Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Sliter veldig med polynomdivisjon, noen som kan forklare meg?

Eksempel på oppgave:

 

(2x^2 - 4x + 2) : (x - 3)

Kan dette vere til hjelp?

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=318662 (link til PDF)

 

 

Red.: Khan Academy har eit par videoar om emnet:

http://www.khanacademy.org/video/dividing-polynomials-1?playlist=Developmental+Math+2

http://www.khanacademy.org/video/dividing-polynomials-with-remainders?playlist=Developmental+Math+2

Det hjalp veldig, takk takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapittel: Partielle deriverte

 

Vis at f er en løsning av den partielle differensiallikningen

 

chart?cht=tx&chl=z=f(x,y)=\sqrt{x^2+y^2}

 

Lenge siden jeg har jobbet med difflikninger nå, så er litt usikker på hvor jeg skal starte dene oppgaven. Noen tips på veien?

 

Du har ikke skrevet hvordan ligningen ser ut? Men uansett, når du skal vise at en funksjon er en løsning så må du derivere den og sette inn i ligningen og se om ligningen oppfylles. Hvis ligningen f.eks. ser slik ut: chart?cht=tx&chl=\frac{\partial^2 f}{\partial x^2} = k \frac{\partial f}{\partial y} så er det altså bare snakk om å finne chart?cht=tx&chl=\frac{\partial^2 f}{\partial x^2} og chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial y} og se om de uttrykkene du får passer inn i ligningen.

Lenke til kommentar

Det var visst ikke så vanskelig som jeg trodde … Takk for hjelpen.

 

Skrev like godt opp løsningen her:

 

p><p>=\frac{(\theta_1+\theta_2)x+3(\theta_1-\theta_2)}{x^2-9}

 

Da får vi at

chart?cht=tx&chl=\theta_1+\theta_2=5

chart?cht=tx&chl=\theta_1-\theta_2=1

 

Det gir

chart?cht=tx&chl=2\theta_1=6 \Leftrightarrow \theta_1 = 3

chart?cht=tx&chl=3-\theta_2=1 \Leftrightarrow \theta_2 = 2

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{5x+3}{x^2-9} dx = \int \left(\frac{3}{x-3}+\frac{2}{x+3}\right) dx = 3\int \frac{1}{x-3}dx + 2\int\frac{1}{x+3}dx

 

Den deriverte av chart?cht=tx&chl=\ln(x)=\frac{1}{x}.

 

Vi prøver å derivere chart?cht=tx&chl=\ln(x-3):

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} \ln(x-3)=\frac{1}{x-3}\cdot1=\frac{1}{x-3}

 

På samme måte kan vi finne at chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} \ln(x+3)=\frac{1}{x+3}

 

chart?cht=tx&chl=3\int \frac{1}{x-3}dx + 2\int\frac{1}{x+3}dx=3\ln(x-3)+2\ln(x+3)

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

1: Vis at funksjonen

 

f(x) = |x-1| + cos (x) = 3

 

er kontunuerlig når x tilhører R.

 

 

2:

 

Avgjør om den deriverte til funksjonen

 

f(x) = { x+ x(x-1)* sin( (1/(1-uendelig) ) dersom x != 1

{ 1 dersom x = 1

 

eksisterer i punktet x=1 og finn i tilfellet f'(1)

 

 

 

 

Obligatorisk til i morgen og jeg står helt fast, hjelp tas i mot med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar

Det ser ut som en god start ja :)

Ser

 

P( r ) = 2pi*r2 + 2(2pi*rh)

 

ut som en rimelig funksjon?

 

Den ser absolutt rimelig ut :) Ser du hvordan du kan gå frem videre?

 

Jeg tror jeg har fått det til. :)

 

Jeg deriverte nevnte funksjon og fikk 4pi*r-(4/r2)

Satte så den deriverte lik 0, og løste likninga med hensyn på r. Fikk til slutt at r = 0,683 dm, og at h = 0,683 dm.

 

Jeg vet ikke om jeg har gjort det rett? Har du prøvd å regne oppgaven med tall, og har vi evt samme svar i så fall? :)

Endret av jostein013
Lenke til kommentar

Hei. Sliter med å gjøre om ett tall fra titallsystemet til femtallsystemet. Oppgaven er å bruke den "Største potens-metoden".

 

Det er tallet 57 som skal gjøres om til femtallsystemet.

 

Dette er hva jeg kommer til:

57\25 = 2 med 28 i rest

28\5 = 5 med 6 i rest

6\1 = 1

 

Da får jeg 251 som ikke er rett. Svaret skal vell være 212?

Lenke til kommentar

Hei. Sliter med å gjøre om ett tall fra titallsystemet til femtallsystemet. Oppgaven er å bruke den "Største potens-metoden".

 

Det er tallet 57 som skal gjøres om til femtallsystemet.

 

Dette er hva jeg kommer til:

57\25 = 2 med 28 i rest

28\5 = 5 med 6 i rest

6\1 = 1

 

Da får jeg 251 som ikke er rett. Svaret skal vell være 212?

57\25 = 2 med 7 i rest. Forøvrig gir det ikke mening å bruke 5 som et siffer i femtallssystemet. Det er akkurat som at 10 ikke er et siffer i titallssystemet.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en god start ja :)

Ser

 

P( r ) = 2pi*r2 + 2(2pi*rh)

 

ut som en rimelig funksjon?

 

Den ser absolutt rimelig ut :) Ser du hvordan du kan gå frem videre?

 

Jeg tror jeg har fått det til. :)

 

Jeg deriverte nevnte funksjon og fikk 4pi*r-(4/r2)

Satte så den deriverte lik 0, og løste likninga med hensyn på r. Fikk til slutt at r = 0,683 dm, og at h = 0,683 dm.

 

Jeg vet ikke om jeg har gjort det rett? Har du prøvd å regne oppgaven med tall, og har vi evt samme svar i så fall? :)

 

Jeg får det samme som deg :)

 

Du må huske på å sjekke at P® faktisk har et bunnpunkt ved den r-verdien du har funnet. Det kunne jo tenkes at det var et topp-punkt (du vet jo bare at den deriverte er 0).

Lenke til kommentar

Hei. Sliter med å gjøre om ett tall fra titallsystemet til femtallsystemet. Oppgaven er å bruke den "Største potens-metoden".

 

Det er tallet 57 som skal gjøres om til femtallsystemet.

 

Dette er hva jeg kommer til:

57\25 = 2 med 28 i rest

28\5 = 5 med 6 i rest

6\1 = 1

 

Da får jeg 251 som ikke er rett. Svaret skal vell være 212?

57\25 = 2 med 7 i rest. Forøvrig gir det ikke mening å bruke 5 som et siffer i femtallssystemet. Det er akkurat som at 10 ikke er et siffer i titallssystemet.

Selvom det blir 7 i rest så får jeg det ikke til :S Og hvorfor blir det 7 i rest? 57\25 er 2,28 og ikke 2,7??

Lenke til kommentar

Vanskelig matte dere driver med over her. Da blir sikkert mitt spørsmål enkelt!

 

(6x^2+24x-30)/(25-x^2)<0

 

Jeg ender opp med

 

(6(x-1))/((5-x))<0

 

Men her kommer det jeg har litt problemer med å forstå.

Hvorfor setter man nå opp 2 regnestykker slik:

 

x-1=0 x=1

-x+5=0 x=5

x=1<x<5

 

Det siste som skjer her forstår jeg ikke helt. Hvorfor vil finne svaret som 0 bestemme noe som helst? Hvorfor ungår man plutselig å ta inn 6 tallet. Hvorfor er ikke det lenger en del av x svaret. Kan noen forklare hvorfor svaret blir rett slik?

 

Takker! Fantastisk tråd for oss som kanskje ikke studerer nok :blush:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å sette det opp på den måten, du kan sette det rett inn i fortegnsskjema.

 

Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor man bruker fortegnskjema heller. Det er et eller annet jeg har gått glipp av. Svarene blir riktig, men jeg vet aldri hvorfor man gjør det siste leddet. Jeg ser ikke logikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...