Nebuchadnezzar Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Et algebraisk uttrykk kan bare forenkles aldri løses. Et algebraisk uttrykk har ikke noe likhetstegn. For å forenkle slike uttrykk setter vi på fellesnevner. Vi kan ikke gange megge sider med et tall fordi vi ikke har to sider En likning kan ofte løses, den gir en sammenheng mellom to størrelser. For eksempel to linjer. En likning inneholder et likhetstegn (LIKhetstegn) For å forenkle sike uttrykk kan vi gange med fellesnevner på begge sider. Endret 10. oktober 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
caha108 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Et algebraisk uttrykk kan bare forenkles aldri løses. Et algebraisk uttrykk har ikke noe likhetstegn. For å forenkle slike uttrykk setter vi på fellesnevner. Vi kan ikke gange megge sider med et tall fordi vi ikke har to sider En likning kan ofte løses, den gir en sammenheng mellom to størrelser. For eksempel to linjer. En likning inneholder et likhetstegn (LIKhetstegn) For å forenkle sike uttrykk kan vi gange med fellesnevner på begge sider. Tusen takk! Du skriver på en veldig grundig og forståelsesfull måte Lenke til kommentar
caha108 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hvordan skriver man et algebraisk uttrykk for en lineær funksjon? Linjen går gjennom punktet (1,5 , 3,0) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 En rett linje skrives som y = ax + b. Hvis du setter inn for verdiene du har av x og y får du to likninger for å bestemme a og b. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hva er de viktigste kapitlene å lese på til R2 eksamen? Er ferdig med trigonometri, trigonometriske funksjoner og integrasjon. Har da igjen diff likninger, algebra og vektorer. Hvilke av de tre kapitlene burde jeg jobbe mest med fremover før jeg går over til eksamensettene? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Du får nesten garantert differensialligninger på eksamen (hvertfall basert på tidligere eksamenssett). Dersom du ikke mestrer dette bør du legge litt vekt på det. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville definitivt lest på differensialligninger. Pensumet i vektorer er ikke så altfor forskjellig fra det man lærer i R1 uansett. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Dette gjelder 1T. Det er i derivasjonskapittelet. "Når vokser planten raskest, dvs. når er den momentane vekstfarten størst?" Skal jeg her lese det ut i fra grafen og sånn intuitivt finne ut av det eller er det meningen jeg skal tegne grafen til den deriverte og bruke toppunktet til den? Jeg har hatt 2mx og 3mx i tillegg til matte på universitetet så jeg er rett for å svare utover det som er pensum, vil man bli straffet for det på eksamen? Lenke til kommentar
martheee Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hvordan kan ∫4y dy bli 2y2? EDIT: Tror det er litt tidlig på morgenen.. Tenkte y4, så da skrev jeg 1/5y5 og skjønte ikke hvordan fasiten fikk 2y2, men problemet er løst nå Endret 12. oktober 2011 av AnneMarthee Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) medisinOmsider: Korleis finn du toppunkt på ein vanleg graf? AnneMarthee: Om det er den manglande konstanten du tenkte på, er den putta i på høgresida. Endret 12. oktober 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Fordi den deriverte av 2y2 er 4y. Lenke til kommentar
martheee Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Tror det er litt tidlig på morgenen.. Tenkte y4, så da skrev jeg 1/5y5 og skjønte ikke hvordan fasiten fikk 2y2. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hva skjer dersom du deriverer 2y^2? Edit: Slått mens jeg leser. Huff. Endret 12. oktober 2011 av cuadro Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 medisinOmsider: Korleis finn du toppunkt på ein vanleg graf? Det er der den deriverte er 0, men det kreves vel også et skifte i fortegn sånn når høyre og venstre side sammenliknes. Eventuelt om det er snakk om en parabel så vet vi også at toppunktet ligger på symmetrilinjen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Dette gjelder 1T. Det er i derivasjonskapittelet. "Når vokser planten raskest, dvs. når er den momentane vekstfarten størst?" Skal jeg her lese det ut i fra grafen og sånn intuitivt finne ut av det eller er det meningen jeg skal tegne grafen til den deriverte og bruke toppunktet til den? Jeg har hatt 2mx og 3mx i tillegg til matte på universitetet så jeg er rett for å svare utover det som er pensum, vil man bli straffet for det på eksamen? Sånn jeg leser det du skriver tolker jeg det til å bety: Får jeg lov til å løse denne oppgaven ved å finne den dobbeltderiverte? Er tolkningen min riktig? Kan dessverre ikke svare om hva som er 1T-pensum, men "riktig måte" er jo å dobbelderivere.. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Sånn jeg leser det du skriver tolker jeg det til å bety: Får jeg lov til å løse denne oppgaven ved å finne den dobbeltderiverte? Er tolkningen min riktig? Kan dessverre ikke svare om hva som er 1T-pensum, men "riktig måte" er jo å dobbelderivere.. Jepp. Men ordet "dobbelderivert" har jeg ikke sett så langt i boka. Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hva med å derivere og bruke formelen for en annengradsfunksjon? Mener å huske at man lærte det i T1-kurset. Lenke til kommentar
Oktober1 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Har et problem med en rekkeoppgave: Vis ved induksjon at om (n+1)an+1+an-1 = 0 for alle partall n+1 > (eller lik) 2, og a0 = 1, så er a2n = (-1)n*(1 / 2nn!) Jeg klarer ikke helt å skjønne hva de spør etter her. Kan noen hjelpe meg å løse denne? Takk! Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei jeg har tenkt til å begynne med Allmenfaglig påbygg som nettstudie, alle de andre fagene er bare å lese og pugge. Men er litt ustø i matte. ER det noen som kan anbefale en lettlært regel bok ? Som kanskje gjør at jeg kan forstå matten enklere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå