Krankemot Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Denne matrisen skal vistnok kunne redseres til trappeform (øvre triangulær) ved hjelp av 2 radoperasjoner Men jeg får det fadern ikke til. Begynn med å gange første rad med p3 og legg det til andre rad. Da får du Så ganger du enten andre rad med p4/(1+p3) eller tredje rad med (1+p3/p4 på det første trinnet ditt, får man ikke da : Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 på det første trinnet ditt, får man ikke da : Oops.. Det stemmer selvfølgelig. Lenke til kommentar
fersking Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 noen som kan vise utregning på disse?? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Vi pleier ikke gjøre oppgavene for deg. Vis heller hva du har prøvd, så veileder vi deg videre. Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Har fått i oppgave å bevise at all andregradspolynomer i form er kontinuerlige i alle punkt, ved hjelp av epsilon-delta definisjonen for grenser. Bruker da som en vilkårlig x-verdi. Prøver meg da på dette: Når: Får da: Dermed: Vet ikke helt hva jeg driver med her, så det er sikkert fullstendig feil. Hjelp? Edit: Siden Så må Dermed.... Kan jeg da si at for enhver så kan jeg velge en delta slik at ? Pga at delta kan gjøres vilkårlig liten, og da er det bevist at andregradspolynomer er kontinuerlige i alle punkt? Mener ikke å mase, men kunne trengt en kommentar på dette. Endret 27. september 2011 av Elgstuing Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 I en brøk er nevneren 6 større enn telleren. Hvis vi legger 8 til nevneren, blir verdien av brøken 1/3. Hvilken brøk er dette? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Løs ligningen x/(6+8+x) = 1/3. Ser at x = 7; brøken er 7/13. Edit: Om jeg forstår oppgaven rett. Endret 27. september 2011 av K.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Siden Så må Dermed.... Kan jeg da si at for enhver så kan jeg velge en delta slik at ? Pga at delta kan gjøres vilkårlig liten, og da er det bevist at andregradspolynomer er kontinuerlige i alle punkt? Jeg hadde ikke mye epsilon-delta-bevis og det er en stund siden, så med forbehold om at jeg husker rett er argumentasjonen din hele poenget i et e-d- bevis, så du kan si det, ja. Kan noen si den formelen som jeg trenger? Så jeg i alle fall har den til prøve. Du har ved formlikhet at BC/AB = BD/AD. Setter du inn tall får du at x/5 = 3/4 og så er det bare å gange med fem.. Endret 27. september 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
fersking Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 vet ikke kor eg ska begynne... hehe... Lenke til kommentar
spamex Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Tusen takk the_last_nick_left :-) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 @rost17: Start med oppgave a, og start med punkt 1 nedenfor. Likningsregning: 1) Løs opp paranteser 2) flytt og bytt fortegn, samt faktoriser (om nødvendig) - Med andre ord: få X på en side, og konstanter på andre siden, så langt det er mulig med flytt/bytt 3) multiplissering/dividering. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 har fått fått funksjonene f(x)=x^2-4x+5 g(x)=-x^2+4x-1 Skal regne ut arealet mellom grafene. De skjærer i x=1 og x=3. Jeg får 76/3 som svar, i fasiten står det 8/3. Hvis fasiten er riktig skjønner ikke jeg hva jeg har gjort feil. Tar f(x)-g(x) og får 2x^2+4. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Et lite hint: Arealet under grafen til en funksjon, er det samme som INTEGRALET til denne funksjonen. Endret 28. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Ja, jeg har integrert 2x^2+4 mellom x=1 og x=3 og fikk da 76/3, noe som ikke stemte med fasit. Endret 28. september 2011 av Misoxeny Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Regn ut f(x)-g(x) én gang til.. Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Jeg skal vise at den antideriverte til er ved å integrere derivere. Hvordan integrerer jeg ? edit: Oops, jeg hadde lest oppgaven feil Glem dette innlegget! Endret 28. september 2011 av Iver_j Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Focus to patient distance: 70 cm. Focus-image-detector distance: 100 cm. Detector field size: 30 x 40 cm2. Patient field size area (entrance): X cm2. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har funnet en formel som ligner litt.. kan jeg bruke denne? http://www.wolframalpha.com/input/?i=integ+1%2F%28sqrt%281-k^2x^2%29%29+dx+%3D+sin^-1%28x%2Fa%29+%2B+c Ja, den kan du bruke. Del teller og nevner på a og sett så a'en i telleren utenfor integralet, da får du et integral på samme form. Men den formelen viser det jo ikke, den bare sier at det er sånn. Det står eksplisitt "ved integrering" i oppgaveteksten? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) har fått fått funksjonene f(x)=x^2-4x+5 g(x)=-x^2+4x-1 Skal regne ut arealet mellom grafene. De skjærer i x=1 og x=3. Jeg får 76/3 som svar, i fasiten står det 8/3. Hvis fasiten er riktig skjønner ikke jeg hva jeg har gjort feil. Tar f(x)-g(x) og får 2x^2+4. Jeg tegner grafene og finner skjæringspunktene, samt at g(x) er øverst i området mellom skjæringspunktene. Jeg integrerer for x mellom 1 og 3. Du var antagelig i det late hjørnet og gadd ikke tegne grafene? Endret 28. september 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
greiven Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Hei folkens. Har et spørsmål angående en oppgave til ei innlevering. Oppgaven lyder som følger: "Skisser mengden av alle komplekse tall z slik at |z+2| < |z+2i|" Vet ikke helt hvor jeg skal begynne på denne oppgaven (spesielt når det er et plusstegn mellom leddene, hadde det vært "|z-2| < |z-2i|" kunne jeg lest det som "de z slik at avstanden fra z til i er mindre enn avstanden fra z til 2i"). Det jeg først har begynt med er å tegne opp en vilkårlig punkt z i et kooordinatsystem, for så å ha prøvd å tenkt meg hvordan det skal være ut i fra det. Kan gi et lite eksempel nedenfor i et bilde: Som jeg ser det er det jo bare punkter der |z+2| < |z+2i|, eller er jeg helt på vidda? Er det mulig å løse denne ved å regne med ulikheter? Uansett, håper noen kommer med inspill her EDIT: Tror jeg greide å løse denne ved å bruke det at z=x+iy, for så å sette inn at z+2=(x+2)+iy og z+2i=x+i(y+2), og så ta absoluttverdien (og samtidig ta kvardratroten av begge uttrykkene, , der a=x og b=y. Til slutt ender jeg opp med 2y=2x => y=x. Samtidig har jeg at x<y, og da trekker jeg ei linje y der |x+2|<|x+2i| ligger over grafen. Endret 28. september 2011 av greiven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå