Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan setter man prøve på svaret? det nevnte du også sist gang hehe:)

8472095[/snapback]

Du regner ut begge sider av likhetstegnet, og se om de blir like.

Eks

2x + 2 = x - 1

x = -3

 

2*(-3) + 2 = (-3) - 1

-6 + 2 = -4

-4 = -4

Svaret stemmer!!

8472153[/snapback]

 

Unnskyld meg, men vennen min gjorde det der på prøven vi hadde for noen uker siden og læreren skrev at det var feil. :thumbdown:

Vi skulle visst skrive ned masse om venstre side og høyre side og sånn...

Endret av chryzsh
Lenke til kommentar
hvordan setter man prøve på svaret? det nevnte du også sist gang hehe:)

8472095[/snapback]

Du regner ut begge sider av likhetstegnet, og se om de blir like.

Eks

2x + 2 = x - 1

x = -3

 

2*(-3) + 2 = (-3) - 1

-6 + 2 = -4

-4 = -4

Svaret stemmer!!

8472153[/snapback]

Unnskyld meg, men vennen min gjorde det der på prøven vi hadde for noen uker siden og læreren skrev at det var feil. :thumbdown:

Vi skulle visst skrive ned masse om venstre side og høyre side og sånn...

8472214[/snapback]

Jepp. Det finnes mange måter å føre det på.

På ungdomsskolen er blir det gjerne krevd å sette opp venstre og høyre side hver for seg for å få det oversiktlig. Jeg gjorde det bare fort for å vise prinsippet.

Den "offisielle" måten er vel noe sånt som dette:

  VS             HS
2*(-3) + 2    | (-3) - 1
-6 + 2        | -4
-4            |
VS = HS. x = -3 er korrekt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Fellesnevner at flere brøkuttrykk har samme nevner. (altså det under brøkstreken). F. eks for å trekke sammen 2 brøker må man sette tellerne på samme fellesnevner. Dette kan kun gjøres hvis begge ledd har samme nevner.

 

Altså fellesnevner

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

Kunne trengt "litt" hjelp her nå, har heldagsprøve i 2MX i morgen, og har fått et forberedelsesark som hinter til en av oppgavene. Dette går på logaritmer&eksponentialfunksjoner. Kanskje noen her til og med har hatt oppgaven før? :)

 

Oppgaven vil ta utgangspunkt i læreplanmålene

- 2c: kunne bruke teknologiske verktøy i utforsking og problemløsning

- 4d: kjenne logaritmefunksjonene, kunne de grunnleggende regnereglene for logaritmer, og kunne bruke disse reglene til å løse enkle eksponential- og logaritmeligninger

- 4e: kjenne begrepet logaritmisk skala med noen vanlige anvendelser, og kjenne bakgrunnen for regresjon med potens- og eksponentialfunksjoner

 

Botanikere som studerte en vulkansk øy som dukket opp av havet, telte de planteartene som etablerte seg på øya etter som tida gikk. Tallmaterialet fra undersøkelsen ble presentert som vist p figuren. Tallene på førsteaksen viser antall år etter at øya dukket opp, og tallene på andreaksen viser antall plantearter på øya.

 

I forberedelsestida skal du sette deg inn i tallmaterialet og finne en passende regresjonsmodell for utviklingen.

 

post-28048-1177592979_thumb.jpg

Lenke til kommentar
går du førsteklasse på vgs? lærte brodern akkurat den der i påsken

 

Edit:Grøss.. orddeling

 

Skal se om jeg husker hva jeg gjorde.

 

Skal vi se.

 

Du har en blanding på 30liter. der 3 % er olje og resten bensin.

hvor mye olje er dette. jo

 

30 * 0.03 = 0,9 liter olje. for da å få det riktige forholde setter vi opp et lite regnestykke

 

0,9l. olje/x l. bensin = 1liter olje /50 liter bensin.

 

Disse skal være like hverandre. derfor må man finne ut hva x er.

 

Kryssmultipliserer og får

 

0,9 * 50 = x

x = 45 liter.

 

Husk nå at 45 liter er hvor mye man skal ha for at blandingen skal stemme.

 

Derfor må vi finne ut hva 97% av 30 er. 30*0,97 er 29,1 liter allerede i blandingen.

 

45liter - 29,1 liter = 15.9 liter bensin.

 

Vi må altså tilsette 15,9 liter bensin for å få riktig blanding.

Dette skal stemme hvis jeg ikke husker helt feil

8453873[/snapback]

 

Stemmer ;)

 

tusen takk

Lenke til kommentar

Sitter her med en hjemmeeksamen i matte fra 2006.

 

Oppgave 14 der.

 

Skal regne ut avstanden mellom Sommarland i Bø i Telemark og Sandnessjøen ved hjelp av et kart som vi fikk med.

Problemet er at på det kartet er det kun merket av hvor Sandnessjøen er, ikke hvor noen andre plasser.

Jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvor på kartet Sommarland faktisk ligger uten å bruke andre kart enn det som fulgte med?

 

Eller har jeg faktisk lov til å bruke et annet kart for å finne ut hvor på kartet Sommarland ligger, og regne ut derifra?

Lenke til kommentar
[x^y] og 0,5

:)

8487459[/snapback]

hmm, lurer på hvorfor det ikke bare kunne stå sqrt som på basis versjonen..jeje.

Og ett nytt spørsmål. Go easy on me. Det er snart 10 år siden jeg brukte tangens.

 

ok. vi har den berømte rettvinklede trekanten (a+b+c)

 

Jeg har 22 grader på den spisse vinkelen og a=3000mm. hvordan finne b?

tangens er jo TanB=b/a

 

Er det rett at a*22tan=b?

 

EDIT: Jeg fant det ut.

Endret av regga
Lenke til kommentar

har prøvd å regne denne ut, med hjelp. men er fortsatt usikker.

X/2- 2/3 = 2(X/2 -2/3)

Svar:

 

X/2 - 2/3 = X -4/3 (burde ikke den x, være 2x/2?)

 

Fellesnevner=6

 

x/2 * 6 -2/3*6 = x*6 -4/3*6

 

6X/2 -11/3 = 6X -24/3

 

3X -4 = 6X -8

 

og jeg skjønner ikke helt hvorfor det ender med

 

4=3x

 

x=4/3

 

 

Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne forklare :D

Lenke til kommentar

2x/2 er det samme som x grunnet at man kan stryke oppe og nede i en brøk hvis det er "gang" der.

 

I f. eks (2x - 2) / 2 er det ikke mulig å fjerne grunnet du har 2 ledd i teller og et i nevner. Samt at du også har - i teller mellom leddene.

 

Hvis du da skriver om brøken slik at den blir (2(x-1))/2 kan du stryke/forkorte 2 oppe og nede slik at du sitter igjen med x-1.

 

I eksempelet ditt har du 2x/2.

 

Man ser at felles for teller og nevner er 2

og du er har ledd i teller og nevner.

med andre ord kan du forkorte.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

takker for svar Breiker;)

 

 

Noen som er glupe på dette her,

 

Forholdet mellom jenter og gutter i en klasse er 4:3. Hva er forholdet mellom jenter og antall elever i klassen? Hvor stor del av klassen er jenter?

Endret av M.I.K.E
Lenke til kommentar
Sitter her med en hjemmeeksamen i matte fra 2006.

 

Oppgave 14 der.

 

Skal regne ut avstanden mellom Sommarland i Bø i Telemark og Sandnessjøen ved hjelp av et kart som vi fikk med.

Problemet er at på det kartet er det kun merket av hvor Sandnessjøen er, ikke hvor noen andre plasser.

Jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvor på kartet Sommarland faktisk ligger uten å bruke andre kart enn det som fulgte med?

 

Eller har jeg faktisk lov til å bruke et annet kart for å finne ut hvor på kartet Sommarland ligger, og regne ut derifra?

8486946[/snapback]

 

I infoheftet stod det at du skulle hente spesifikk infob fra nettet om parken, deriblant belligenhten. Ikke spør meg hvorfor, helt skrudd oppgave spør du meg. Da har de liksom brukt nettet i et av oppgavene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...