Awesome X Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Vi har ikke lært en dritt om omskriving og sånt, så jeg har ikke noen teknikk for å få løst ut dette. Ender med at jeg går i ring. Vanligvis går det bra, men nå trenger jeg bare å vite hva (sinx)^6 + (cosx)^6 blir. Får jeg vite dette kommer oppgaven til å gå opp, for jeg ser symmetrien, og den eneste puslebrikken som mangler, er altså dette. Finnes det ingen enkel løsning på det? cos(x)^6 + sin(x)^6 (an) m = an*m => cos(x)^6 + (sin(x)^2)^3 sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1 sin(x)^2 = 1 - cos(x)^2 = cos(x)^6 + (1 - cos(x)^2)^3 = cos(x)^6 + (1 - cos(x)^2)(1 - cos(x)^2)^2 Du vil da få en fjerdegradslikning du lett kan løse ved å sette u = cos(x)^2 Edit: Du har også glemt å sette den lik noe (for den blir aldri 0). Endret 8. mai 2008 av Otth Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kan jeg rett og slett løse det slik?: ((sinx)^2)^3 + ((cosx)^2)^3 = y (sinx)^2 + (cosx)^2 = (tredjerota av) y 1 = (tredjerota av) y y = 1^3 = 1 Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kan jeg rett og slett løse det slik?: ((sinx)^2)^3 + ((cosx)^2)^3 = y (sinx)^2 + (cosx)^2 = (tredjerota av) y 1 = (tredjerota av) y y = 1^3 = 1 Det blir feil skal du ta kubikkrot må du ta det av summen på begge sider av likhetstegnet. Tenk en trekant med sidene 3 og 4 er kjent og 90 grader imellom. Den siste siden blir tilsvarende rot(3^2+4^2) = 5 og ikke 3+4 = 7 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kan jeg rett og slett løse det slik?: ((sinx)^2)^3 + ((cosx)^2)^3 = y (sinx)^2 + (cosx)^2 = (tredjerota av) y 1 = (tredjerota av) y y = 1^3 = 1 Kan du ikke ha cos^6(x) + sin^6(x) = 0, flytte over cos^6(x) og dele begge sider på cos^6(x) og få tan^6 = -1 ?? Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kan jeg rett og slett løse det slik?: ((sinx)^2)^3 + ((cosx)^2)^3 = y (sinx)^2 + (cosx)^2 = (tredjerota av) y 1 = (tredjerota av) y y = 1^3 = 1 Kan du ikke ha cos^6(x) + sin^6(x) = 0, flytte over cos^6(x) og dele begge sider på cos^6(x) og få tan^6 = -1 ?? Da går du jo ut fra at summen er 0 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Joda, men det kan jo bli hva som helst? eller er jeg på pottitjordet nå? Samme med enhetsformelen, den kan da løses om en setter den lik null? Får tan^2(x) = -1?? Lenke til kommentar
Kaiz3r Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 I idrettslaget er det 736 medlemmer, 348 gutter og 388 jenter. Av disse er det 63 gutter og 47 jenter som spiller volleyball En person trekkes ut tilfeldig. La A og B være de to hendelsene A: Personen er en gutt. B:Personen spiller volleyball. Finn sannsynlighetene P(B) og P(B|A) Takker for hjelp Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Joda, men det kan jo bli hva som helst? eller er jeg på pottitjordet nå?Samme med enhetsformelen, den kan da løses om en setter den lik null? Får tan^2(x) = -1?? Jeg er ikke interessert i å finne verdien til x. Jeg vil finne en omskrivning av uttrykket ala enhetsformelen. Poenget er at jeg skal bli kvitt alt av x i den oppgaven jeg holder på med Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Joda, men det kan jo bli hva som helst? eller er jeg på pottitjordet nå?Samme med enhetsformelen, den kan da løses om en setter den lik null? Får tan^2(x) = -1?? Du kan ikke "sette enhetsformelen lik null". sin²(x) + cos²(x) er lik 1 uansett, å sette det lik noe annet enn 1 fører til at du får en ligning som ikke kan løses. Bare se hva som skjer når du gjør som over. Du må ta arcustangens av roten av -1, og det er risky stuff. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Du kan ikke "sette enhetsformelen lik null". sin²(x) + cos²(x) er lik 1 uansett, å sette det lik noe annet enn 1 fører til at du får en ligning som ikke kan løses. Bare se hva som skjer når du gjør som over. Du må ta arcustangens av roten av -1, og det er risky stuff. Åh . Gledesdreper. Hadde oversett kvadratroten. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Men blir cosx + sinx (begge opphøyd i samme potens) også lik 1 uansett?? Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Men hva blir (sinx)^6 + (cosx)^6?? Ingen som vet? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Men blir cosx + sinx (begge opphøyd i samme potens) også lik 1 uansett?? Som det har vært sagt mange ganger nå, så - nei. Du blir pent nødt til å omforme det slik som andre har hintet til, og se om uttrykket forenkler seg noe. Men hvis du faktisk er avhengig av å løse sin⁶(x) pluss cos⁶(x) er lik et eller annet, virker det nesten som om du har gjort noe unødvendig innviklet på et tidligere stadium i utregningen ... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Men hva blir (sinx)^6 + (cosx)^6?? Ingen som vet? OK, vi gir det et forsøk. sin⁶(x) + cos⁶(x) = sin⁶(x) + (cos²(x))³ = sin⁶(x) + (1 - sin²(x))³ = sin⁶(x) + 1 - 3sin²(x) + 3sin⁴(x) - sin⁶(x) = 1 - 3sin²(x) + 3sin⁴(x) Hvis dette skal være lik et eller annet i en ligning, kan du substituere u = sin²(x) og løse annengradsligningen. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Men hva blir (sinx)^6 + (cosx)^6?? Ingen som vet? OK, vi gir det et forsøk. sin⁶(x) + cos⁶(x) = sin⁶(x) + (cos²(x))³ = sin⁶(x) + (1 - sin²(x))³ = sin⁶(x) + 1 - 3sin²(x) + 3sin⁴(x) - sin⁶(x) = 1 - 3sin²(x) + 3sin⁴(x) Hvis dette skal være lik et eller annet i en ligning, kan du substituere u = sin²(x) og løse annengradsligningen. Jeg kom fram til det samme for lenge siden. Det var derfor jeg skrev at likningen ikke kunne settes lik 0. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jepp, ser det nå. Imidlertid hadde tydeligvis heller ikke spørsmålsstilleren sett det, siden vedkommende spurte på nytt hva uttrykket ble lik. Det bør jo begynne å bli ganske klart nå. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Tusen takk til alle som hjalp meg med oppgaver, og løsningsforslag til muntlig som vi hadde i dag og karakteren jeg fikk var: 6..er super glad! Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg så det. Kom fram til noe lignende før jeg i det hele tatt stilte spørsmålet, men greide ikke å forkorte videre. Derfor lurte jeg på om det var mulig, noe jeg ikke synes jeg fikk noe tydelig svar på. Litt på siden: Er omskriving en stor del av læreplanen i 3mx? Læreren min har aldri snakket om det, unntatt å såvidt være borti enhetsformelen. I alle eksamensoppgavene jeg har løst hittil har omskriving vært nødvendig for å klare de siste og vanskeligste deloppgavene. Synes det er litt rart at hun ikke har fokusert på det når det tydeligvis er så viktig. Boka nevner det heller ikke i noen særlig grad. Har dere tips/linker til teknikker for omskriving? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå