Arne Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Blir da (2 (t² + 3 / 4) - (2 t + 1) 2 t) / (t² + 3 / 4)² Lenke til kommentar
KingWing Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 ja det fikk jeg og. så er spørsmålet hvordan man gjør det videre.. skal jeg sette uttrykket =0, faktorisere og lage fortegnsjema, eller løse det som en annengrads ligning? Lenke til kommentar
MKL Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe? 1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1 Endret 3. november 2011 av MKL Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe? 1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1 Legg in paranteser for å vise kva som står over og under brøkstreken. x opphøgd i annen kan du skriva sånn: x^2 Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Nevnerne du har er: 3x-3 x^2 - 1 x + 1 For å finne fellesnevner finner du alle felles faktorer, da må du faktorisere alle nevnerne: 3x - 3 = 3*(x-1) x^2 - 1 = x^2 - 1^2 = (x - 1)(x + 1) x + 1 Så ser du etter felles faktor, x + 1 f.eks. er felles i to av uttrykkene, produktet av de felles faktorene er fellesnevneren. Ikke glem kvadratsetningene og konjugatsetningen. Lenke til kommentar
MKL Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe? 1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1 Legg in paranteser for å vise kva som står over og under brøkstreken. x opphøgd i annen kan du skriva sånn: x^2 Skal huske på til neste gang, ikke så lett å skrive over oppgavene på pc ;p Nevnerne du har er: 3x-3 x^2 - 1 x + 1 For å finne fellesnevner finner du alle felles faktorer, da må du faktorisere alle nevnerne: 3x - 3 = 3*(x-1) x^2 - 1 = x^2 - 1^2 = (x - 1)(x + 1) x + 1 Så ser du etter felles faktor, x + 1 f.eks. er felles i to av uttrykkene, produktet av de felles faktorene er fellesnevneren. Ikke glem kvadratsetningene og konjugatsetningen. Ahhh, tusen takk!! Lenke til kommentar
nepwk Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien? V0 = 20 og L = 24.81. L er grenseverdien for prisen, og det ser ut som oppgaven er basert på den monomolekulære modellen, uten at det hjalp meg noe særlig videre. Endret 4. november 2011 av nepwk Lenke til kommentar
Piaputten Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 oida, jeg ble helt grønn da jeg gikk inn her. At dere i det hele tatt skjønner noe av alle disse sammensetningene av tall er helt sinnssykt, dere er oversmarte. Stå på! Jeg har ihvertfall ingenting her å gjøre, de tallene dere ser er bare en maurtue for meg. Skjønner ikke bæra! Såå, kos dere, hade! Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 I en rettvinklet trekant er en av de spisse vinklene 60 grader. Den hosliggende kateten til denne vinkelen er 8,0. Finn hypotenusen og den andre kateten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Kva veit du om samanhengen mellom cosinus til ein vinkel, hypotenusen og den hosliggjande kateten? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien? V0 = 20 og L = 24.81 Hva legger du i "med tanke på t og k"? Er k en konstant eller en variabel her? Jeg regner vel egentlig med at k er en konstant og i så fall ganger du ut parentesen, flytter V over og ganger med det magiske tallet.. Hva det magiske tallet er? Les om "integrerende faktor".. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Kva veit du om samanhengen mellom cosinus til ein vinkel, hypotenusen og den hosliggjande kateten? Etter litt grubbling fant jeg ut av det. Takk uansett! Ha en fin helg Lenke til kommentar
nepwk Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien? V0 = 20 og L = 24.81 Hva legger du i "med tanke på t og k"? Er k en konstant eller en variabel her? Jeg regner vel egentlig med at k er en konstant og i så fall ganger du ut parentesen, flytter V over og ganger med det magiske tallet.. Hva det magiske tallet er? Les om "integrerende faktor".. k er en konstant. Hvordan får jeg flyttet V over fra (kL - kV)? kv dV = kL dt hjelper vel ikke noe særlig? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Gang ut parentesen og legg til kV på begge sider.. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hvilket, så vidt jeg kan se, allerede er gjort. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Nei, det er det ikke.. Hvis du har kL - kV på den ene siden og legger til kV, hva får du da? Edit: Parentesen er ganget ut, men kV er ikke flyttet over.. Endret 4. november 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 R1 matematikk. Jeg har en tredjegradsfunksjon og skal finne alle tangentene til grafen som har et visst stigningstall. Mer spesifikt: f(x)=-x^3+6x^2-9x+2 Finn alle tangenter med stigningstallet -9. Hvordan går jeg fram for å løse dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Stigningstalet til kurva, og dermed til tangenten, er gitt ved den deriverte, so å fyrst finne dei punkta der verdien av den deriverte er -9 vil nok vere ein god start. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? setter stor pris på et. 1) 6a2+3ab/4ab+2b2 2)x/2=4-x/3 3)x+x/2+x/3=1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 1) 6a2+3ab/4ab+2b2 Faktoriser over og under brøk og forkort. Faktoriser ved å dra ut fellesfaktorar. 2)x/2=4-x/3 Svaret avhenger av kva som står over brøkstreken på høgre side av likninga. Finn fellesnevnar, multipliser, forkort og rekn ut. 3)x+x/2+x/3=1 Multipliser vekk brøk og rekn ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå