EinarEriksen Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Planen min var å få t alene på en side til slutt ja, men problemet er jo å gjøre det. Mulig det er noe elementært jeg har glemt siden jeg har hatt endel mattefrie år, men den ukjente er under en brøkstrek og jeg får den ikke ut derfra Ok, litt elementære tips: Når du har en likning kan du gange eller dele (eller legge til eller trekke fra, for den saks skyld) med samme tall på begge sider av likhetstegnet. I ditt eksempel vil det være en god ide å gange med (1+e^(10-t)) og dele på 0,99 på begge sider.. Ok, det var så elementært at jeg ville vært klar over det etter 100 års pause fra matte, men tenkte kun på å gjøre det i teller og nevner, og ikke på begge sider Takker! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Siden mine matte kunnskaper ligger på 2 klasse nivå, så spør jeg heller her. Visst jeg har et rundt rør med en innerdiameter på 142mm, hvor langt må røret være for at volumet skal bli 8l? Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) 505mm langt nb! Husk at du må ha de metriske måla oppgitt i dm for å få svaret i liter Endret 30. oktober 2011 av LiNwin Lenke til kommentar
havfal Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Siden mine matte kunnskaper ligger på 2 klasse nivå, så spør jeg heller her. Visst jeg har et rundt rør med en innerdiameter på 142mm, hvor langt må røret være for at volumet skal bli 8l? Volumet av en sylinder (rør) kan skrives når vi vet at H er høyden av sylinderen og er arealet av en sirkulær flate. Volumet ditt er kjent . Du har også fått oppgitt radius (0.142m). Vi har nå alt vi trenger for å løse likningen med hensyn på H og det kan skrives om slik: Tips! Det er ofte lurt å konvertere alle enheter til grunnenheter før du begynner å regne. (i.e. skriv cm om til meter, desiliter om til m^3 etc.) Endret 30. oktober 2011 av strek Lenke til kommentar
Error Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hvorfor er -ln(0.5) = ln2 ? Lenke til kommentar
Error Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Ja det var jo egentlig ganske simpelt. I'll blame it on the hangover Hjernen går litt treigt, så kan jeg få et hint (ikke løsning) til denne oppgaven? Write the following equations without logarithms:lnF = -lnp + 2 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Som (nesten) alltid er trikset å opphøye begge sider med e som grunntall for å "få bort" logaritmene. Hva får du om du gjør det her? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Nei, på høyre side får du . Det er ikke det samme som du har fått. Hvis du har en sum i eksponenten så kan du ikke splitte opp slik. Den korrekte regelen når du har en potens med en sum i eksponenten er . Lenke til kommentar
Error Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Så, da blir det følgende: F = eln(1/p)+2 F = eln(1/p)+e2 F= eln(1/p)*e2 F=(1/p)*e2 F=e2/p Eller? Endret 30. oktober 2011 av Error Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Ja det var jo egentlig ganske simpelt. I'll blame it on the hangover Hjernen går litt treigt, så kan jeg få et hint (ikke løsning) til denne oppgaven? Write the following equations without logarithms:lnF = -lnp + 2 ln(F) = -ln(P) + 2 ln(F) + ln(P) = 2 ln(FP) = 2 eln(FP) = e2 FP = e2 Endret 30. oktober 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Så, da blir det følgende: F = eln(1/p)+2 F = eln(1/p)+e2 F= eln(1/p)*e2 F=(1/p)*e2 F=e2/p Eller? Riktig det Du kan f.eks. også gjøre det slik som ole_marius viser ovenfor. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Hvordan bruker man Maclaurin-rekka til eksponentialfunksjonen til å bevise at exp(a+b)=exp(a)exp(b) ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Ved smart bruk av binomialteoremet og reglene for multiplikasjon for rekker, tenker jeg. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Har brukt binomialteoremet, men vet lite om dobbeltrekker og slike ting. Hva gjør jeg i neste steg? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har svart deg på matematikk.net (vel, jeg antar det er deg ). Du bruker Cauchys produktregel for å skrive om summen til et produkt av to uendelige summer (som blir nettopp exp(a) exp(b)) Lenke til kommentar
KingWing Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Eva Bølgen har fått tilbud om å selge båten sin for 800 000 kr. Alternativt kan hun få leid den ut i all evighet for 60 000 kroner i året. A; Hva er nåverdien av 60 000 kroner utbetalt om 60 år når renta per år er 3% ? B, Sett bort fra at verken Eva eller båten finnes til evig tid: Regn ut hvilket av de to alternativene nevnt først i oppgave som lønner seg best (vis utregning) om renta er 3%. C , Regn ut hva må renta være for at de to alternativene skal være likeverdige ? noen tips om hvordan løse denne opgaven? tror jeg har løst A Lenke til kommentar
Arne Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 A) 60 000(1.03)^-60 B) Da må du vite hvor lenge den økonomiske levetiden til båten er, evt hvor lenge hun vil leie ut. C) Samme som B. Lenke til kommentar
KingWing Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 B) Da må du vite hvor lenge den økonomiske levetiden til båten er, evt hvor lenge hun vil leie ut. C) Samme som B. De lever evig begge to.. <<B, Sett bort fra at verken Eva eller båten finnes til evig tid>> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå