke def. for x > 2 Fasiten står det [-1.41 , 1.41] Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 lol, nå sliter jeg litt med en trigonometrisk likning. Jeg finner to av svarene men skjønner pokker meg ikke det tredje! sin (3x) = 1 sin-1(1) = Π / 2 3x = Π / 2 x = Π / 6 x1 = Π/6 x2 = Π - Π/6 = 5Π/6 Men denne skjønner jeg ikke: x3 = 3Π/2 (tatt fra fasiten i boka). Dette tilsvarer jo 270 grader og er over pi, noe som burde tilsi at den er negativ (-1) men det er den jo visst ikke.. Noen som kan forklare det for meg? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 sin(3x) = 1 sin-1(3x) = sin-1(1) 3x = Π/2 + 2kΠ x = Π/6 + 2kΠ/3 OG x = Π - Π/6 + 2kΠ/3 Du har ikke oppgitt hvilket intervall du skal finne løsning på men det pleier å være når x er mellom 0 og 2Π. Med dette i bakhodet finner vi følgende løsninger: x = Π/6 + 2kΠ/3 for k = {0,1} gir x = {Π/6, 5Π/6} --- x = Π - Π/6 + 2kΠ/3 for k = {0,1} gir x = {5Π/6, 3Π/2} --- Dette gir de tre løsningene til likningen. Mmmmmh, dette ble kanskje noe rotete, men poenget er at du kan gå rundt og rundt enhetssirkelen og få samme verdi for sinus - derfor er det et poeng å oppgi hvilket område du skal løse likningen for. sin(3x) = 1 har i prinsippet uendelig mange løsninger siden du kan dreie enhetssirkelen uendelig mange ganger rundt og få at sin(3x) = 1. PEWPEW RAINBOW Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 hehe, var egentlig mellom 0 og 2pi. Jeg gikk ut fra 3x = Π/2, dermed x=Π/6 (+2Π*k).. Ble nok litt feil det, gitt Tusen takk Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Har en utrolig vrien fysikkoppgave her.For at dere skal forstå sisteoppgaven som jeg sliter med så legger jeg ut hele greierne. En bil kjører med konstant fart 20 km/h nedover en fjellovergang. Bilen med fører og passasjer har masse 1320 kg. a) Regn ut endringen i potensiell energi når høydeforskjellen er 860 meter. Vi regner med at all endring i potensiell energi går over i friksjonsvarme (indre energi) i bilens bremser. b) Regn ut økningen i bremsenes temperatur som følge av denne nedturen. Bremsene har en varmekapasitet på 16 kJ/K. Vi ser bort fra varmetap til omgivelsene. c) Lengden av vegstykket som er tilbakelagt er 6,1km. Veiens helling er konstant. Hvor stor er temperaturendringen pr. s? I virkeligheten avgir bremsene varme til omgivelsene. Grafen nedenfor viser hvordan dette varmetapet i kW endrer seg som følge av bremsenes temperatur. d) finn ut hvor høy temperaturen i bremsene faktisk kan bli når vi tar hensyn til varmetapet. Bilde av en graf. Ligningen for den er: (1,1 * 10^-4)c^2 - 0,01009 * c + 2,65 Y-akse: kW x-akse: temperatur, C svarene mine: a) 11136312 J b) 696K c) 0,634 K/s d) her rimer ikke svaret i det hele tatt, får verdier som 2400 grader og deromkring. Noen som vil bryne seg på denne? Fra oppgave a til c får jeg samme svar som deg, men "d" var en liten nøtt ja. Hjelper det deg om du lager en loddrett linje ved x-verdien 465 (grader C)? (696K-231 = 465 grader C). Da krysser linjen grafen i punktet (465,21) -> 465 grader celsius tilsvarer 21000 W. Edit: Skrivefeil. Endret 14. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå