vivastarco Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Har denne formelen: Y = aN^-b der Y = produserte n-te enhet N = antall produserte enheter a = tid for å produsere første enhet b = eksponent som hører til læringsprosenten Du gjør en studie av tidsforbruk til manuell sammenstilling av et produkt og finner at antall timer for produkt nummer 1000 var 60 minutt og for produkt 9000 var 50 minutt pr stykk. I faglitteratur har du funnet at forventet læringsprosent er 90% for et slikt produkt. a) Hva er tidsbruken på produkt nummer 9000? b) Under forutsetningene i oppgaven hva er læringsprosenten når man betrakter læringen mellom produkt 1000 og 9000? Jeg tror jeg har funnet b = 0,152, men kom ikke så mye lengre. Anyone? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hei jeg trenger VIRKELIG hjelp med spillteori. Du har et valg om å satse som kan gi gevinst, eller gi deg og putte det du har spart opp så langt i banken. Du har 2/3 sjanse for å tape minst 250 kr. Eller 1/3 sjanse for å vinne 50 eller 100kr. Dersom du vinner, får du i tillegg sjangsen til å spille igjen. Denne gangen 97% sjanse for å vinne 400 kr og 3% sjanse for å tape minimum 300kr. Hvordan skal man regne for å vite om man skal spille eller gi seg? Hvordan skal man regne for å vite når man skal gi seg i forhold til hvor mye man har spart opp? La oss si at du har vunnet 3000 kr. Da tar du ikke sjansen på å spille, men sparer pengene i banken. Men hvor går grensen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Hvordan skal man regne for å vite om man skal spille eller gi seg? Hvordan skal man regne for å vite når man skal gi seg i forhold til hvor mye man har spart opp? Det kommer an på risikoaversjonen/nyttefunksjonen din. I utgangspunktet skal du se på når sjansen for å vinne ganget med den marginale nytteøkningen av mer penger er lik sjansen for å tape ganget med den marginale nyttereduksjonen av mindre penger. Endret 6. november 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Takk. Det vil si at for å vinne blir det: (75+400)(1/3)(0.97)=154 Mens for å tape så blir det: 250*(2/3)=167 Altså taper man mer enn man vinner? (250+75)(2/3)(0.3)=65 Altså burde man spille? Hva med dette tilfellet: Du har 97% sjanse for å vinne 400kr. Dersom du taper (3%) så taper du alt du har spart opp. Hvor mye skal du ha spart opp på forhånd før du vil gi deg uten å ta sjansen på å spille? Endret 6. november 2011 av Griffar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hvor mye skal du ha spart opp på forhånd før du vil gi deg uten å ta sjansen på å spille? Som sagt kommer det an på hvor risikoavers du er. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Som sagt kommer det an på hvor risikoavers du er. Du mener hvor mange ganger man spiller? I dette tilfellet spiller man et svært høyt antall ganger. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Nei, jeg mener risikoaversjonen din. Eller med andre ord hvor mye ekstra glede du får av å vinne penger kontra hvor lei deg du blir av å tape. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Nei, jeg mener risikoaversjonen din. Eller med andre ord hvor mye ekstra glede du får av å vinne penger kontra hvor lei deg du blir av å tape. Den vil være lik på begge sider. Det eneste som betyr noe er å maksimere gevinst over et stort antall ganger. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Da er det bare å sette sjanse for gevinst ganget med vunnet beløp lik sjansen for tap ganget med tapt beløp. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Kan noen forklare meg hvordan man går fra til Endret 7. november 2011 av logaritmemannen Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Familien Olsen = fire voksne og tre barn. De betaler til sammen 1335 kr. Familiene Khan = to voksne og to barn. De betaler til sammen 750 kr. Finn billettprisen for barn og voksne. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå frem med likningssett, prøvd alt, noen ideer? ] oppg 2) Bestem konstanten b slik at likningsettet 1. 3x +by = 5 2. 2x - 3y = 9 får en løsning der x = 3. Jeg skjønner at man kan sette inn x = 3 i likningssettet, men jeg får -4 og ikke 4, kan noen belyse det her? Endret 7. november 2011 av Inzane-94 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Familien Olsen = fire voksne og tre barn. De betaler til sammen 1335 kr. Familiene Khan = to voksne og to barn. De betaler til sammen 750 kr. Finn billettprisen for barn og voksne. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå frem med likningssett, prøvd alt, noen ideer? ] Sett voksne som x, og barn som y. Så ganger de faktorene med antallet voksne og barn, og setter lik summen de betaler. Så løser du for x og y 1 Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Takk, jeg tenkte helt feil. Lenke til kommentar
masb Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 lim n-> uendeleig. (n(sqrt(n^3))) altså n-te-roten til n^3 når n går mot uendelig. Kan det avgjøres? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 lim n-> uendeleig. (n(sqrt(n^3))) altså n-te-roten til n^3 når n går mot uendelig. Kan det avgjøres? Du kan bruke at . Lenke til kommentar
Utsikt Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Kan noen forklare meg hvorfor Maple gir og når men ? Denne problematikken dukker ikke opp i WolframAlpha, så hva er det som skjer her? Lenke til kommentar
masb Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 lim n-> uendeleig. (n(sqrt(n^3))) altså n-te-roten til n^3 når n går mot uendelig. Kan det avgjøres? Du kan bruke at . Jeg får grenseverdien til å bli 1. Stemmer det? Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Kan noen forklare meg hvorfor Maple gir og når men ? Denne problematikken dukker ikke opp i WolframAlpha, så hva er det som skjer her? Husk integrasjonskonstanten. En funksjon har uendelig mange antideriverte (derav de to du foreslår) hvor forskjellen mellom dem er en konstant. Endret 8. november 2011 av barkebrød Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 lim n-> uendeleig. (n(sqrt(n^3))) altså n-te-roten til n^3 når n går mot uendelig. Kan det avgjøres? Du kan bruke at . Jeg får grenseverdien til å bli 1. Stemmer det? Det stemmer Lenke til kommentar
super0 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Konvergere eller divergerer denne rekka ? (1 + (1/n))^n Jeg tror den konvergerer siden når n -> uendelig så vil 1/n -> 0. Og grenseverdien den nærmer seg vil da være 1. Men er veldig usikker ... siden den harmoniske rekken 1 / n divergerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå