Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal jeg tolke denne oppgaven?

 

Drum Tight Containers is designing an open-top, square-based, rectangular box that will have a volume of 62.5in^3. What dimensions will minimize surface area? What is the minimum surface area?

 

Er grunnflaten kvadratisk og høyden på sidene rektangulære? Eller betyr square-based at det er en firkantet konstruksjon?

 

Og hvordan går man egentlig fram?

 

V= 62.5in^3

 

Sett man det lik G*h? 62.5=G*h og regner det derfra?

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg tolke denne oppgaven?

 

Drum Tight Containers is designing an open-top, square-based, rectangular box that will have a volume of 62.5in^3. What dimensions will minimize surface area? What is the minimum surface area?

 

Er grunnflaten kvadratisk og høyden på sidene rektangulære? Eller betyr square-based at det er en firkantet konstruksjon?

Ja. Det er som du sier. Grunnflaten er kvadratisk og sidene er rektangulære i høyden. Da må du finne et uttrykk for overflatearealet, og så et uttrykk for volumet. Så skal du finne ut hvilke dimensjoner som minimerer overflatearealet. Det kan nok innebære derivasjon.

 

(...)

 

Vet ikke om dette går som matematikk, men sliter litt med hvordan en løser denne.

Når du legger ut slike oppgaver må du huske på at de som ikke sitter og gjør samme oppgave aner hva "S" er for noe. Kan du legge ved tilstrekkelig med detaljer? Så blir det mulig å svare deg. :-)

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg tolke denne oppgaven?

 

Drum Tight Containers is designing an open-top, square-based, rectangular box that will have a volume of 62.5in^3. What dimensions will minimize surface area? What is the minimum surface area?

 

Er grunnflaten kvadratisk og høyden på sidene rektangulære? Eller betyr square-based at det er en firkantet konstruksjon?

Ja. Det er som du sier. Grunnflaten er kvadratisk og sidene er rektangulære i høyden. Da må du finne et uttrykk for overflatearealet, og så et uttrykk for volumet. Så skal du finne ut hvilke dimensjoner som minimerer overflatearealet. Det kan nok innebære derivasjon.

 

Jeg sitter fast jeg..

 

Regner med at det er formelen for overflate av en terning jeg skal bruke og modifisere litt? I og med at det ikke er noen topp på denne saken, så blir det jo kun fem sider.

 

O=5*et-eller-annet?

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på tangens til en vinkel?

 

sin v/cosinus v

 

Det er jo forsåvidt riktig, men den helt elementære, geometriske definisjonen av tangens er motstående katet delt på vedliggende katet. Det bør i hvertfall være kjent i fra 1T? At tan v = sin v / cos v kommer i fra nettopp dette.

 

Hvis absolutt vil kan du også ta utgangspunkt i tan v = sin v / cos v og bruke formlikhet (men dette blir en omvei.) Se på trekanten med kateter sin v og cos v og hypotenus 1. Ser du at denne er formlik med trekant OPQ?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på tangens til en vinkel?

 

sin v/cosinus v

 

Det er jo forsåvidt riktig, men den helt elementære, geometriske definisjonen av tangens er motstående katet delt på vedliggende katet. Det bør i hvertfall være kjent i fra 1T? At tan v = sin v / cos v kommer i fra nettopp dette.

 

Hvis absolutt vil kan du også ta utgangspunkt i tan v = sin v / cos v og bruke formlikhet (men dette blir en omvei.) Se på trekanten med kateter sin v og cos v og hypotenus 1. Ser du at denne er formlik med trekant OPQ?

 

 

Jaja, jeg vet selvfølgelig også den definisjonen. Tok og skrev den definisjonen som står i R2-boka. Men hvordan finner man det ut om man bruker motstående/hosliggende?

Lenke til kommentar

Som du sier, hvis man tenker seg litt om så ser man at det stemmer. Oppgave a) ber altså om en forklaring på dette. Det er jo ganske individuelt hva som er en 'intuitiv forklaring', men det er ganske naturlig å ta utgangspunkt i definisjonen av tangens i en rettvinklet trekant (motstående katet delt på vedliggende katet.)

Lenke til kommentar

Kva slags kurve skal du ha? GeoGebra har fleire alternativ for å tilpasse ein funksjon til ei liste med punkt. På norsk heiter dei RegXxx, der Xxx står for dei ulike typane funksjonar. På engelsk heiter dei FitXxx.

 

Redigert: Det var kanskje eit dumt spørsmål, du skal kanskje ha ein andregradsfunksjon? I so fall FitPoly[liste1,2] eller RegPoly[liste1,2], alt etter om du har engelsk eller norsk.

 

Angåande konveks/konkav: http://www.matematikk.net/ressurser/per/per_oppslag.php?aid=175

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Kva slags kurve skal du ha? GeoGebra har fleire alternativ for å tilpasse ein funksjon til ei liste med punkt. På norsk heiter dei RegXxx, der Xxx står for dei ulike typane funksjonar. På engelsk heiter dei FitXxx.

 

Redigert: Det var kanskje eit dumt spørsmål, du skal kanskje ha ein andregradsfunksjon? I so fall FitPoly[liste1,2] eller RegPoly[liste1,2], alt etter om du har engelsk eller norsk.

 

Angåande konveks/konkav: http://www.matematikk.net/ressurser/per/per_oppslag.php?aid=175

 

 

Tenkte en buet kurve gjennom disse punktene

 

Edit: Gikk greit etter du endret innlegget ditt;)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...