sara15 Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Aha så hva jeg hadde gjort feil nå tusen takk Kjekssmul1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i klassen. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en gutt og en jente? (Kan gjerne forklare meg hvordan man kommer fram til svaret) Lenke til kommentar
sara15 Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Prisen på en vare gikk opp fra 87 kr til 94 kr. Hvor mange prosent ble prisen satt opp? Lenke til kommentar
sara15 Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Hvordan regnet du det ut? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Prisen på en vare gikk opp fra 87 kr til 94 kr. Hvor mange prosent ble prisen satt opp? http://www.matematikk.org/_videregaende/artikkel/vis.html?tid=67224&within_tid=67223 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Hvordan regnet du det ut? forskjellen/det det sammenliknes med Forskjellen: 94-87=7 7/87 = 0,08 = 8 % Lenke til kommentar
sara15 Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Tusen takk Nebuchadnezzar,Koko og alexlt0101 Endret 21. januar 2012 av sara15 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i klassen. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en gutt og en jente? Kan noen regne dette ut med utregning, siden jeg er flink til å se hvorfor det skal være slik det er. Lenke til kommentar
K-Dee Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Enten kan du regne ut uttrykket på nytt med den nye prisen på smør eller så kan du differensiere uttrykket og gange med endringen i smørprisen. Jeg anbefaler det siste i og med at de spør hvor mye etterspørselen endrer seg i tillegg til at det er fryktelig mye mindre jobb.. Fint om du kunne vise meg utregning ved å bruke differensiering? Hvilken regel skal jeg bruke? Oppgave lyder: Anta at etterspørsefunksjonen er : Qdkorn= 20- 4Pkorn+8p Poteter- 0.50PSmør Poteter koster $0.25 og smør koster $2.00. Hvilken pris etterspør forburkere på 8 millioner busker? Hva skjer med prisen dersom smør koster nå $4.00? Endret 22. januar 2012 av K-Dee Lenke til kommentar
sara15 Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Ivar kjøper en aksje og selger den for 385 kr. Det er 10 % mer enn han gav for aksjen. Hva var kjøpeprisen på aksjen? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Ivar kjøper en aksje og selger den for 385 kr. Det er 10 % mer enn han gav for aksjen. Hva var kjøpeprisen på aksjen? (Start verdi) * (1+prosent) = (Ny verdi) Denne kan du bruke til det meste, også det forrige spørsmålet ditt, og løse som en ligning. I ditt tilfelle så er det (Start verdi) som er ukjent. (1+prosent) = 1+0,10 = 1,10 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Oppgave lyder: Anta at etterspørsefunksjonen er : Qdkorn= 20- 4Pkorn+8p Poteter- 0.50PSmør Poteter koster $0.25 og smør koster $2.00. Hvilken pris etterspør forburkere på 8 millioner busker? Hva skjer med prisen dersom smør koster nå $4.00? Er det ikke her man kan bruke elastisiteter da? Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i klassen. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en gutt og en jente? Kan noen regne dette ut med utregning, siden jeg er flink til å se hvorfor det skal være slik det er. (12*15)/((27*26)/2*1) Det er 12 måter å velge ei jente på og 15 måter å velge ein gut på, totalt er det 180 kombinasjonar å velge ein gut og ei jente på. Antall kombinasjonar ein kan velge to personar på er 27*26 og dele det på rekkefølgene dei personane kan stå på dersom det er uordna. gunstige/moglege = 180/351 = 0,5128= 51,28% Veit ikkje kva type matte du har, men kan komme med eit eksempel til dersom du ikkje driv med kombinotarikk: Sannsynet for å trekke jente først så gutt ((12/27)*(15/26)) + sannsynet for å trekke gutt først så jente ((15/27)*(12/26) = sannsynet for å få ein gut og ein jente (20/39= 0,5128) Endret 22. januar 2012 av jondev20 1 Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) R1 matte derivasjon: f(x)= x(3x-1)^3 Eg skal finne den deriverte av f(x) fasiten er: (12x-1)(3x-1)^2 Kom med utrekning for eg har prøvd ein del, men greier ikkje å sjå korleis det blir til fasitsvaret =) Endret 22. januar 2012 av jondev20 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Fint om du kunne vise meg utregning ved å bruke differensiering? Hvilken regel skal jeg bruke? De hadde ikke gitt deg oppgaven hvis de ikke hadde undervist i det allerede. Prøv litt selv. Er det ikke her man kan bruke elastisiteter da? Jo, du kan bruke det også. Men i og med at det er lineære funksjoner er det mer jobb enn å bare derivere. Endret 22. januar 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 R1 matte derivasjon: f(x)= x(3x-1)^3 Eg skal finne den deriverte av f(x) fasiten er: (12x-1)(3x-1)^2 Kom med utrekning for eg har prøvd ein del, men greier ikkje å sjå korleis det blir til fasitsvaret =) Hint: Produktregel med kjerneregel Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Produktregelen og kjerneregelen. df/dx = 1*(3x-1)^3 + 3*3*x(3x-1)^2 Så faktoriserer du og du får (3x-1+9x)(3x-1)^2 Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Hadde fått 9x(3x-1)^2 + (3x-1)^3, men ser ikkje korleis eg skal omforme det til (3x-1+9x)(3x-1)^2 Edit: Fekk det til, takk for hjelpa Endret 22. januar 2012 av jondev20 Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Noen som kan hjelpe meg å friske opp sannsynlighetsregningen? Oppgave 3: Ved produksjon av en type releer har det vist seg at 10% av enhetene blir defekte. For å minske defektprosenten av de enhetene som selges, gjennomgår alle releene en kontroll. Ved denne kontrollen blir enheter som er defekte kassert med sannsynlighet 0,95 , og feilfrie enheter blir kassert med sannsynlighet 0,15. Vi lar D være utfallet at et rele er defekt, og K utfallet at et rele blir kassert. a) Formuler opplysningene i oppgaven som sannsynligheter ( ubetingede og betingede) for D og K. Finn P(K). b) Finn defektprosenten blant de releene som selges, og defektprosenten blant de releene som kasseres Jeg tror a) er grei. Er dere enige med meg hvis P(K)=0,23? Men på b) da.. Er det bare å finne P(D|(ikke K)) og P(D|K) og multiplisere det med 100 %? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå