Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i klassen.

Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en gutt og en jente?

(Kan gjerne forklare meg hvordan man kommer fram til svaret) :hmm:

Lenke til kommentar

Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i klassen.

Kan noen regne dette ut med utregning, siden jeg er flink til å se hvorfor det skal være slik det er. :D

Lenke til kommentar

Enten kan du regne ut uttrykket på nytt med den nye prisen på smør eller så kan du differensiere uttrykket og gange med endringen i smørprisen. Jeg anbefaler det siste i og med at de spør hvor mye etterspørselen endrer seg i tillegg til at det er fryktelig mye mindre jobb..

Fint om du kunne vise meg utregning ved å bruke differensiering? Hvilken regel skal jeg bruke?

Oppgave lyder: Anta at etterspørsefunksjonen er : Qdkorn= 20- 4Pkorn+8p Poteter- 0.50PSmør

Poteter koster $0.25 og smør koster $2.00. Hvilken pris etterspør forburkere på 8 millioner busker? Hva skjer med prisen dersom smør koster nå $4.00?

Endret av K-Dee
Lenke til kommentar

Ivar kjøper en aksje og selger den for 385 kr. Det er 10 % mer enn han gav for aksjen.

Hva var kjøpeprisen på aksjen?

(Start verdi) * (1+prosent) = (Ny verdi)

Denne kan du bruke til det meste, også det forrige spørsmålet ditt, og løse som en ligning.

I ditt tilfelle så er det (Start verdi) som er ukjent. (1+prosent) = 1+0,10 = 1,10

Lenke til kommentar
Oppgave lyder: Anta at etterspørsefunksjonen er : Qdkorn= 20- 4Pkorn+8p Poteter- 0.50PSmør

Poteter koster $0.25 og smør koster $2.00. Hvilken pris etterspør forburkere på 8 millioner busker? Hva skjer med prisen dersom smør koster nå $4.00?

Er det ikke her man kan bruke elastisiteter da?

Lenke til kommentar

Kan noen regne dette ut med utregning, siden jeg er flink til å se hvorfor det skal være slik det er. :D

(12*15)/((27*26)/2*1)

Det er 12 måter å velge ei jente på og 15 måter å velge ein gut på, totalt er det 180 kombinasjonar å velge ein gut og ei jente på. Antall kombinasjonar ein kan velge to personar på er 27*26 og dele det på rekkefølgene dei personane kan stå på dersom det er uordna.

gunstige/moglege = 180/351 = 0,5128= 51,28%

Veit ikkje kva type matte du har, men kan komme med eit eksempel til dersom du ikkje driv med kombinotarikk:

Sannsynet for å trekke jente først så gutt ((12/27)*(15/26)) + sannsynet for å trekke gutt først så jente ((15/27)*(12/26) = sannsynet for å få ein gut og ein jente (20/39= 0,5128)

Endret av jondev20
  • Liker 1
Lenke til kommentar

R1 matte derivasjon:

f(x)= x(3x-1)^3

Eg skal finne den deriverte av f(x)

fasiten er: (12x-1)(3x-1)^2

Kom med utrekning for eg har prøvd ein del, men greier ikkje å sjå korleis det blir til fasitsvaret =)

Endret av jondev20
Lenke til kommentar

Fint om du kunne vise meg utregning ved å bruke differensiering? Hvilken regel skal jeg bruke?

De hadde ikke gitt deg oppgaven hvis de ikke hadde undervist i det allerede. Prøv litt selv.

Er det ikke her man kan bruke elastisiteter da?

Jo, du kan bruke det også. Men i og med at det er lineære funksjoner er det mer jobb enn å bare derivere.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

R1 matte derivasjon:

f(x)= x(3x-1)^3

Eg skal finne den deriverte av f(x)

fasiten er: (12x-1)(3x-1)^2

Kom med utrekning for eg har prøvd ein del, men greier ikkje å sjå korleis det blir til fasitsvaret =)

Hint:

Produktregel med kjerneregel

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg å friske opp sannsynlighetsregningen?

Oppgave 3:

Ved produksjon av en type releer har det vist seg at 10% av enhetene blir defekte. For å

minske defektprosenten av de enhetene som selges, gjennomgår alle releene en kontroll.

Ved denne kontrollen blir enheter som er defekte kassert med sannsynlighet 0,95 , og

feilfrie enheter blir kassert med sannsynlighet 0,15.

Vi lar D være utfallet at et rele er defekt, og K utfallet at et rele blir kassert.

a) Formuler opplysningene i oppgaven som sannsynligheter ( ubetingede og

betingede)

for D og K. Finn P(K).

b) Finn defektprosenten blant de releene som selges, og defektprosenten blant de

releene som kasseres

Jeg tror a) er grei. Er dere enige med meg hvis P(K)=0,23?

Men på b) da.. Er det bare å finne P(D|(ikke K)) og P(D|K) og multiplisere det med 100 %?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...