Arne Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 5x/60 forkortes til x/12 og 600/60 forkortes til 120/12. Legger du sammen, får du (x-120)/12 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg forstår virkelig ikke hvordan 2^-2 blir 0,25 Lenke til kommentar
Sebastilurio Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 5x/60 forkortes til x/12 og 600/60 forkortes til 120/12. Legger du sammen, får du (x-120)/12 Hvis du hadde trykket på linken, så hadde du sett at jeg gjorde det Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg forstår virkelig ikke hvordan 2^-2 blir 0,25 Generelt er a-b = 1/ab. Dermed er 2-2 = 1/22 = 1/4 = 0.25. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg forstår virkelig ikke hvordan 2^-2 blir 0,25 Det er fordi 2-2 kan skrivast som 1/22, som igjen blir 1/4, som er 0,25. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 5x/60 forkortes til x/12 og 600/60 forkortes til 120/12. Legger du sammen, får du (x-120)/12 Hvis du hadde trykket på linken, så hadde du sett at jeg gjorde det Og så lurte du på om det kunne forkortes eller noe i den duren. Du kan ikke forenkle uttrykket noe mer utenom å dele opp brøken, men da ser det bare stygt ut. Hadde i såtilfelle blitt x/12 - 10 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Tusen takk! lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp! 1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0 Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Her er det jeg tror er svaret. Edit: Noe jeg kunne forkortet? Kan jeg forkorte bare èn eller to av de tre brøkene? (5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Hugol: Du kan jo bare gange ut parantesen, legge sammen xene og tallene og flytte over på hver sin side. Endret 15. desember 2011 av Arne Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Har prøvd. Ender nå opp med -2 som også er feil svar. Lenke til kommentar
Sebastilurio Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Her er det jeg tror er svaret. Edit: Noe jeg kunne forkortet? Kan jeg forkorte bare èn eller to av de tre brøkene? (5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det. Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Tusen takk! lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp! 1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0 Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha. Antar det står Du kan jo byrje å gange likninga med 10 (som er minste fellesnemnar), so vert du kvitt alle brøkane. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Har prøvd. Ender nå opp med -2 som også er feil svar. http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+1%2F2*x-1%2F10%28x-16%29%2B2%2F5*x+%3D+0 TorbjørnT: Ja, det er jo mulig det er det det står, da blir linken min feil Endret 15. desember 2011 av Arne Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det stod vist feil i fasiten, hater det! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det. Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut? Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar. Som eg sa tidlegare, . Overført til ditt døme får du Då er du vel einig i at det er greit? 1 Lenke til kommentar
Sebastilurio Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) (5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det. Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut? Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar. Som eg sa tidlegare, . Overført til ditt døme får du Då er du vel einig i at det er greit? Ja takk! Edit: Èn ting til, hva bruker du til å skrive inn stykket i? Endret 15. desember 2011 av sebastifuck Lenke til kommentar
Sebastilurio Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Kan være at jeg gjør deg forbanna nå, men her kommer en ny ladning med failure.. Mitt endelige svar er nede til høyre... Endret 15. desember 2011 av sebastifuck Lenke til kommentar
Sebastilurio Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Nå er det rett, men skjønner ikke helt hva som foregikk på arket -.-' Pappa hjalp meg litt over Skype, så fikk med meg mye mer nå, men ikke alt, må gruble litt over det..¨ Edit: Tror jeg kan et nå Tusen takk for hjelpen alle sammen! Endret 15. desember 2011 av sebastifuck Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg sitter fast på en vektoroppgave: vektorene a, b og c er gitt ved at vektor a=2, vektor b=3 og vektor c= -vektor a + 2/3vektor b Vinkelen mellom vektorene a og b er 60 grader. Vis at vektor c=2 Det første jeg tenkte på var skalarprodukt siden vi har oppgitt en vinkel, men det stemte ikke. I et svakt øyeblikk prøvde jeg og å sette inn verdiene for vektor a og b i uttrykket for vektor c. Det stemte åpenbart heller ikke. Jeg hadde vært takknemlig for tips om hvordan man bør gripe an denne oppgaven. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Å vise at en vektor er lik et tall gir ikke så mye mening. Mener du kanskje ? I såfall så er det ikke så dumt å tenke skalarprodukt. Du har jo for alle vektorer at , så her kan du bruke at . Du har all informasjon du trenger for å regne ut det skalarproduktet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå