Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-100542-1210192115_thumb.jpg

som vist på figuren finner du de målene du trenger.

jeg viste deg hvordan du fant lengdene av sidene, og radiusen i halvsirklene = (x-40)/2

og da blir arealet av halvsirklene pi*r^2 = 3,14 * 38^2 = 4534

hele banen er da 3534 + 8836 = 13370 m^2 (<--- 1337 :D)

Lenke til kommentar

Dårlig definert oppgave. En idrettsbane er da søren meg slik du har tegnet. I tillegg så oppgir Camlon svaret, 60 og 100 m. Prøv og regne ut med de tallene og se hva du får. Eller, jeg kan si det nå, 8836 m^2.

Så b = x, l = x + 40, r = x/2

Asirkel = pi * r^2 = pi * x^2/4

Arektangel = l * b = x * (x + 40) = x^2 + 40 x

Asirkel + A rektangel = Atotal

pi/4 * x^2 + x^2 + 40x - 8836 = 0

x1 = 60,03 = 60

x2 = -82,44, men skal være positiv så x2 finnes ikke.

x = 60 m

l = x + 40 m = 60 m + 40 m = 100 m

:)

Endret av chokke
Lenke til kommentar

ty :)

dersom du lager det som en tekstoppgave kan du formulere den noe slikt:

"en idrettsbane på 8836m^2 skal utvides til en bane med to halvsirkler i endene av kortsidene.

dessuten skal hele gulvet flislegges. hvor mye flis skal kjøpes?"

så kan du lage en b) oppgave:

"flisene koster 50kr per m^2. hva koster det å flise hele gulvet?"

ty :)

dersom du lager det som en tekstoppgave kan du formulere den noe slikt:

"en idrettsbane på 8836m^2 skal utvides til en bane med to halvsirkler i endene av kortsidene.

dessuten skal hele gulvet flislegges. hvor mye flis skal kjøpes?"

så kan du lage en b) oppgave:

"flisene koster 50kr per m^2. hva koster det å flise hele gulvet?"

Lenke til kommentar
tror han mener en friidretsbane, men hvis du gidder hadde du giddet å skrive opp detdu får mellom

x^2 - 40x - 8836 = 0

og

x = 116

?

edit: tusen takk for alle som hjelper meg her...

Du regner det ikke ut som en fridretsbane.

A=banene + 2*halvsirklene

Hvis l=x+40 er langsiden og b=x er kortsiden får du

A= lb + ((b/2)^2 )*3.14

A=(x+40)(x) + (x/2)^2*3.14

A=x^2 +40x +(3.14x^2) / 4

A=x^2+40x +0.785x^2

A=1.785x^2 +40x

Du vet at A= 8826

8826= 1.785x^2 + 40x

1.785x^2 +40x-8826

Løsningen på denne vil bli 60 og ca -82, men vi har ikke minusmter i virkligheten og dermed blir 60 kortsiden og 100 langsiden.

Lenke til kommentar
Dårlig definert oppgave. En idrettsbane er da søren meg slik du har tegnet. I tillegg så oppgir Camlon svaret, 60 og 100 m. Prøv og regne ut med de tallene og se hva du får. Eller, jeg kan si det nå, 8836 m^2.

Så b = x, l = x + 40, r = x/2

Asirkel = pi * r^2 = pi * x^2/4

Arektangel = l * b = x * (x + 40) = x^2 + 40 x

Asirkel + A rektangel = Atotal

pi/4 * x^2 + x^2 + 40x - 8836 = 0

(Ikke at jeg får riktig svar, men riktig fremgangsmåte :whistle: ).

hmm.... slik jeg forstod det var det arealet av selve rektangelet han skulle finne :S

fremgangsmåten blir litt anderledes dersom HELE banen er 8836m^2. og uansett er 60 * 100 = 6000

Lenke til kommentar
hmm.... slik jeg forstod det var det arealet av selve rektangelet han skulle finne :S

fremgangsmåten blir litt anderledes dersom HELE banen er 8836m^2. og uansett er 60 * 100 = 6000

Men du tar ikke med halvsirklene. Det står idrettsbane, hvordan tror du friidrettsløpere løper? De snur ikke 90 grader ved enden, men en fin halvsirkel :) . Om det er fotball eller spydkast i midten sies ingenting om og du kan ikke ta utgangspunkt i at det var en fotballbane, eller baseballbane ;) .

Men tro meg, du er ikke alene om å misforstå oppgaver :( .

Forresten oppdatert lenger opp med svar (dumme internettdrit ga andre verdier enn korrekte).

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Men du tar ikke med halvsirklene. Det står idrettsbane, hvordan tror du friidrettsløpere løper? De snur ikke 90 grader ved enden, men en fin halvsirkel :) . Om det er fotball eller spydkast i midten sies ingenting om og du kan ikke ta utgangspunkt i at det var en fotballbane, eller baseballbane ;) .

Forresten oppdatert lenger opp med svar (dumme internettdrit ga andre verdier enn korrekte).

poenget mitt er at i begynnelsen snakket vi om arealet på en rektangel, som videre ble ført til en friidretsbane. tenkte automatisk at vi var innpå det samme. dermed er fremgangsmåten min rett, sett at de to halvsirklene kommer utenom

Lenke til kommentar

poenget mitt er at i begynnelsen snakket vi om arealet på en rektangel, som videre ble ført til en friidretsbane. tenkte automatisk at vi var innpå det samme. dermed er fremgangsmåten min rett, sett at de to halvsirklene kommer utenom

Jeg ga deg jo til og med svaret. Da burde du vl klare å reseonere deg frem til. Siden 100*60=6000 og 3.14*900=ca 2800 og arealet på hele greia er 8826. Ja, da må han mene hele friddrettsbanen.

Lenke til kommentar
Så svaret blir 1? Det var det jeg trodde, men trengte bevis. Var ikke en oppgave, men trenger å vite det for å få løst en oppgave.

Kan man si at (sin(x)^2)^n + (cos(x)^2)^n = 1?

Nei. Det blir:

(sin(x)^2 + cos(x)^2)^n = 1^n

For å løse oppgaven må du løse ut parantesen og forenkle uttrykket. Det skal ikke være så alt for vanskelig så lenge du holder tungen rett i munnen.

cos(x)^6 + (1 - cos(x)^2)^3

cos(x)^6 + (1 - cos(x)^2)(1 - cos(x)^2)^2

cos(x)^6 + (1 - cos(x)^2)(1 - 2cos(x)^2 + cos(x)^4)

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Vi har ikke lært en dritt om omskriving og sånt, så jeg har ikke noen teknikk for å få løst ut dette, så jeg orker ikke nå, da det ikke er dette oppgaven handler om. Vanligvis går det bra, men nå trenger jeg bare å vite hva (sinx)^6 + (cosx)^6 blir.

Får jeg vite dette kommer oppgaven til å gå opp, for jeg ser symmetrien, og den eneste puslebrikken som mangler, er altså dette.

Finnes det ingen enkel løsning på det? En skulle jo tro at det har en sammenheng med at (sinx)^2 + (cosx)^2 = 1

Endret av Kleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...