Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg tar sjølkritikk. OpenOffice Math er forresten forferdeleg å arbeide med -.-

post-74596-1210096913.jpg

Rediger: Var ikkje noko vakrare når eg ganga med 12. Kan hende du ikkje fekk med deg at eg hadde gløymd ein parantes. Eg ber om orsak :)

Finn nullpunktene i teller og nevner, og bruk så fortegnsskjema.

Teller:

(3/2)^x - 9/4 = 0

ln(3/2)^x = ln(9/4)

x = (ln(3/2)^2)/ln(3/2)

x = 2

Nevner:

(2/3)^x - 9/4 = 0

ln(2/3)^x = ln(9/4)

x = (ln(3/2)^2)/ln(2/3)

x = 2(ln3-ln2)/(ln2-ln3)

x = -2(ln3-ln2)/(ln3-ln2)

x = -2

post-127242-1210103587_thumb.jpg

Hele brøken er altså positiv i intervallet (-2, 2).

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil er det 2MX, kan ikke si det står i 3MX-boka mi :) .

Selv om det er 2mx stoff er det uansett helt sykt at i det vanskligste mattekurset på norsk skole lærer du om rekker, trigonometri og sannsynlighetsregning i tredje klasse. Tredjeklasse bude være forbeholdt til å introdusere universitetsemner som f.eks. diskret mattematikk, gruppeteori, etc.

Lenke til kommentar
Selv om det er 2mx stoff er det uansett helt sykt at i det vanskligste mattekurset på norsk skole lærer du om rekker, trigonometri og sannsynlighetsregning i tredje klasse. Tredjeklasse bude være forbeholdt til å introdusere universitetsemner som f.eks. diskret mattematikk, gruppeteori, etc.

Det er sant. Vektorprodukter er et annet eksempel. Nå skal jeg ikke si at jeg kan så mye av universitetspensum, men det gjøres noe med neste år regner jeg med :) .

Må si at noe av trigonometrien er litt tungt, men Asinx + Bcosx = C burde man være foruten. Det er ikke forståelse, det er pjatting inn i formel.

Lenke til kommentar
3MX?

Vi hadde det i år (R1 (=andre året))

Ja, jeg også har R1 (2MX) og har nylig hatt om emnet. Men skulle hjelpe en tysk venn av meg som er ett år eldre enn meg, så gikk ut i fra at det var noe tilsvarende 3MX her i Norge.

Fikk gløden til å løse oppgaven, for den er jo ikke så vanskelig, men har stagget litt opp. Jeg har nok gjort en feil en plass. Om ingen gidder å se på det er det fullt forståelig, kan blir litt svimmel av alle tallene av og til selv :dontgetit:

post-35504-1210103981_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
3MX?

Vi hadde det i år (R1 (=andre året))

Ja, jeg også har R1 (2MX) og har nylig hatt om emnet. Men skulle hjelpe en tysk venn av meg som er ett år eldre enn meg, så gikk ut i fra at det var noe tilsvarende 3MX her i Norge.

Fikk gløden til å løse oppgaven, for den er jo ikke så vanskelig, men har stagget litt opp. Jeg har nok gjort en feil en plass. Om ingen gidder å se på det er det fullt forståelig, kan blir litt svimmel av alle tallene av og til selv :dontgetit:

Fortsetter jeg på det du har gjort får jeg:

f''(x) = 4x(x^2-3) / (x^2+1)^3.

I følge fasiten skal ikke 4-tallet være med, men der har de satt uttrykket lik 0, og da er det bare å dele med 4 på begge sider, så det er det samme.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

@bellad76: Ahh, så det jeg hadde gjort var riktig altså. Gav vel bare opp for tidlig da :) Takk skal du ha.

@Valkyria: Men så er det vel ikke 60% rabatt kunden får. Altså, man må huske å gjøre om. (Kroner rabatt * 100)/Ordinærpris blir vel litt enklere da.

Lenke til kommentar
@bellad76: Ahh, så det jeg hadde gjort var riktig altså. Gav vel bare opp for tidlig da :) Takk skal du ha.

Jepp, du fortsetter med å dele på (x^2+1) både oppe og nede, og får da:

f''(x) = [(-4x*(x^2+1)) - (-2x^2+2)*2*2x] / (x^2+1)^3

f''(x) = [-4x^3 - 4x + 8x^3 - 8x] / (x^2+1)^3

f''(x) = (4x^3 - 12x) / (x^2+1)^3

f''(x) = 4x(x^2-3) / (x^2+1)^3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...