Abigor Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Det er snakk om antall kombinasjonar, kvifor blir det 48*44 og ikkje 2*48*44? Det er tross alt 2 tiarar igjen i stokken. Du har ikkje den samme handa om du har hjerte 10 og to random kort som kløver 10 og to random kort (dersom du tenker deg at du har spar og ruter på handa.) Du har selvsagt rett! 2*48*44. Totalt antall kombinasjoner er 50*49*48. Slå det sammen til (2*48*44)/(50*49*48) = 0,03591 Eller rundet til 3,592% Endret 16. januar 2012 av Griffar Lenke til kommentar
MKL Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 "75% av guttene og 50% av jentene i klubben spiller fotball. Finn forholdet mellom antallet jenter som spiller, og gutter som spiller fotball". Det er en ganske lett oppgave, men det jeg sliter med er hvilket tall som skal være over brøkstreken og hvilket som skal være under. Når jeg besvarte oppgaven skrev jeg guttene øverst og jentene nederst, men i fasiten er det omvendt. Noen som kan forklare meg hvorfor det er slik? (fasit er forresten 4:9) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hvor mange jenter og gutter er det i klubben da? Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Dette er vel noe av det letteste jeg har spurt om, men desverre så må jeg spørre.. s=vt og jeg skal få t=s/v. Kan jeg ta s/v=vt/v som er s/v=t, og så bare bytte om? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Ja, når det står likhetstegn så kan du bare flytte rundt så mye du vil Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) R1-matte Av en rektangelformet papplate på 48 x 30 cm skal du lage en eske uten lokk ved å klippe vekk kvadrater fra hjørnene og deretter brette opp. La x være siden i kvadratene. a. Vis at volumet av esken blir V(x)cm^3, der V(x)= 4x^3-156x^2+1440x. b. Finn det største volumet esken kan få. Denne oppgaven skjønner jeg ingenting av. Endret 18. januar 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du må finne sidene i boksen uttrykt ved x, volumet er gitt ved lengd × breidd × høgd. Vert kanskje enklare å sjå om du lager ein liten teikning, eller modell. For b), å finne det største volumet er å finne ein maksverdi. Kva plar du gjere når du skal finne ut ein maksverdi? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg klarte det nå. Jeg måtte bare regne ut ved hjelp å dele på en av nullpunktene. Så fikk jeg fram x1=24, x2=15 og x3=0. Men hvordan skal jeg finne det største volumet? Er det å finne toppunktet? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg klarte det nå. Jeg måtte bare regne ut ved hjelp å dele på en av nullpunktene. Så fikk jeg fram x1=24, x2=15 og x3=0. Forstår ikkje heilt kva du meinte med det. Om du gjer slik oppgåva seier får du ein boks med sidekanter 48 - 2x, 30 - 2x og x. Ser du kvifor? Volumet vert då (48 - 2x)(30 - 2x)x. Multipliser ut, og du har uttrykket du skulle fram til. Men hvordan skal jeg finne det største volumet? Er det å finne toppunktet? Ja, å finne det største volumet vil seie å finne toppunktet for grafen som viser kor stort volumet er for ulike verdiar av x. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, jeg fikk nesten samme ligning som deg. Bare at den så sånn ut 4x(x-24)(x-15) Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
rankine Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Trenger noen hint til en oppgave her som omhandler ellipser/hyperbel: "Show that the tangents to the curve y^2=4px from any point on the line x=-p are penpendicular" Hva menes egentlig med oppgaveteksten? Først, y2=4px er en parabel. Det du skal vise er at to linjer som går ut fra et punkt langs x=-p og tangerer y2=4px vil være vinkelrette, uansett hvor på linjen x=-p de krysser. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei. Først vil jeg bare si at jeg har flunka alt som heter matte. Jeg har i nyere tid begynt å trå tilbake og har gått gjennom mye av pensum fra ungdomskolen. I midlertidig finner jeg ressurser på nett noe manglende og kunne tenkt meg å lese en lærebok. Er det noen som kan anbefale bøker på videregående som forklart for "dummies" ? Jeg har tilgang til biblioteket og skal dit i morgen, så jeg tenkte å gjøre litt research først. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei. Først vil jeg bare si at jeg har flunka alt som heter matte. Jeg har i nyere tid begynt å trå tilbake og har gått gjennom mye av pensum fra ungdomskolen. I midlertidig finner jeg ressurser på nett noe manglende og kunne tenkt meg å lese en lærebok. Er det noen som kan anbefale bøker på videregående som forklart for "dummies" ? Jeg har tilgang til biblioteket og skal dit i morgen, så jeg tenkte å gjøre litt research først. På forhånd takk! http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30931&highlight= Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) En firkant, WABCD er gitt ved at, AB = 10,0 cm, AC = 8,0 cm og BC =6,0 cm. Vinkel A = 80º, vinkel C = 110º. Finn lengden til CD. Finn arealet til WABCD Finnes det kalkulatorar for irregulære firkantar på nett? Eg har rekna denne tre gonger no og kjem fram til same svar kvar gong, men det stemmer ikkje med svaralternativene. CD skal bli 7,9, 8,1, 8,2 eller 8,3. (måla er runda litt grovt av) Brukte først consinussetninga for å finne vinklane i ABC, så trakk eg vinklane i ABC frå vinkel A og C, og fant dermed vinkel D. Til slutt brukte eg sinussetninga for å finne sidene i ACD. Har lurt på om eg har brukt feil svar på sinussetninga sidan den kan gje to løysingar, men fant ikkje noko feil der heller. Vurderte om C og D skulle bytt plass, men då går ikkje lengdene opp i informasjonen som er gitt i oppgåva. Halp... Endret 19. januar 2012 av Zeph Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Hei Holder på med differensiallikninger og i den forbindelse har jeg noen spørsmål angående retningsfelt (direction field). Er det det riktig forstått at et retningsfelt består av mange små lnjestykker og at disse linjestykkene tilsavarer tangenetene til den ukjente funksjonen i selve diff.likningen (1.ordens)? Hvordan går man frem for å tolke et retningsdiagram og hva kan man tolke ut fra det? Har prøvd å søke litt rundt angående dette uten å finne noe fornuftig. Endret 19. januar 2012 av andre87 Lenke til kommentar
Garney Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Oppg. 5.300 - Matte S2 Funksjonen f er gitt ved f(x) = ln (x^2 + 1) - 1 a) Finn nullpunktet til f ved regning. (Fasit: -1,31 eller 1,31) b) Vis at f'(x) = 2x / (x^2 + 1) Trenger svar ASAP! Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Oppg. 5.300 - Matte S2 Funksjonen f er gitt ved f(x) = ln (x^2 + 1) - 1 a) Finn nullpunktet til f ved regning. (Fasit: -1,31 eller 1,31) b) Vis at f'(x) = 2x / (x^2 + 1) Trenger svar ASAP! Endret 19. januar 2012 av andre87 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Oppg. 5.300 - Matte S2 Funksjonen f er gitt ved f(x) = ln (x^2 + 1) - 1 a) Finn nullpunktet til f ved regning. (Fasit: -1,31 eller 1,31) b) Vis at f'(x) = 2x / (x^2 + 1) Trenger svar ASAP! a) Sett f(x) lik null, flytt (-1) over på andre siden av likhetstegnet og løs for x. Det kan du gjøre ved å sette e som base for eksponenten på andre siden. Får da e^(ln(x^2+1))=e x^2+1=e x^2=e-1 Resten klarer du selv. b) Her må du derivere. Du bruker reglene for derivering av logaritmer og kjerneregelen. EDIT: Ble visst slått på målstreken.. Endret 19. januar 2012 av Arne Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 4cos x + 2 < 0 Fasiten meiner det blir 0<x<2pi/3 v 4pi/3<x<2pi Eg fekk 2pi/3<x<4pi/3 X€ [0, 2pi] Det ser ut som fasiten vil ha det til at cos x skal vere større enn -0,5. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Ja, det ser ut som de har løst med ulikhetstegnet andre veien i fasiten. Ditt svar er riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå