Ron Burgundy Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kan noen begrunne Thales setning? Finner ikke helt svaret jeg er ute etter, treneger litt utdyping. HVORFOR det er sånn. Brukes f.eks. ved beskrivelse av geometrisk sted for trekanter med et linjestykke AB hvor trekanten ABC er rettvinklet.Periferivinkel halvparten av sentralvinkel og beskrevet sted går i halvbue (sirkel) rundt. Kan å "bevise" det i geogebra, men ikke rent matematisk.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Thales setning følger direkte fra det faktum at periferivinkel er halvparten av sentralvinkelen. Hvis du tegner opp en trekant ABC der C ligger på sirkelbuen og AB utgjør diameter i sirkelen så er sentralvinkelen 180 grader, og da må periferivinkelen i C som spenner over samme bue være halvparten, altså 90 grader. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jepp! Litt utydelig formulert spm av meg Det er jeg klar over, og bruker den også i flere andre sammenhenger. Men er ute etter et _matematisk bevis_ for Thales setning, kan bevises i geogebra at så lenge vinklene spenner over samme del av sirkelperiferien er det sånn, men ikke godt nok å vise det i geogebra.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hva er det som ikke er matematisk med det? Hvis man beviser at periferivinkelen over en bue er halvparten så stor som sentralvinkelen over samme bue så vil jo Thales setning følge direkte fra det. Den er bare et spesialtilfelle om du vil. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) takk for svar Men jeg skjønte ikke helt nr 1 6a2+3ab/4ab+2b2 Endret 5. november 2011 av loliap Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Her er jo det generelle tilfellet bevist, så kan du tenke litt på det jaffe sa om at Thales bare er et spesialtilfellet. 1 Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Dumt av meg å blande inn det ene eksempelet med 90 graderen. Det er ikke for å kverulere altså, men tenker egentlig på motsatt vei Jaffe, hvis jeg forstår deg rett Den videoen var virkelig fin! Litt tåpelig av meg å ikke tenke på å sjekke youtube! Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hei. Blir dette riktig? Skal derivere -6sinxcosx=6(sinx)^2 - 6(cosx)^2 = 6(sin^2x-cos^2x)=-6(cos2x). Noen som hadde giddet å se over? Hadde satt stor pris på det! Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Blir dette her riktig 1km/t=0,27 m/s? Endret 5. november 2011 av loliap Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ja. km/h/3,6 = m/s 36km/h/3,6 = 10m/s Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hei. Blir dette riktig? Skal derivere -6sinxcosx=6(sinx)^2 - 6(cosx)^2 = 6(sin^2x-cos^2x)=-6(cos2x). Noen som hadde giddet å se over? Hadde satt stor pris på det! http://www.wolframalpha.com/input/?i=differentiate+-6sinxcosxDu kan eventuelt skrive om til -3sin(2x) og so derivere. Blir dette her riktig 1km/t=0,27 m/s? Rund opp, til 0.28.http://www.wolframalpha.com/input/?i=1km%2Fh+in+m%2Fs Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Noen som kan fortelle hvorfor den deriverte blir som den blir? Burde ikke minustegnet være et pluss istedet? Trenger vel ikke bruke noe annet enn produktregelen her? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kjerneregelen, (e^(-x))' = e^(-x)*(-x)' = -e^(-x) Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Takk, men hvordan forklarer det minustegnet foran 4X^2? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Korleis forklarer det ikkje minusteiknet ... Produktregelen må sjølvsagt òg nyttast. Endret 5. november 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Selvsagt... Mange takk. Endret 5. november 2011 av KompleX Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V11/REA3022_Matematikk_R1_V11.pdf Oppgave 1 d) Jeg skjønner de tre første, men hva forteller det meg at f''(10)= -10 ??? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Skulle løse et ligningssett med to ukjente i dag, men grunnkunnskapene mine feilet. Jeg fikk likevel til oppgaven etter å ha brukt wolframAlpha. Uansett, vil ha hjelp med å løse dem nå, slik at jeg lærer det igjen. Finn n og K: 345 = K*0.1n 415 = K*0.2n Jeg begynte med å finne et uttrykk for K: satt inn i øverste ligning og fikk: som blir til . Her står jeg fast. Jeg ser at det burde være lett, men suger rett og slett med logaritmeregning for tiden. Endret 6. november 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Endret 6. november 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Da blir det: Edit: Ja, det stemmer med fasit. Takker Endret 6. november 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå