Betenkt Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Trenger noe hjelp til binomiske sannsynligheter i T-matte, VG1. Jeg har en Casio fx-9750GII kalkulator,og jeg vet hvordan man finner binomialkoeffisienten (nCr). Men i boka står det videre at kalkulatoren har en funksjon der jeg kan finne hele binomiske sannsynligheter ved hjelp av å fylle inn verdien av n, p og r i kalkulatoren. Dette finner jeg ikke ut av! Vi blir anbefalt å bruke Texas-kalkulator på skolen, da det er denne læreren kan hjelpe oss i. Ergo ingen hjelp å få av mattelæreren. Vet ikke om jeg forstår deg rett nå, men ta en titt her: På Casio fx-9860G SD finner du dette: Hovedmenyen -> Stat (2) -> Dist (F5) -> Binm (F5) Der har du Bpd (F1) og Bcd (F2). Du kan velge hvilken list du har lagt inn variablene, og hvilken list du vil ha lagret resultatene. Deretter er det bare å summere. Hvis dette ikke hjelper/stemmer; gi meg en eksempeloppgave, så skal jeg finne ut hvor det riktige verktøyet på kalkulatoren ligger. =) Endret 16. oktober 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hugol: Nei, x^2 - 4x - 140 = 0, er rett likning, so då har du gjort noko feil når du løyste den. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Rett tenkt, mest sannsynlig er det bare en slurvefeil. Prøv å regn ut ligningen på nytt. :-) Endring: For seen. Men! . Og siden negative svar ikke gir mening i denne sammenhengen må vi ha at x=14. Endret 16. oktober 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ingen som kunne tenkt seg å prøve å løse den? Jeg ender opp med 4 +- kvadratroten av 585/2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 10 venner skal på kino sammen. De skal sitte ved siden av hverandre. Hvor mange kombinasjoner finnes det? Jeg fikk nemlig godt over 3 millioner. Blir dette riktig? Ja. Den første som setter seg har 10 muligheter, den andre har 9 muligheter, den tredje har 8 muligheter osv. Bra at du hjelper til, men jeg tror Herr Brun har klart å finne ut av dette etter 6 år. 1 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 10 venner skal på kino sammen. De skal sitte ved siden av hverandre. Hvor mange kombinasjoner finnes det? Jeg fikk nemlig godt over 3 millioner. Blir dette riktig? Ja. Den første som setter seg har 10 muligheter, den andre har 9 muligheter, den tredje har 8 muligheter osv. Bra at du hjelper til, men jeg tror Herr Brun har klart å finne ut av dette etter 6 år. Hoho, oppdaget plutselig selv at det var fra førstesiden. :!: 4 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ingen som kunne tenkt seg å prøve å løse den? Jeg ender opp med 4 +- kvadratroten av 585/2 Glem det, jeg fant det ut. Takk for hjelp Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det gjelder 1T. Det står at jeg skal finne nullpunkter for en tredjegradsfunksjon ved regning. Er det noen triks jeg kan bruke her? Det hjelper egentlig ikke å faktorisere ut x. Eller går det an å intuitivt se at x=0 er det eneste nullpunktet? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det er ikke så lett å intuitivt se at det er det eneste nullpunktet. Det jeg ville gjort her er å faktorisere ut x. Da har du . Da ser vi at for at dette skal være 0 så må x = 0 eller så må . Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Så ved å vise at de andre røttene ligger i det komplekse planet, bekrefter jeg ved eliminasjon, at 0 er den eneste reelle roten? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 I 1T er det vel mer "riktig" å faktorisere siste del ved å fullføre kvadratet. OG vise at Den minste verdien kan ha er 1. Litt mer intuitivt. =) Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 har en ny oppgave her. Vi har polynomet p(x)=x^3+ax^2+2x-4 Bestem a slik at divisjonen p(x):(x-2) går opp fant ut at a må være -2 for at p(x):(x-2) skal gå opp. dette fant jeg ut ved og bare prøve meg frem, men lurer på om det finnes en annen måte og regne seg frem til svaret, eller må jeg prøve meg frem? Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 p(2) er ikke x jeg er ute etter. løsningen blir jo P(x)= x^3+ax^2+2x-4 x^3+(-2x^2)+2x-4:(x-2) = x^2+2 x^3 - 2x^2 --------------- 2x-4 2x-4 ----- 0 spørsmålet var hva er a. det fant jeg ut, men er det noen annen måte enn og bare gjette og prøve seg frem til det? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Setter , slik at . Når divisjonen går opp er . Det gir oss Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Hei, sitter litt fast på en matteoppgave her, så ønsker hjelp. Oppgaven er som følger: Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan de får det en til å bli det andre (som pilen peker på). Jeg skjønner litt av det, altså at 1 = sin2(x)cos2(x), og jeg vet at de bruker regelen om at cos(2x) = cos2(x) - sin2(x). Men hva gjør de med hele uttrykket for å få cos(x) til å bli cos(2x) uten å forandre summen av integralet? Edit: Glem det, skjønte det. sin2(x) + cos2(x) = 1 uansett verdi av x, altså x kan deles på 2 i begge uten at vi egentlig gjør noe. Og cos(2x) = cos2(x) - sin2(x) kan skrives om slik: cos(x) = cos2(x/2) - sin2(x/2). Endret 16. oktober 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 De trenger ikke gjøre noe med uttrykket? Regelen du nevner gir jo nettopp at . Merk deg at det står i det nye uttrykket de får! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jepp, men problemet mitt var hvordan man kunne dele de to første leddene på to. Men forstod kjapt at det var lov. Uansett, takk! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Flott Det er ofte viktig å se på hva identitetene sier, ikke hvilke symboler som brukes for å beskrive den. Det eneste identiteten sier er at cosinus av en vinkel er det samme som kvadratet av cosinus av halve vinkelen minus kvadratet av sinus av halve vinkelen. Om det er x, 2x eller 100x som er vinkelen spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå