Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

hvorfor 2^16?, og nå har jeg virkelig mistet grepet.

Det kommer av at det er 2^16 muligheter totalt og man bruker

P = gyldige muligheter / Muligheter ergo

P= 16C7 / 2^16

Etter det jeg har hørt fra en person ved siden av meg er dette uniform sannsynlighet.

Hvis du ønsker å bruke binomisk sannsynlighet, kan ikke mulighetene for å skåre og ikke skåre være like. Dermed hvis vi bruker oppgaven din og omformulerer oppgaven til dette

Sjansen for å skåre et mål for Liverpool mot Everton er 7/16. Hva er sjansen for å skåre 7 mål ut av 16 muligheter. Da må du bruke formlen

binfor1.gif

og da får vi

16C7 * (7/16)⁷ (9/16)⁹

takk, nå henger jeg bedre med, kan det stemme at man skal få 0,1979 til svar?

men synes at nCa * P(a) ^a * P(â) ^(n-a), var lettere en det bildet du kom med!

Endret av cHilfiger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut svaret på denne oppgaven ved å finne syvroten av 0.5 i Maple, men kan noen fortelle meg hvordan jeg regnet galt?

500 = 1000*x^7

x^7 = 500/1000

x^7 = 0.5

log x = (log 0.5)/7

x = 10^((log 0.5)/7)

x = 0.7961

Svaret er forøvrig 0.9057.

Lenke til kommentar

ja og da blir det:

x*(x+4,88)=17,8608

(x*x+4,88*x)=17,8608

x2+4,88x=17,8608

og da sliter jeg, for da vil den ikke gå opp i den generelle andregradsformelen!

så hvordan kan man gjøre det da?, hvis det går an å endre oppgave så hadde det vært fint, fordi jeg skal lage opppgaven selv

Lenke til kommentar

ALL HAIL TEH INTERNET! Som sagt så får jeg 2,58 som den ene x-verdien (den andre er negativ og falsk), mens i utfylling ved hjelp av Vista Calculator gir det 19,noe som areal :) .

Regn heller på en ball. En ball har projektert overflate A (det vil si det du ser når du ser på den i to dimensjoner), beregn volumet eller noe sånt. Nå vet jeg ikke om det er for avansert for 10. klasse siden det er lenge siden jeg har hatt om det.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
stemmer, men hvordan få den til å gå opp da? Jeg har lyst til å ha med en sånn oppgave(men uten andregradsopplegg), men temaet er idrettsparken, og da kan jeg jo ikke bare finne opp et rektangel!

Seriøst, er det så vanskelig å regne ut en annengradsligning. Det jeg vil foreslå er å ha litt penere tall.

F.eks. en iddrettsbane har et aral på 8826 M^2 Kortsiden er 40 meter kortere enn langsiden.

Husk på å ikke glemme halvsirklene på hver sin ende. Dette er mye mer imponerende og vil gi deg enkelt 100 og 60 som svar.

Lenke til kommentar
stemmer, men hvordan få den til å gå opp da? Jeg har lyst til å ha med en sånn oppgave(men uten andregradsopplegg), men temaet er idrettsparken, og da kan jeg jo ikke bare finne opp et rektangel!

Seriøst, er det så vanskelig å regne ut en annengradsligning. Det jeg vil foreslå er å ha litt penere tall.

F.eks. en iddrettsbane har et aral på 8826 M^2 Kortsiden er 40 meter kortere enn langsiden.

Husk på å ikke glemme halvsirklene på hver sin ende. Dette er mye mer imponerende og vil gi deg enkelt 100 og 60 som svar.

enklere?

da blir jo starten på ligningen:

(pi*1/2x*1/2x)+(x*(x+40))=8836

Endret av cHilfiger
Lenke til kommentar

skjønner ikke hvor du får de tallene fra, men det blir:

x * (x-40) = 8836

x^2 - 40x - 8836 = 0

og så får vi løsningen x = 116

og da er banen 116 * (116-40) ---> 116 * 76 m

edit: for enda mer nøyaktighet bruker du 116,1 og 76,1

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...