Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har om "quadratic equations and functions" (typ a2 + bx + c) og hvordan man løser disse ved å bruke "completing the square-method" (fullføre firkanten-metoden?).

 

Denne metoden:

post-152514-0-60873200-1321719557_thumb.png

 

Men, får ikke til denn oppgaven:

2x2 -10x +3 = 0

 

Får feil svar, og klarer ikke å se hva jeg gjør feil. Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk gjerne vektorer mens du definerer et koordinatsystem. Dersom to og to vektorer er identiske, samtidig som de respektive lengdene er like lange, så har du det.

 

Edit: Utrolig sent svar.

 

Error: faktoriser ut 2 før du begynner. :)

 

Du får da 2(x^2 -5x + 1/2)

 

Utrolig kronglete måte å løse disse på, om jeg får si det. Dog. Denne "abacus"-metoden har aldri falt i smak hos meg.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme helt fram på denne oppgaven:

 

Du har en likning på formen a sin x + b cos x=c, der a forskjellig fra 0, b forskjellig fra 0 og c forskjellig 0. La phi være en vinkel slik at tan phi=b/a. Vis at den gitte likningen kan omformes til likningen sin(x+phi)=c/a cos(phi).

 

Jeg kommer helt fram til at jeg skal omforme likningen, og finner ut at tan phi=b/a. Men jeg skjønner ikke hvordan phi kan finnes ut, og jeg sliter også med å forstå hvordan de får det til å bli lik c/a cos(phi).

Lenke til kommentar

Hoyre: Jeg tror det vil hjelpe deg veldig å tegne opp denne oppgaven. Det vil gi deg innsikt som kanskje hjelper deg på vei til å forstå oppgaven, uten hjelp! :)

 

Edit: Ellers er det bare å sette inn likheten for c i din andre ligning, dele på cos(x+phi) på begge sider, bruke identiteten sin(x)/cos(x) = tan(x) for å se at dette også gjelder sin(x+phi)/cos(x+phi) = tan(x+phi). Husk at tan(phi) er definert som b/a

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Hva kan du si om trekantene ADS og AES? (Tenk helt tilsvarende om trekantene BFS og BES.) Edit: da mener jeg, hva AES og ADS til felles?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

 

Hva kan du si om trekantene ADS og AES? (Tenk helt tilsvarende om trekantene BFS og BES.) Edit: da mener jeg, hva AES og ADS til felles?

Begge trekantene deler en side (AS), og begge har en side hver som vi vet størrelsen på ®. Siden begge trekantene er rettvinklede og 2 av sidene er like store, må den tredje siden også være det.

 

Er det godt nok?

Lenke til kommentar

Jepp, det er godt nok! :)

Takk, kunne du hjulpet meg med c oppgaven også?

 

Da jeg bruker pytagoras ender jeg opp med dette:

 

xy=r(r+x+y)

 

som kan skrives som

 

xy=r(r+c)

 

Men kommer ikke noe lenger enn det. Skal man ikke bruke pytagoras på denne?

 

 

Irriterende at denne er den éneste eksamenen som ingen har laget løsningsforslag for :p

Endret av spilloholiker
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bruke Pytagoras her nei. Hvilke uttrykk fant du i b-oppgaven? Jeg mistenker at du kanskje ikke har funnet de korrekte uttrykkene, hvertfall ikke de enkleste. Hvis man finner de enkleste uttrykkene for a, b og c så blir oppgave c veldig enkel, for da vil a+b-c bli 2r når du setter inn uttrykkene.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bruke Pytagoras her nei. Hvilke uttrykk fant du i b-oppgaven? Jeg mistenker at du kanskje ikke har funnet de korrekte uttrykkene, hvertfall ikke de enkleste. Hvis man finner de enkleste uttrykkene for a, b og c så blir oppgave c veldig enkel, for da vil a+b-c bli 2r når du setter inn uttrykkene.

Ah, skjønte ikke at jeg bare skulle bruke de 3 uttrykkene og sette de inn i hverandre ...

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å gjøre noe annet enn det enkleste. Det står jo bare at du skal vise at a+b-c = 2r. Setter du inn får du jo netopp at a+b-c = (r+y) + (r+x) - (x+y) = 2r. Da er det vist. Det er kanskje en sånn oppgave som er så enkel at man misforstår den :p

Lenke til kommentar

Har om "quadratic equations and functions" (typ a2 + bx + c) og hvordan man løser disse ved å bruke "completing the square-method" (fullføre firkanten-metoden?).

 

Denne metoden:

post-152514-0-60873200-1321719557_thumb.png

 

Men, får ikke til denn oppgaven:

2x2 -10x +3 = 0

 

Får feil svar, og klarer ikke å se hva jeg gjør feil. Hjelp?

 

Den metoden baserer seg på at koeffisienten foran x2

er 1. Hvis jeg skal gjette tipper jeg at du ikke deler på to først. Forøvrig heter det Fullstendig kvadrat. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet formlene for de to som nevnes i oppgaven, men skjønner likevel ikke hvordan denne skal bevises:

 

Bruk blant annet definisjonen av skalarproduktet og enhetssirkelen til å vise at

 

[b, a] * [cos x, sin x] = √( b^2+a^2) * 1*cos(x-φ)

 

der

 

tan φ = a/b

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Har du tegnet en figur? Hvis du gjør det så går oppgaven så og si av seg selv!

 

edit: se på følgende figur:

 

1030798.jpeg

 

Finner du all informasjonen du trenger her for å regne ut skalarproduktet mellom [b,a] og [sin x, cos x]? Du trenger lengdene av vektorene, og vinkelen mellom dem.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Oppgave tekst:

 

En undersøkelse fra Norges Optikerforbund viser at i aldersgruppen 15-29 år er det:

 

14,3% som bare bruker briller.

7,2% som bare bruker linser.

9,7% som bruker både linser og briller.

 

A) Lag en systematisk oppstilling (tabell) for å illustrere opplysningene i teksten ovenfor.

 

B) Finn sannsynligheten for at en tilfeldig valgt personlig i gruppen ikke bruker briller.

 

C) En tilfeldig valgt person i gruppen bruker briller. Finn sannsynligheten for at denne personen også bruker linser.

 

Trenger mest hjelp med A), siden det er det jeg sliter mest med.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...