the_last_nick_left Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) ingen? Ser du at den første betingelsen kan skrives som ? Og da skjønner du kanskje hvordan den andre betingelsen blir? Jeg løser ikke slike oppgaver grafisk, tror kanskje ikke det hjelper deg så mye hvis jeg setter opp den fullstendige optimeringsoppgaven med Kuhn-Tucker-betingelser og det hele, men jeg håper dette hjelper deg igang. Endret 22. november 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Nick, i hvilket fag holder du på med slik optimering? Antar det ikke er Økonmi Ma1202? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Nå er det en stund siden jeg tok fag, men jeg lærte det i ECON 4120/4140 (Matte hhv. 2 og 3 på samfunnsøkonomi i Oslo.) Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Heisann. Privatisteksamen imorgen, så frisker opp litt. Har komt frem til et svar på denne oppgaven, men er usikker på om det stemmer, hvordan løses den korrekt? "I 2008 kostet en vare 550 kroner. Indeksen for denne varen var da 110. I 2010 kostet varen 600 kroner. Hva var indeksen for varen i 2010?" Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Finn vinklene u, v E [0,180º] slik at for alle x er Eg kom så langt, men veit ikkje om det er riktig heller. Ser ikkje korleis eg skal koma meg vidare. Svaret er u=v=45º Endret 22. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Terminat0r Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva gjør jeg feil her: Forkort brøken og finn grenseverdien: √x - 2 x - 4 Hvor lim -> 4 --- Det jeg gjorde var å opphøye hele brøken i andre. Da får jeg: x-42 x2-22 Videre får jeg 1 som svar, men fastien sier 1/4. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Prøv heller å gange teller og nevner med Eller bruke L`hopital Endret 22. november 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Finn vinklene u, v E [0,180º] slik at for alle x er Eg kom så langt, men veit ikkje om det er riktig heller. Ser ikkje korleis eg skal koma meg vidare. Svaret er u=v=45º sjekk her http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30331 Lenke til kommentar
Terminat0r Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Prøv heller å gange teller og nevner med Eller bruke L`hopital Takk for svar. Hva blir √x * x da? Føler at jeg har glemt de fleste reglene og boka jeg sitter med om dagen nevner ikke dem. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva var indeksen for varen i 2010?" Vel, hvis du kom frem til 120 er sannsynligheten stor for at du brukte riktig metode.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hvorfor vil du skrive om ? Selvfølgelig kan en skrive det om til for eksempel men jeg ser ikke hvordan det er relevant i forhold til pensum. http://per.matematikk.net/index.php?title=Hovedside Her står det en del nyttig kunnskap, som du kanskje har glemt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Finn vinklene u, v E [0,180º] slik at for alle x er Eg kom så langt, men veit ikkje om det er riktig heller. Ser ikkje korleis eg skal koma meg vidare. Svaret er u=v=45º sjekk her http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30331 Takk, men korleis får han fram at: cos(x)*[sin(u)+cos(v)]=√2*cos(x) ?? og sin(x)*[cos(u)-sin(v)]=0 ?? Endret 22. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Terminat0r Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hvorfor vil du skrive om ? Selvfølgelig kan en skrive det om til for eksempel men jeg ser ikke hvordan det er relevant i forhold til pensum. http://per.matematikk.net/index.php?title=Hovedside Her står det en del nyttig kunnskap, som du kanskje har glemt. Jeg trodde du sa jeg skulle gange teller og nevner med (Kvadratrot av x + 2) Hvis jeg da ganger nevneren med det, får jeg opp roten av x * x Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg spurte ikke deg hvorfor du fikk jeg spurte deg hvorfor du ville skrive det om. Kom på iettertid en lettere metode- Legg merke til at altså kan vi skrive Nå kan du prøve deg på resten =) 1 Lenke til kommentar
Terminat0r Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Jeg spurte ikke deg hvorfor du fikk jeg spurte deg hvorfor du ville skrive det om. Kom på iettertid en lettere metode- Legg merke til at altså kan vi skrive Nå kan du prøve deg på resten =) Tusen takk! Kan du vise hvordan du ville løst det med den andre metoden da? Prøvde litt men det ble for mange ukjente tegn på nevneren: x*√x + 2x - 4√x - 8 Endret 22. november 2011 av Terminat0r Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 S1 matematikk spørsmål: Enkelt spørsmål. I andregradslikninger når tallet under rottegnet blir null, så står det i boken min at det kun kan bli et svar, men er det svaret positivt eller negativt? Takk Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) S1 matematikk spørsmål: Enkelt spørsmål. I andregradslikninger når tallet under rottegnet blir null, så står det i boken min at det kun kan bli et svar, men er det svaret positivt eller negativt? Takk Det kommer an på ligningen, det. Er koeffisienten til x positiv eller negativ? Endret 22. november 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) S1 matematikk spørsmål: Enkelt spørsmål. I andregradslikninger når tallet under rottegnet blir null, så står det i boken min at det kun kan bli et svar, men er det svaret positivt eller negativt? Takk x = 1±√0 = 1 x = -1±√0 = -1 Når talet under rotteiknet blir null forsvinn alt bak ± og talet framføre blir difor ståande som svar. Eventuelt som ein brøk som det normalt blir. Endret 22. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Om det under rotteiknet er null står du att med -b/2a, so det kjem an på forteikna til a og b. ... for det generelle tilfellet ax^2 + bx + c. Endret 22. november 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Finn vinklene u, v E [0,180º] slik at for alle x er Eg kom så langt, men veit ikkje om det er riktig heller. Ser ikkje korleis eg skal koma meg vidare. Svaret er u=v=45º sjekk her http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30331 Takk, men korleis får han fram at: cos(x)*[sin(u)+cos(v)]=√2*cos(x) ?? og sin(x)*[cos(u)-sin(v)]=0 ?? dette er sinus og cosinus til sum/differanse mellom to vinkler som er satt i system, dvs 2 likninger med 2 ukjente der u=v=pi/4 (rad)=45 grader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå