Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Skal finne den deriverte av en funksjon på "den vanskelige måten", altså via å bruke den matematiske definisjonen av den deriverte. Funksjonen er "f(x) = 2x^2+3". Oppgaven er "bestem f '(-3) ut fra definisjonen." Jeg gjør som følger:

f(x)=2x^2+3

f(-3)=2*(-3)^2+3=21

f(-3+Δx) = 2*(-3+Δx)^2+3 = 2*(9+Δx^2)+3 = 18+2(Δx)^2+3 = 21+2(Δx)^2

Δy = 21+2(Δx)^2-21

(Δy)/(Δx) = (2(Δx)^2)/Δx = (2*Δx*Δx)/Δx = 2*Δx

Men dette gir jo ingen mening. Svaret skal være -12 (egentlig -12 + Δx), siden

f '(x) = 2*2x

f '(-3) = 2*2*(-3) = -12

lim(Δx->0) (f(x) - f(x-Δx))/Δx

lim(Δx->0) (2x^2 + 3) - (2(x-Δx)^2 +3))/Δx

lim(Δx->0) ((2x^2 + 3) - (2(x^2 - 2x*Δx + Δx^2) + 3))/Δx

lim(Δx->0) (2x^2 + 3 - 2x^2 + 4xΔx - 2Δx^2 - 3)/Δx

lim(Δx->0) (4xΔx - 2Δx^2)/Δx

lim(Δx->0) 2Δx(2x - Δx)/Δx

lim(Δx->0) 2(2x - Δx) = 2(2x - 0) = 4x

f'(-3) = 4x = 4*(-3) = - 12

Edit: Ved nærmere ettertanke skal det vel være f(x+Δx), og ikke f(x-Δx), men gidder ikke å rette det opp. Svaret blir det samme uansett.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

2 oppgaver jeg sliter litt med\er litt usiikker.

1.oppgave lyder sånn:

Bland fire elvever, to jenter og to gutter, skal det trekkes ut to elever som skal være med i en mattematikk-konkurranse. Hvor stor sjanse for at det er en ente og en gutt som blir trukket ut?

Er det noe med 1\3?..Jeg har nærmest "gjetta" egentlig. Har veldig til å skjønne hvordan man løser sånne oppgaver.

oppgave 2:

Petter selger aviser om søndagene, og han har denne lønnsavtalene:

For de første 50 avisene - 2,50 kr per avis.

For 51-100 aviser- 3,00 kr per avis (over 50)

For 101 aviser eller mer - 4,00 kr per avis (over 100)

En søndag hadde pettter solgt over 100 aviser.

Egentlig hadde han avslutta salget, men p hjemmeveien solgte han 4 aviser til.

Han renga at han ved å slege de fire ekstra avisene tente(nynorsk, tjente vel?) 5,21% mer enn han ville ha tjent om han ikkje hadde solgt disse avisene.

Hvor mange aivser solgte Petter i alt denne søndagene.

Det er tidligere eksmamen oppgaver jeg har selv tatt, som jeg synes er de vanskeligste.

Det kan godt henne at jeg kommer opp i matte-eksmamen, og sånne oppgaver kommer vi sikkert til og få.

Lenke til kommentar

Oppgave 1)

Sannsynligheten er antall gunstige delt på antall mulige utfall, når alle utfall har samme sannsynlighet. Kaller jentene J1 og J2, guttene G1 og G2. Hvor mange forskjellige par er det mulig å trekke ut?

J1 og J2

G1 og G2

J1 og G1

J1 og G2

J2 og G1

J2 og G2.

Altså 4 gunstige utfall av 6 mulige, der alle utfall er like sannsynlige.

Oppgave 2)

16 kroner er 5,21 % av det han hadde tjent uten de 16 kronene. Er x antall kroner tjent med de fire avisene får vi da likningen:

16 = (x-16)*0.0521

x = 323 kroner.

50*2,50=125 kroner for de 50 første.

50*3,00=150 kroner for de neste 50.

323-125-150=48 kroner for resten, til 4 kroner per avis.

48/4=12 aviser over 100 må han ha solgt, altså 112 aviser til sammen.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Bare en annen måte å løse Oppgave 1 på der, istedenfor å liste opp alle mulige utfall:

Du skal trekke ut 1 person to ganger fra en gruppe på 4 personer hvor 2 er gutter og 2 er jenter. Ønsket utfall er at du trekker ut en gutt og ei jente, uavhengig av om du trekker gutt eller jente først.

Altså.

Først trekkning: Kan trekke enten gutt eller jente, altså er det uvesentlig hvem av personene du trekker, og sannsynligheten for å trekke riktig er 1.

Andre trekkning: Nå har du enten trukket en gutt eller en jente. Har du trukket gutt skal du nå trekke jente, og det står igjen to jenter og en gutt. Altså er sannsynligheten for at det nå trekkes jente er 2/3. Har du trukket jente på første trekkning skal du nå trekke gutt. Da er det en jente og to gutter igjen, og sannsynligheten for å trekke gutt er nå 2/3.

Totalt: Sannsynligheten er sannsynligheten for å trekke riktig på første forsøk ganget sannsynligheten for å trekke riktig på andre forsøk = 1*2/3 = 2/3

Lenke til kommentar

I ABC er AB=6 cm, AC= 10 cm og BC=5 cm.

a) Konstruer trekanten

b) Konstruer den innskrevne sirkelen til ABC.

c) Konstruer skjæringspunktet for høydene i trekanten. Hvilke betingelser må vi stille til hjørnevinklene i en trekant hvis skjæringspunktet for høydene skal lige inne i trekanten?

oppg a) var enkel nok, men oppg b) og c) har jeg ingen aneldse hvordan jeg skal løse. Hjelp meg :innocent:

Lenke til kommentar

b) Innsenteret er der vinkelhalveringene møtes. Du må altså halvere hver vinkel og sette av midtpunktet i sirkelen der halveringslinjene møtes.

c) Høydene vil si den korteste avstanden fra et hjørne og ned på motstående side (hvis nøvendig, ned på forlengelsen av motstående side). Den korteste avstanden er alltid linja så står vinkelrett på motstående side. Altså må du felle ned en normal fra hvert hjørne og ned på motstående (eller forlengelsen av) side.

Lenke til kommentar

I en tilbudskasse ligger det 28 gensere. 16 av genserene har størrelsen L og resten størrelsen M. Vi trekker tilfeldig 4 gensere fra kassen. La X være tallet på gensere med størrelsen M blandt de trukne.

a) Finn P(X=2)

b) Finn P(X>1)

Må dobbeltsjekke. På a) fikk jeg 0,359 og på b) fikk jeg 0,893

Fasiten sier at jeg har feil med noen desimaler, men jeg vet ikke hva/om jeg har gjort feil. Noen som gidder å sammenligne tall?

Lenke til kommentar
I en tilbudskasse ligger det 28 gensere. 16 av genserene har størrelsen L og resten størrelsen M. Vi trekker tilfeldig 4 gensere fra kassen. La X være tallet på gensere med størrelsen M blandt de trukne.

a) Finn P(X=2)

b) Finn P(X>1)

Må dobbeltsjekke. På a) fikk jeg 0,359 og på b) fikk jeg 0,893

Fasiten sier at jeg har feil med noen desimaler, men jeg vet ikke hva/om jeg har gjort feil. Noen som gidder å sammenligne tall?

Hypergeometrisk fordeling.

a) P(X=2) = (12nCr2)*(16nCr2)/(28nCr4) = 0,387

b) P(X>1) = 1 - P(X=0) = 1 - (16nCr4)/(28nCr4) = 0,911

Kan også løses på en mer intuitiv måte, har f.eks. at:

P(X=2) = (16/28)*(15/27)*(12/26)*(11/25)*4nCr2 og

P(X=0) = (16/28)*(15/27)*(14/26)*(13/25), som gir de samme svarene.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Er det nokon som kjapt gidder å forklare korleis ein reknar ut andregradslikningar på ein grafisk kalkulator? Eg har andregradslikninga, men eg veit ikkje kordan eg sett han inn. Kalkulatoren min er ein Casio fx-9750G (ein eldre versjon av denne).

Lenke til kommentar

Edit: Legger det i skjul-tag, da jeg tror din kalkulator er for gammel til å bruke metoden jeg foreslo.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Om eg ikkje tar feil, kan du gjøre følgande:

Trykk Mode

Trykk 2

Trykk 2

Fyll inn a, b og c, hvor x^2=a, x=b og siste tallet = c.

F.eks.: x^2 + 3x - 4

a= 1

b= 3

c= -4

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Eg fant ikkje det på kalkulatoren. Men det går vel an å trykke inn sjølve likninga på vanleg vis, men kva gjer eg da med det +--teiknet etter b?

post-134142-1210081034.png

Edit: la ved bilde.

Endret av dagr0z
Lenke til kommentar
Eg fant ikkje det på kalkulatoren. Men det går vel an å trykke inn sjølve likninga på vanleg vis, men kva gjer eg da med det +--teiknet etter b?

post-134142-1210081034.png

Edit: la ved bilde.

Vel det er jo bare å legge det inn 2 ganger 1 gang med pluss og en med minus

Lenke til kommentar

X kan bli to svar. Først regner du ut svaret med + og deretter med -. Da får du to x-verdier.

X = 2 og/eller x = 3 f.eks.

Edit: Ser Jaffe har kommet med en løsning til kalkulatorløsningen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...