Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det ser ut som en god start ja :)

Ser

 

P( r ) = 2pi*r2 + 2(2pi*rh)

 

ut som en rimelig funksjon?

 

Den ser absolutt rimelig ut :) Ser du hvordan du kan gå frem videre?

 

Jeg tror jeg har fått det til. :)

 

Jeg deriverte nevnte funksjon og fikk 4pi*r-(4/r2)

Satte så den deriverte lik 0, og løste likninga med hensyn på r. Fikk til slutt at r = 0,683 dm, og at h = 0,683 dm.

 

Jeg vet ikke om jeg har gjort det rett? Har du prøvd å regne oppgaven med tall, og har vi evt samme svar i så fall? :)

 

Jeg får det samme som deg :)

 

Du må huske på å sjekke at P® faktisk har et bunnpunkt ved den r-verdien du har funnet. Det kunne jo tenkes at det var et topp-punkt (du vet jo bare at den deriverte er 0).

Tusen takk for hjelpa, setter stor pris på det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Er det noen som hjelpe meg litt med denne?

 

Undersøk om funksjonen er deriverbar i punktet x=0:

 

992942.jpeg

 

 

Ifølge en regel i matteboka så vil f(x) være deriverbar i et punkt (a) dersom denne grenseverdien eksisterer:

 

992930.jpeg

 

 

Det er lenge siden jeg har holdt på med grenseverdier, men hvis man fyller inn kommer man frem til dette om jeg er korrekt:

 

992960.jpeg

 

Her blir telleren og nevneren null om man fyller bytter inn 0 for x. Betyr dette at funksjonen ikke er deriverbar i punktet x = 0? Hvis ikke hvordan skal jeg gå frem for å finne ut om grenseverdien eksisterer?

Lenke til kommentar

Betyr dette at funksjonen ikke er deriverbar i punktet x = 0? Hvis ikke hvordan skal jeg gå frem for å finne ut om grenseverdien eksisterer?

 

Alle polynomfunksjoner er kontinuerlige funksjoner. Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan en viser dette.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

@me_gusta: Hvis du får et 0/0-uttrykk fra et grenseverdi-uttrykk, så er dette ingen indikasjon på at grensen ikke eksisterer. Det gjelder som regel å manipulere uttrykket algebraisk helt til du får noe der du kan sette inn verdien uten at det fører til noe "ulovlig".

 

Hvis chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{1}{3}|x^3|-x, får vi

 

chart?cht=tx&chl=f^{\prime}(0) = \lim_{x \to 0}\frac{\frac{1}{3}|x^3|-x-0}{x-0} = \lim_{x \to 0}\frac{\frac{1}{3}|x^3|-x}{x}

 

I denne grenseverdien vil det lønne seg å se på venstre-grenseverdien og høyre-grenseverdien hver for seg, altså hvordan grensen blir når du nærmere deg 0 fra venstre og høyre side på tallinjen.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Hva vil isåfall indikere at funksjonen ikke er deriverbar i punket x=0?

 

Man kan tydeligvis bruke l'hospitals regel på disse 0/0 utrykkene der en deriverer teller og nevner helt til man kan bytte 0 med x og ikke havner i en 0/0 situasjon.

 

Jeg oppdaget at hvis jeg deriverte teller og nevner en gang, og deretter byttet 0 med x så endte jeg opp i en 0/1 situasjon. Betyr dette at grenseverdien er 0 og at funksjonen ikke er deriverbar i punktet x=0?

Endret av me-gusta
Lenke til kommentar

Hvis du bruker L'Hopitals regel så vil du støte på problemer når du deriverer telleren. Jeg vil heller anbefale deg å følge barkebrøds råd. En grenseverdi eksisterer kun når de ensidige grensene fra hver side (altså chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0^-} og chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0^+}) er eksisterer og er like. Kan du finne disse ensidige grensene? Husk at når du renger på disse ensidige grenseverdiene så vet du fortegnet til x. Da kan du kvitte deg med absoluttverditegnene (ved å benytte definisjonen av absoluttverdi.)

 

Dersom det hadde vært riktig grenseverdi du fant, altså 0, så betyr ikke det at funksjonen ikke er deriverbar, men tvert i mot at den er deriverbar og har verdi 0 i punktet. Det er når grensen ikke eksisterer at funksjonen ikke er deriverbar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg sitter fast jeg..

 

Regner med at det er formelen for overflate av en terning jeg skal bruke og modifisere litt? I og med at det ikke er noen topp på denne saken, så blir det jo kun fem sider.

 

O=5*et-eller-annet?

Tenk på det slik: Du har to variable: Kall dem x og h, om du vil. x er sidelengden i grunnflaten, h er høyden. Du kan sette disse inn i uttrykkene for volum og overflateareal for å få en helt generell formel. Dessverre har du da to variabler, så du må finne et uttrykk for den ene ved den andre, og så minimere arealet.

Lenke til kommentar

Jeg sitter fast jeg..

 

Regner med at det er formelen for overflate av en terning jeg skal bruke og modifisere litt? I og med at det ikke er noen topp på denne saken, så blir det jo kun fem sider.

 

O=5*et-eller-annet?

Tenk på det slik: Du har to variable: Kall dem x og h, om du vil. x er sidelengden i grunnflaten, h er høyden. Du kan sette disse inn i uttrykkene for volum og overflateareal for å få en helt generell formel. Dessverre har du da to variabler, så du må finne et uttrykk for den ene ved den andre, og så minimere arealet.

 

Fant ut av det :p

 

Tror vi kom fram til noe ala dette A=x^2+62.5/x..

Lenke til kommentar

Nei, det kan du slettes ikke. Når du forkorter så deler du egentlig en faktor i telleren på en faktor i nevneren. Her har du ledd, ting som er plusser sammen, i telleren. Før du kan forkorte er du nødt til å faktorisere telleren videre og se om du finner tallet (x+1) i telleren også. Hvis ikke har du ingen felles faktorer å forkorte. Kan du faktorisere chart?cht=tx&chl=(x^2 - 1)? Hint: konjugatsetningen.

Lenke til kommentar

Nei, det kan du slettes ikke. Når du forkorter så deler du egentlig en faktor i telleren på en faktor i nevneren. Her har du ledd, ting som er plusser sammen, i telleren. Før du kan forkorte er du nødt til å faktorisere telleren videre og se om du finner tallet (x+1) i telleren også. Hvis ikke har du ingen felles faktorer å forkorte. Kan du faktorisere chart?cht=tx&chl=(x^2 - 1)? Hint: konjugatsetningen.

 

Er faktorisering av (x^2-1) = x(x-1) =x*x-1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...