Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De betyr større eller lik og mindre eller lik.

Grunnen til at du skal bruke disse tegnene og ikke vanlige ulikhetstegn er at nå får du også med tieren. Det er jo snakk om ti eller mer og alt til og med 10, ikke alt større eller mindre enn ti.

Endret av LFL
Lenke til kommentar

R1. En del oppgaver i boken går ut på å bruke et konstruksjonsprogram ala geogebra. Er dette noe en må ha kontroll på til eksamen? Jeg ser den pedagogiske nytten av det, men blir det sånn at man f.eks SKAL løse oppgaver i geogebra på eksamen og printe ut print screen? Om ikke så bruker jeg ikke tid på det.

Lenke til kommentar

De betyr større eller lik og mindre eller lik.

Grunnen til at du skal bruke disse tegnene og ikke vanlige ulikhetstegn er at nå får du også med tieren. Det er jo snakk om ti eller mer og alt til og med 10, ikke alt større eller mindre enn ti.

Vet jeg kanskje virker dum nå, men betyr ikke 10> at 10 er høyere enn resten? (hvis det var forståelig...

Lenke til kommentar

R1. En del oppgaver i boken går ut på å bruke et konstruksjonsprogram ala geogebra. Er dette noe en må ha kontroll på til eksamen? Jeg ser den pedagogiske nytten av det, men blir det sånn at man f.eks SKAL løse oppgaver i geogebra på eksamen og printe ut print screen? Om ikke så bruker jeg ikke tid på det.

Har hatt eksamen i R1 2 år tilbake, da var det ingen slike oppgaven...

 

Jeg tror ikke de har lov å gi oppgaver som går ut på at du MÅ bruke et dataprogram til å sketche en graf ettersom mange har R1 eksamen på papir (aka meg selv), vi lærte og geogebra dog... (eksamen R1 er samme over alt vet du)

 

Så jeg sier: Nei

Lenke til kommentar

Har en oppgave i S2 hvor jeg ikke helt skjønner hvor jeg skal begynne:

 

Ved dypfrysning avkjøles en matrett fra 90C (celsius) til f(t)C etter modellen f(t)=(120*e^-kt)-30

der t er antall minutter dypfrysningen har pågått. k er en konstant. Etter 5 minutter er temperaturen 78C. Hva er avkjølingsfarten når t=11?

 

Tatt fra blandede oppgaver i derivasjon.

Lenke til kommentar

Sett inn 5 min og 78 grader, så finner du k. Deretter bruker du vanlig metode for å finne avkjølingsfart

Hjalp meg ikke stort, men takk for hjelpen uansett. Har forsøkt på 78=(120e^-5k)-30. Endte opp med at k=-0.9364

 

Satte så inn for k og regnet ut f(11). Fikk -30. Prøvde å derivere, men fikk det ikke til. Kunne du/noen vist utregning?

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg løse likningsettet:

 

x^2 + 4y = 1

 

x - 2y = 1

 

Både ved regning og grafisk? Skal jeg bruke innsettingsmetoden?

Må innrømme at jeg ikke får det til, uansett hva jeg gjør :(

la oss si

x^2+4y=1 er ligning I

 

x-2y=1 er ligning II

 

regelen sier oss at vi kan ta og gange hva som helst inn i ligning II for så å legge den sammen med ligning I

eliminerer derfor y ved å gange ligning II med 2

 

2x-4y=2 (ligning II) +x^2+4y=1 (ligning I)

da får vi:

x^2+2x=3

x^2+2x-3=0

løs med abc formelen

derfra finner du vel y enkelt med å sette inn x verdi du finner :)

 

 

Edit: for ordens skyld altså så tar vi:

2I+II

vet ikke hvilket nivå du er på, men dere har vel lært abc formelen?

hvis ikke må du faktorisere derifra med

x^2+2x-3=(x+3)*(x-1)

for deretter å få 0 i parantesene (x+3)=0,x=-3, (x-1)=0, x=1

 

tar for oss ligning II herifra og setter inn x-verdier:

x-2y=1

y=x-1, y=-4 for x=-3

og y=0 for x=1

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

8 sin^2 x cos^2 x = 1

Hvordan løser jeg denne? Ved å bruke sin 2x = 2 cosx sinx til å omforme ligningen så går jeg glipp av halvparten av løsningene som innebærer cosinus.

 

EDIT: Tex ser ikke ut til å fungere.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende: 8 sin^2 x cos^2 x = 2 * (2 sin x cos x)^2 = 2 * sin^2 (2x). (Da har jeg brukt den regelen du nevner. Man mister ikke noen løsninger ved å gjøre det!)

 

Ligningen blir da: 2 sin^2 (2x) = 1 som er ekvivalent med at sin 2x = 1/sqrt(2) eller sin 2x = -1/sqrt(2).

 

Edit: kom til matematikk.net, der har vi Tex :p

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hjernen min ser ut til å tatt helg. Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal løse følgende oppgave?

 

Et åpent kar har følgende utvendige mål: 1,50m langt, 1,20m bredt, 85 cm høyt.

Karet er fylt med saltvann som har en massetetthet på 1,2g/cm^3.

Det blir tatt ut 240kg av vannet.

 

Hvor høyt står nå vannet i karet?

Lenke til kommentar

Express z in terms of r and θ.

 

z= -1+i mener de at jeg skal da skrive det slikt:

 

 

1) z = sqrt(2)cos(-pi/4) + sqrt(2)sin(-pi/4) eller

2) z = sqrt(2)cosθ + sqrt(2)sinθ ??

 

også lurte jeg på :

 

siden r= |z|= sqrt( x^2 + y^2 ) også eksempel får vi 25 under rota... blir da z både pluss og minus, slik at jeg får:

 

z=5cosθ + 5sinθ og z=-5cosθ - 5sinθ ??

Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppgave:

 

En bank gir 3,5 % rente per år på beløp til og med 30 000 kr. På det beløpet som overstiger 30 000 kr, gir banken 5,0 % rente per år.

 

Vi setter inn x kr i banken ved årsskiftet. Vis at den gjennomsnittlige rentefoten det første året er gitt ved (5x - 45 000) / x

 

 

Takker på forhånd :)

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave her.

 

"Find the eccentricity of the ellipse.(...)"

chart?cht=tx&chl=2x^2+y^2=2

2x^2+y^2=2

 

Omformer denne da til

chart?cht=tx&chl=x^2+ \frac{y^2}{2}=1

x^2+ y^2/2=1

Hvordan skal jeg finne c slik at jeg kan finne e?

I boken står det bare formel når a>b, som er chart?cht=tx&chl=sqrt{a^2-b^2}c= sqrt{a^2-b^2}, men det vil jo ikke fungere i dette tilfellet

 

EDIT: Neivel, latex ville ikke fungere

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

g'(x) = u' * g'(u)

eller mer "korrekt":

dg/dx = du/dx * dg/du

 

der u er kjernen. I denne oppgaven er det hensiktsmessig å sette u = 3x^4+2x^2+3

 

EDIT:

Gidder ikke prøve TeX siden andre har hatt problemer. dg/dx betyr her g derivert med hensyn på x.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...