wingeer Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Ganske sikker på at den konvergerer, ja. Vent, er det ei rekke? Du har uansett at . Hvis det er ei rekke, hva kan du si om resultatet dersom du vet det ovenfor? (og tester et par av termene for lavere n). Endret 8. november 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hvordan finner jeg asymptoter (både horisontale og vertikale) for en funksjon og dens invers? F.eks dette paret: f(x)=ex+5 f-1(x) = ln(x-5) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Du kan sammenligne den med ei rekke som er mindre for eksempel Sett på fellesbrøkstrek, og sammenling med rekka over. Lenke til kommentar
super0 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Oki, ja det kan jeg gjøre! Takk skal dere ha :DD!! Jeg har et spm til : hvordan blir 1 / (1 + 2 + 3 ...n) = 2/(n(n+1)) ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Oki, ja det kan jeg gjøre! Takk skal dere ha :DD!! Jeg har et spm til : hvordan blir 1 / (1 + 2 + 3 ...n) = 2/(n(n+1)) ? Husker du formelen for summen av tallene fra 1 til n? Hvis ikke står den garantert i boken din, eventuelt på nettet. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) eksempelvis Dermed blir Endret 8. november 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Hva blir 1+2+3+...+n, da? Endring: grrr. Endret 8. november 2011 av wingeer Lenke til kommentar
masb Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Konvergere eller divergerer denne rekka ? (1 + (1/n))^n Jeg tror den konvergerer siden når n -> uendelig så vil 1/n -> 0. Og grenseverdien den nærmer seg vil da være 1. Men er veldig usikker ... siden den harmoniske rekken 1 / n divergerer! Du kan vel bruke rot-testen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Konvergere eller divergerer denne rekka ? (1 + (1/n))^n Jeg tror den konvergerer siden når n -> uendelig så vil 1/n -> 0. Og grenseverdien den nærmer seg vil da være 1. Men er veldig usikker ... siden den harmoniske rekken 1 / n divergerer! Du kan vel bruke rot-testen Den vil ikke gi noen konklusjon her siden grensen av n-teroten blir 1. Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Mange som holder på med Matte1 Øving 10 på siv.ing her eller? Ser sånn ut hvertfall.. hehe. Jeg lurer på hvordan 2(n+5n) n+1+5n+1 kan bli 2+(2ln5)5n 1+(ln5)5n+1 klarer bare ikke se sammenhengen Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hvordan det kan bli? Med hvilke operasjoner? Algebraisk er de ikke like. Lenke til kommentar
super0 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Mange som holder på med Matte1 Øving 10 på siv.ing her eller? Ser sånn ut hvertfall.. hehe. Jeg lurer på hvordan 2(n+5n) n+1+5n+1 kan bli 2+(2ln5)5n 1+(ln5)5n+1 klarer bare ikke se sammenhengen Jupp, haha ! Jeg sliter akkurat med det der og :S! så jeg lurer på det samme. Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hvordan det kan bli? Med hvilke operasjoner? Algebraisk er de ikke like. Aner ikke, løsningsforslaget som sier det.. Sittet en evighet og prøvd å finne ut av det, men går bare ikke Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det gir jo nesten like mye mening som å si at: x kan bli . Finn ut hvordan. Hva dreier oppgaven seg om, da? Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det gir jo nesten like mye mening som å si at: x kan bli . Finn ut hvordan. Hva dreier oppgaven seg om, da? http://folk.ntnu.no/askeland/kokeboken/LoFf/TMA4100/h2010/lfov10.pdf oppgave 8.6.22 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Det står ikke at uttrykkene er like, det står at grensene er like. Man ser jo ganske fort at det er L'Hôpital som er brukt. Endret 8. november 2011 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det står ikke at uttrykkene er like, det står at grensene er like. Man ser jo ganske fort at det er L'Hôpital som er brukt. Ah.. så det ikke så fort jeg men takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Når man koker er det jo ikke meningen å forstå noe. Virker som du har missforstått poenget med koking. Kunne lagt inn en kommentar om siv.ing , kybernetikk og men avstår =) 1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 At hun spurte her vil vel kanskje tilsi at det ikke er snakk om koking. Det finnes bedre måter å utnytte tiden på enn å stirre på en oppgave i timesvis. Angående siv.ing-hat så finnes det faktisk folk som ikke har noe ønske om å drive med ren matematikk. Å snakke nedsettende når du selv har studert i tre måneder blir litt teit. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå