Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk! :thumbup:

Ikkje for å mase, men eg får ikkje ro i sjela før eg finn ut av denne. :p

Les eg oppgåva feil?

En firkant, WABCD er gitt ved at, Vinkel A = 80º, Vinkel C = 110º AB = 10,0 cm, AC = 8,0 cm og BC =6,0 cm.

Finn lengden til CD.

Finn arealet til WABCD

Det eg har gjort:

(2%5Ccdot8%5Ccdot10)%20%3D%2037%20grader.gif

(2%5Ccdot8%5Ccdot6)%20%3D%2090%20grader.gif

%5CLARGE%5C!Vinkel%20B%20%3D%20180-90-37%20%3D%2053%20grader.gif

Vinkel A i ACD = 80-37 = 43º

Vinkel C i ACD = 110-90 = 20º

Vinkel D i ACD = 180-43-20 = 117º

%5CLARGE%5C!DC%3D%5Cfrac%7Bsin43%5Ccdot8%7D%7Bsin116%7D%3D6%2C1.gif

post-23219-0-77831500-1327069448_thumb.png

Svaralternativene:

1. 7,9 cm

2. 8,1 cm

3. 8.2 cm

4. 8.3 cm

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Då spør eg læraren kva som er greia.

Eit anna spørsmål på same prøve eg ikkje forstår heilt heller.

Me får ein sinusfunksjon og skal bla. finne faseforskyvninga. Svaralternativa er 2 mot venstre, 2 mot høyre, 1 mot høyre eller 3 mot venstre.

Problemet er at det ikkje går an å sei ut frå grafen om den er forskyvd mot høgre eller venstre. Perioden er 4, så den er forskyvd med 2, men sidan den står midt på ein periode er det umogeleg å sei om den er forskyvd om høgre eller venstre. Grafen blir uansett heilt identisk.

Eg ser det for så vidt på neste spørsmål om kva uttrykket blir, der (x-2) er einaste alternativ, ikkje (x+2).

I teorien kunne vel (x+2) og vore riktig svar der? Eventuelt c=0 dersom amplituden er |2|, -2? Du får jo ein identisk graf.

post-23219-0-35905600-1327076432_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei dere,

Oppgave lyder: Anta at etterspørsefunksjonen er : Qdkorn= 20- 4Pkorn+8p Poteter- 0.50PSmør

Poteter koster $0.25 og smør koster $2.00. Hvilken pris etterspør forburkere på 8 millioner busker? Hva skjer med prisen dersom smør koster nå $4.00?

Nå vet jeg hvordan jeg kommer fram til det første spørsmået, men jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre på når prisen på smør øker. Dette kutte ned forbruket ettersom smøret er negativt i funskjonen?

Endret av K-Dee
Lenke til kommentar

Hei!

Jobber med en oppgave om normalvektorer. Opg: Et plan går gjennom A(1,0,1), B(2,-1,0) og C(0,-1,2). Av dette finner jeg normalvektoren ABxAC = [-2,0,-2]. I fasiten har de svaret [1,0,1]. Jeg ser at de har omformet normalvektoren, da det er mulig fordi vektorene er parallelle. Men hva er vitsen med det? Ser ikke helt poenget, bortsett fra at det kanskje er lettere å regne med når den er positiv i stedet for negativ.

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Det er akkurat det du sier som er grunnen. Det eneste kravet vi stiller til normalvektoren er jo at den skal stå normalt på planet. Det vil både [-2,0,-2] og [1,0,1] gjøre (de er jo parallelle som du sier.) Grunnen til at de har valgt [1,0,1] er at den gir enklere tall å regne med. Man ønsker jo alltid å ha uttrykk og ligninger på enklest mulig form. Hadde du brukt din vektor til å f.eks. lage en planligning så ville du endt opp med en ligning der du kunne forkortet felles faktorer og endt opp med den ligningen du ville fått om du i stedet brukte [1,0,1].

Lenke til kommentar

Takk, Jaffe!:)

Videre så har jeg en oppgave til som jeg ikke skjønner:

a)Finn likningen for et plan som inneholder z-aksen og linja y=x i xy-planet.

b)Finn likningen for et plan som er parallelt med xy-planet og går gjennom punktet P(1,2,-3).

På den siste er det vel bare å ta utgangspunkt i at normaltvektoren må være z-aksen, siden den står normalt på xy-planet? Altså n=[0,0,1].

Lenke til kommentar

Hei

Dette er nok en lett oppgave for de fleste, men jeg sliter. Har P-matematikk på videregående.

Skal finne lengden på en side i en merkelig figur. Se bildet jeg har lagt ut.

Trenger helst en forklaring samt løsning.

Om du lager en diagonal mellom B og D, så får du to rettvinklede trekanter. Da kan du finne de ukjente sidene ved hjelp av pytagoras;)

Lenke til kommentar

b)Finn likningen for et plan som er parallelt med xy-planet og går gjennom punktet P(1,2,-3).

På den siste er det vel bare å ta utgangspunkt i at normaltvektoren må være z-aksen, siden den står normalt på xy-planet? Altså n=[0,0,1].

a) Hvis du kjenner to vektorer som skal være parallelle med planet så kan du finne en normalvektor ved å krysse disse, ikke sant? Kan du basert på opplysningene finne deg to vektorer som du vet er parallelle med planet?

b) Stemmer det :)

Lenke til kommentar

Hei

Dette er nok en lett oppgave for de fleste, men jeg sliter. Har P-matematikk på videregående.

Om du lager en diagonal mellom B og D, så får du to rettvinklede trekanter. Da kan du finne de ukjente sidene ved hjelp av pytagoras;)

Hvis jeg streker opp en diagonal vet jeg jo fortsatt ikke hvor lang den er? De andre sidene har jo helt tilfeldige mål (2m på tegning, 1,4 cm på min linjal)

Lenke til kommentar

Hei

Hvis jeg streker opp en diagonal vet jeg jo fortsatt ikke hvor lang den er? De andre sidene har jo helt tilfeldige mål (2m på tegning, 1,4 cm på min linjal)

Du kan pytagoras, sant?

Det du gjør er å først finne lengden av BD, som du kan gjøre ut i fra pytagors og sidene AB og AD. Da kan du også finne siden CD med pytagoras ut i fra sidene BD og BC.

Lenke til kommentar

a) Hvis du kjenner to vektorer som skal være parallelle med planet så kan du finne en normalvektor ved å krysse disse, ikke sant? Kan du basert på opplysningene finne deg to vektorer som du vet er parallelle med planet?

b) Stemmer det :)

Huff, ser ikke helt hvordan det skal gjøres!:(

Lenke til kommentar

Du vet at z-aksen skal ligge i planet, så med andre ord er [0,0,1] en vektor som ligger i planet. Så vet du også at linja y = x ligger i planet. Hva er en vektor som er parallell med den linja? Når du har funnet en slik vektor så krysser du den med [0,0,1], og du har normalvektoren din. Så trenger du et punkt som du vet ligger i planet for å finne planligningen, men det antar jeg du kan?

Lenke til kommentar

Du kan pytagoras, sant?

Det du gjør er å først finne lengden av BD, som du kan gjøre ut i fra pytagors og sidene AB og AD. Da kan du også finne siden CD med pytagoras ut i fra sidene BD og BC.

Takk skal du ha, nå fikk jeg det til å stemme. Tenkte feil, men dette hjalp! :cool:

Lenke til kommentar

Hei! kan noen hjelpe meg med denne oppgaven fra 1P , den er ikke fra boka , men et matteprogram som heter kikora

Kristine kjøper en mobiltelefon til 1500 kr. Hun får 20 % rabatt på denne prisen.

Hva betaler Kristine for mobiltelefonen?

takk på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...