username- Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Har et spørsmål til dere som har god kontroll på R2 matte osv: Hvor lenge har dere jobbet med f.eks R2 oppgaver og hvor mye jobber dere hver dag? Jeg skal søke ingeniør til høsten 2012, og holder på med R2 nå. Har i ca to og en halv mnd nå jobbet rundt 1.5 - 2 timer med R2 i matte. Tar det som privatist, går ikke på skole osv. Kjøpte meg Aschehoug sin R2 bok og har jobbet meg gjennom kapitlene. Nå er det eksamen om litt over en mnd, og jeg har begynt å se litt på eksamensettene. Del 1 oppgavene virker helt greie, klarer stort sett de fleste oppgavene enten med en gang eller etter å ha tatt en titt i boken for å friske opp minnet. Men del 2 oppgavene virker bare helt på trynet håpløse, det er tvister og oppgaver jeg aldri har sett i boken før. Lurer bare på hva som må til for å få nok forståelse til å lære seg dette, slik at jeg kan få en grei karakter på eksamen. Har som sagt enda et forsøk i mai, så for lest neste halvår i tillegg. Trenger bare å vite hva som er å jobbe "mye" med matte, ettersom den mengden jeg har jobbet tydeligvis ikke er nok. Takker for svar Når jeg tok R2 brukte jeg opp i mot 10 timer hver uke, litt i overkant av 1 time i snitt hver dag. Uken før eksamen satte jeg meg med og gjorde alle oppgavene i oppgaveboka innenfor hvert kapittel. Ble veldig mye å regne, men funket supert for min del. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Regnet du ikke i eksamensettene i det hele tatt? Jeg har f.eks veldig god kontroll på integrasjon, men det betydde tydeligvis ikke at jeg automatisk kunne regne ut en del 2 oppgave med integrasjon pga måten de har laget oppgavene på. Men skal ta tipset ditt og regne gjennom oppgavene i slutten av hvert kapittel. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Sitter litt fast på denne oppgaven. To passasjerfly flyr i konstant høyde 10 km langs rettlinjede baner som skjærer hverandre i rett vinkel. Fly A nærmer seg skjæringspunktet med fart 750 km/t, mens fly B nærmer seg med fart 773 km/t. Hvor raskt avtar avstanden mellom flyene i det øyeblikket A er 5 km fra skjæringspunktet og B er 12 km fra skjæringspunktet Takk på forhånd lag deg en rettvinkla trekant, der: deriverer dvs der C' er hastigheten avstanden avtar mellom flyene Ahahaha, takk takk. Jeg satt med disse to trekantene og bare satt fast på hvordan jeg skulle koble sammen avstanden og farten Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Fant ut av det, hjalp visst med litt mat. Tenkte for komplisert hele veien, dvs. at jeg gjorde faktisk rett med én gang uten å skjønne det (snakker om idiot!). Har så utrolig dårlig hukommelse, så kom ikke på det faktum at man strengt tatt ikke trenger å regne på den gitte oppgaven. Piece of cake. Hadde ikke trengt å derivere engang, men det må jeg jo for å få godkjent. Care to explain? Ah, det var ikke værre nei. Takker Lenke til kommentar
iPlay Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Et par enkle oppgaver jeg lurer på: 1. Finn kvotienten og resten når: a) 7 deles på 17.. Blir kvotienten 0 og resten 7? Tenkte på 7:17 = 0 med 7 i rest.. b) 0 deles på 17.. k = 0, r = 0? 2a. Finn primtallsfaktoriseringen til 25!, altså 25*24*23*...*1.. Hvordan skal jeg gå frem her? b. Hvor mange 0-er er det på slutten av 25! ? Finn svaret uten å regne ut tallet. Hvordan skal jeg klare det? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 1) Riktig på både a) og b) 2) a) Her kan du f.eks. begynne på 2 og telle hvor mange ganger 2 forekommer i produktet. Det er én 2-er i 2, to 2-ere i 4, én 2-er i 6, tre 2-ere i 8, én toer i 10, osv. Når du har telt alle så gjør du det samme for 3, så 5, 7, og så videre. Etter hvert som du teller forekomsten av større og større primtall så blir det færre og færre å telle, siden de forekommer i mindre og mindre antall, så det blir ikke så voldsomt mye arbeid. b) Antall 0-er er bestemt av antallet ganger faktoren 10 forekommer, er du med på det? Lenke til kommentar
Error Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Har om logaritmer og oppgavene jeg lurer litt på er følgende: Find log66 root6 og Find log41 Svarene blir hendholdsvis: 3/2 og 0 Hvordan kommer man frem til det? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Du trenger å bruke to ting: og . Kommer du noen vei om du bruker disse? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Den siste er vel unødvendig? Bytte den ut med bare Endret 18. oktober 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Den er kanskje unødvendig, men den er mer generell, som i mine øyne hvertfall er en fordel. Men for all del, når man driver med logaritmeregning er det ofte mange veier i mål. Strengt tatt løser oppgave 2 seg selv om man skjønner hva logaritmen av et tall egentlig er. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja, var det jeg tenkte. Og da blir den siste kanskje litt forvirrende. Betyr jo. Hvilket tall k, må vi opphøye a i for å få b Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Bestem summen av den uendelige rekka 2+(2/3)+(2/9)+(2/27)... Hva gjør jeg her? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hva skjer om du faktoriserer ut 2? Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Er ganske blank på følger og rekker, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Trodde poenget kanskje var å finne en formel for Sn men i fasiten står det bare S=3. Hvordan kan man finne en bestemt sum for noe som er uendelig? Det eneste jeg har gjort hittil er å finne S1 til S5 uten at jeg ble noe klokere. Ser jo st nevneren blir 3 ganger større hver gang, men hvordan går jeg frem her? Lenke til kommentar
koppkaffe Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Fra Sinus (Cappelen Damm) sin nettside: Uendelig geometrisk rekke En uendelig geometrisk rekke konvergerer dersom kvotienten k er et tall mellom –1 og 1. Summen s av rekken blir da Forstår du nå? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Har et spørsmål til dere som har god kontroll på R2 matte osv: Hvor lenge har dere jobbet med f.eks R2 oppgaver og hvor mye jobber dere hver dag? Jeg skal søke ingeniør til høsten 2012, og holder på med R2 nå. Har i ca to og en halv mnd nå jobbet rundt 1.5 - 2 timer med R2 i matte. Tar det som privatist, går ikke på skole osv. Kjøpte meg Aschehoug sin R2 bok og har jobbet meg gjennom kapitlene. Nå er det eksamen om litt over en mnd, og jeg har begynt å se litt på eksamensettene. Del 1 oppgavene virker helt greie, klarer stort sett de fleste oppgavene enten med en gang eller etter å ha tatt en titt i boken for å friske opp minnet. Men del 2 oppgavene virker bare helt på trynet håpløse, det er tvister og oppgaver jeg aldri har sett i boken før. Lurer bare på hva som må til for å få nok forståelse til å lære seg dette, slik at jeg kan få en grei karakter på eksamen. Har som sagt enda et forsøk i mai, så for lest neste halvår i tillegg. Trenger bare å vite hva som er å jobbe "mye" med matte, ettersom den mengden jeg har jobbet tydeligvis ikke er nok. Takker for svar Det er forskjellig fra person til person, og det finnes ikke noen fasit. En som har lett for faget vil nødvendigvis jobbe mindre enn en som ikke har det. Så det er for meg umulig å svare på hva som er mye for deg. Vil du bli god på eksamen må du gjøre eksamensoppgaver. Det er sånn det er. :-) Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hei, jeg har en matte oppgave jeg ikke får til, eller to faktisk. Faktoriser og forkort. a) 2x^2 - 2 x^2 - x b) x^3 - 4x 2x + 4 jeg vet at svaret på a skal være 2x + 2 x og b x^2 - 2x 2 men jeg vet ikke fremgangsmåten. Hadde vært veldig fint med litt hjelp Vet ikke om vi kanskje skal bruke kvadratsetninger osv. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 i a) kan du gjøre om til (2x^2)/(x^2-x) - 2/(x^2-x) Da har du nevneren i første brøk: x^2-x som kan faktoriseres til x(x-1) på den måten kan du stryke x-en som står utenfor parantesen, mot en av x-ene i telleren i den første brøken. Så kan du slå alt sammen til felles brøkstrek (finn ny fellesnevner), også ser du hva du har igjen. Samme oppspalting kan du gjøre i oppgave b) for å stryke litt av tallene. Håper du kommer litt videre med det. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 takk ,men jeg forsto ikke helt. kan du forklare med tall? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Er du enig i at (3+6)/9 er det samme som (3/9)+(6/9)? Du bruker det samme her. Du må dele opp brøken, slik at du har mulighet til å forkorte noe fra den ene delen. Grunnen til at du må dele det opp, er fordi du trenger en faktor i telleren som er lik alle faktorene i nevneren. Om du ser på oppgave b), har du: x^3 - 4x 2x + 4 Den "bolken" som står i nevneren kan du ikke dele opp (men må være lik i begge delene). Mens leddene i telleren kan du dele opp. Grunnen til at du ønsker å dele opp denne brøken er følgende: Fellesfaktoren i nevneren er 2. Det vet du fordi "2" er tallet som står utenfor parantesen: 2(x+2). Som du ser er 2(x+2) den faktoriserte versjonen av 2x+4. Nå som du har fått en fellesfaktor for nevneren, "2", ønsker du å kunne stryke dette tallet med noe i telleren. Du kan ikke forkorte 2 mot 3^x, men du kan forkorte 2 mot 4x. Men for at du skal få lov til å stryke 2-tallet mot 4x, må du først dele opp brøken. Prøv litt, så ser vi om det blir riktig. edit: fint om noen kan ta over. Jeg forsvinner nå. Endret 19. oktober 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå