Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Litt sansynlighet jeg håper å kunne få hjelp med.

 

En familie har tre barn som ikke er tvillinger eller trillinger. Hva er sansynligheten for at

a) Alle er jenter. <- Dette regnet jeg ut vet hjelp av et tall jeg fikk oppnevnt litt lengre bak i boken,0,486. Så regnet jeg ut 0,486^3 og fikk korekt svar.

c) Den eldste er en gutt. <- Da tok jeg svaret som var 88,5 og gjorde følgende 1-0,115 og fikk 88,5 % som også var riktig.

d) Så sitter jeg litt fast på den siste oppgaven. de to eldste er jenter og den yngste er gutt. Hva gjør jeg her?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gitt at oppgaven er nevnt riktig så må jeg nesten konkludere med at din fasit er feil.

Eller så mangler vi noe info, hvordan kan det være 88,5% sjanse for gutt på første barn utifra info gitt?

Det må jo heller være 1-P(jente) som du tidligere sa var 0,486 forstod jeg det som?

Lenke til kommentar

h=1+5t-0,8t^2 utgangsfart= 5 m/s. Det kastes en stein. Når treffer steinen bakken? Hvordan løser jeg den?

 

Treffer bakken er når høyden = 0

Såklart ;) Men i tid

 

Ja, du har jo en funksjon av høyden med hensyn på tid du kan sette lik 0 og løse ;)

Lenke til kommentar

h=1+5t-0,8t^2 utgangsfart= 5 m/s. Det kastes en stein. Når treffer steinen bakken? Hvordan løser jeg den?

 

Treffer bakken er når høyden = 0

Såklart ;) Men i tid

Derfor han sa h=0

da får du: 1+5t-0,8t^2=0 appeler abc eller faktoriser

løs med henhold på t altså.

Lenke til kommentar

h=1+5t-0,8t^2 utgangsfart= 5 m/s. Det kastes en stein. Når treffer steinen bakken? Hvordan løser jeg den?

 

Treffer bakken er når høyden = 0

Såklart ;) Men i tid

 

Ja, du har jo en funksjon av høyden med hensyn på tid du kan sette lik 0 og løse ;)

Har ikke hatt en (unnskyld uttrykket) dritt om dette her. :/

 

Skal jeg først flytte over 1 så det blir -1=5t-0,8t^2?

 

så ta 5t-0,64t som blir 4,36t? og så?

Lenke til kommentar

Berre set inn i den opprinnelege likninga. For at den faktoriseringa skal vere rett må du ha dei rette nullpunkta, so det vil ikkje hjelpe å setje inn i den faktoriserte versjonen for å sjekke om du har løyst likninga rett.

 

Alternativt kan du nytte verktøy som GeoGebra eller WolframAlpha til kontrollere løysingane.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Og hva skal hvor i likningen T1 skal "der" og T2 skal "der" eller skal man først sette T1 på t, og så T2 på t, og begge skal vise 0?

 

Jepp, og så må du vurdere om begge svarene gir et fornuftig svar på oppgaven selv om de er matematisk riktig.

(Hint: Hva betyr en negativ verdi av t, og hva betyr en positiv verdi av t ut fra oppgaveteskten?)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...