wildkin Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 X = 1600 + 0,20Y Y = 1310 + 0,10X Så setter man ligningen for Y inn i ligningen for X : X = 1600 + 0,20 (1310+,010X) X = 1900 Det er hvordan man kommer frem til 1900 her som jeg ikke skjønner, fint om noen kan forklare Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Gang ut parentesen, flytt x-leddet over så du har alle leddene med x på samme side og del begge sider på det som står foran x-en.. Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hadde du giddet å skrive hele utregningen? 1 Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 hei! Prøver å regne ut integralet av x(sqrt((x+1)^2 -1)), og om jeg trykker det inn på wolframalpha får jeg et heller ubehagelig utrykk, som inkluderer arcsinh, som ligger utenfor vårt pensum. Noen tips til å løse denne? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hadde du giddet å skrive hele utregningen? Nei. Det der klarer du hvis du gidder å prøve. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 hei! Prøver å regne ut integralet av x(sqrt((x+1)^2 -1)), og om jeg trykker det inn på wolframalpha får jeg et heller ubehagelig utrykk, som inkluderer arcsinh, som ligger utenfor vårt pensum. Noen tips til å løse denne? Du får et grusomt svar uansett. Er du sikker på at du skal kunne løse denne med ditt pensum hittil? Det er en sammensatt funksjon. Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Javisst, den er gitt som en oppgave på en obligatorisk innlevering i kalkulus 1. Jeg hadde håpet på et ninjatriks med hjelp av substitusjon, men jeg ser ingen opplagte valg Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei jeg har tenkt til å begynne med Allmenfaglig påbygg som nettstudie, alle de andre fagene er bare å lese og pugge. Men er litt ustø i matte. ER det noen som kan anbefale en lettlært regel bok ? Som kanskje gjør at jeg kan forstå matten enklere. HALLO ER DET NOEN SOM HAR EN BOK SOM ER BRA ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Skal du lære deg matematikk kommer du ikke så forbanna langt med å pugge en regelbok. Prøv pensumbøkene i faget. Kanskje du lærer noe. 2 Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hadde du giddet å skrive hele utregningen? Nei. Det der klarer du hvis du gidder å prøve. Ja, fikk det til nå, noen år siden jeg drev med ligninger. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hvor mange binære strenger av lengde fem inneholder minst tre 0-er? edit: Jeg vet at jeg kan samle de tre nullene til en mengde. Da er problemet redusert og jeg kan skrive ned 16 forskjellige binære strenger som oppfyller kravet. Men hvordan setter man opp denne oppgaven som et regnestykke? Endret 12. oktober 2011 av Iver_j Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) I boka står det at vi kan skrive om til ved å bruke kjerneregelen slik Noen som kan forklare hvordan en begynner på venstre side og ender opp på høyre? Endret 12. oktober 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) v = v(y(t)), dv/dt = dv/dy * dy/dt = dv/dy * v Det var min fyrste tanke iallfall ... Endret 12. oktober 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Den der gav ikke helt mening... Ja, y varierer med tanke på tida. Og er relatert til farta, men fortsatt. Bleh. trenger nok stor teskje her ja. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Noen her som vet om det finnes løsningsforslag til denne boka? Litt offtopic kanskje, men jeg finner ikke noe på google, samtidig som læreren min sa at det fantes en egen bok med løsningsforslag. Akademika påsto at det ikke fantes. Uansett så er den boka tung å lese, selv om oppgavene rimelig lett. Hvis det ikke finnes løsningsforslag, hadde det jo hvert lettere med den amerikanske Calculus boka med samme pensum. Har også hørt at den amerikanske er mye lettere å lese enn den norske, selv på engelsk.Noen som vet hva denne matte 1000 boken heter? Det fins mange Calculus bøker tror jeg. Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 hei! Prøver å regne ut integralet av x(sqrt((x+1)^2 -1)), og om jeg trykker det inn på wolframalpha får jeg et heller ubehagelig utrykk, som inkluderer arcsinh, som ligger utenfor vårt pensum. Noen tips til å løse denne? bump! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 hei! Prøver å regne ut integralet av x(sqrt((x+1)^2 -1)), og om jeg trykker det inn på wolframalpha får jeg et heller ubehagelig utrykk, som inkluderer arcsinh, som ligger utenfor vårt pensum. Noen tips til å løse denne? Jeg tror representasjonen av et Riemann-integral er unikt, så det er ikke noe penere svar enn det der. Sikker på at du har lest av riktig? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Noen her som vet om det finnes løsningsforslag til denne boka? Litt offtopic kanskje, men jeg finner ikke noe på google, samtidig som læreren min sa at det fantes en egen bok med løsningsforslag. Akademika påsto at det ikke fantes. Uansett så er den boka tung å lese, selv om oppgavene rimelig lett. Hvis det ikke finnes løsningsforslag, hadde det jo hvert lettere med den amerikanske Calculus boka med samme pensum. Har også hørt at den amerikanske er mye lettere å lese enn den norske, selv på engelsk.Noen som vet hva denne matte 1000 boken heter? Det fins mange Calculus bøker tror jeg. De eksisterer helt sikker, ettersom de er linket til på høyre side av siden du linker til. Men det trengs passord for pakke ut pdf-filene; kanskje en gruppelærer/stud.ass e.l. kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
fashiondiva Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Noen som kan hjelpe og faktorisere dette uttrykket? Eller forklare hvordan jeg skal gå fram? 6x^3 - 13x^2 + 9x - 2 Har til nå plassert x utenfor parantesen slik: x(6x^2-13x-9)-2 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det kommer du dessverre ikke så langt med. En annen angrepsvinkel er å se om du kan finne en rot (en x som gir 0) i polynomet. Da er det lurt å prøve seg frem med tall som går opp i konstantleddet 2. Det lureste kan være å prøve om x = 1 gir 0. Hvis det gjør det så vet du at (x-1) er en faktor i polynomet. Da kan du polynomdividere. Virket denne måten kjent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå