wingeer Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Du har en ligning med to ukjente? Det kan bli litt vanskelig. Du kan selvfølgelig finne den ene uttrykt med den andre, men begge to på en gang? Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Ligning problem. Oppgave: Siv leste 24 bøker mer enn odd. Han leste 1/3 så mange bøker som siv. Hvor mange bøker leste siv? Hvor mange bøker leste odd. Hvor mange leste de tilsammen? Hvordan skal jeg løse dette som en ligning? Tror det begynner slik: x + 1/3 = 24 ? Trenger virkelig hjelp med denne! Jeg ville satt opp ligningen: x-24 = 3/x x-24 = 3/x |*3 3*(x-24) = x 3x-72 = x 3x-x = 72 2x = 72 (x = 36) er antall bøker Siv leste, deretter regner du bare de to andre oppgavene ut ifra dette.. Har lært at jeg skal starte slik på denen oppgaven: X - 1/3 = 24 2X/3 = 24 Men så husker jeg ikke mer! Da kan desverre ikke jeg hjelpe deg.. Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Det er ikke snakk om å doble seg 1.58 ganger. Det er tiden det tar for popluasjon dobler seg, hvor t er 2 timer. Altså litt over 3 timer. Okay, så er misforståelsen min da det at jeg har tolket som om det er hele populasjonen som dobler seg hver nøyaktig 2 timer? For hvis vi har f.eks en bakterie som dobler seg slik at vi får først 1, så 2, så 4, osv, så gir vel ikke det å løse 3=1*2^t noen nyttig informasjon? Er tolkningen av "t=0,1,2,..." som også feil da? Endret 22. september 2011 av Elgstuing Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det stemmer. Det er ikke hele populasjonen som endrer seg. Da ville ligningen kun vært . Tolkningen er ikke feil. Det gjør det bare lettere for deg å restriktere deg til hele tall i domenet. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Bruk at hvis (x-a) skal være en faktor i polynomet så må a være en rot i polynomet (det vil si at a må gjøre at det blir lik 0). Med andre ord, begynn med å løse ligningen . Verdiene du finner da vil gi deg faktorene. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
ispep Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Jeg er litt usikker på om jeg har regnet denne rett. Hvis svaret mitt er galt, redigerer jeg innlegget for å vise arbeidet jeg har gjort! Men foreløpig trenger jeg bare å vite om jeg har rett eller galt svar Takk for hjelpen! Oppgaven er: finn dE/dt uttrykt ved p og t. E = 10 - sqrt(p^2 - 5) p = 1 + sqrt(4-t) Jeg fikk: dE/dt = p/((sqrt(p^2 - 5) * 2 sqrt(4-t)) Endret 22. september 2011 av ispep Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det er ikke helt rett. Dette er en oppgave hvor det kun handler om å holde tunga rett i munnen. Jeg regner med at du har skjønt trikset er å bruke kjerneregelen flere ganger? Telleren din er riktig, da. Lenke til kommentar
ispep Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Jeg brukte at dE/dt = dE/dp * dp/dt for å finne dE/dp, deriverer jeg ligningen: 10 - sqrt(p^2 - 5) forenkler ligningen: 10 - (p^2 - 5)^1/2 deriverer: -1/2(p^2 -5)^(-1/2) * 2p forenkler: -p/(sqrt(p^2 -5)) For å finne dp/dt, brukte jeg ligningen 1 + sqrt(4-t) Forenkler ligningen: 1 + (4-t)^(1/2) deriverer: 1/2(4-t)^(-1/2) * -1 forenkler: -1/(2*sqrt(4-t)) Så ganger jeg dE/dp * dp/dt -p/(sqrt(p^2 -5)) * -1/(2*sqrt(4-t)) = p/((sqrt(p^2 -5) * 2 sqrt(4-t)) Endret 22. september 2011 av ispep Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 OK, nå har jeg sittet i to timer med en oppgave uten å komme noen vei. Praktisk anvending av ekstremalverdiproblemer er ikke min greie. Oppgaven lyder som følger: Vi skal forme et rektangulært pappstykke 15 cm x 10 cm til en boks (uten lokk) ved å skjære av et kvadrat i hvert hjørne og deretter brette boksen. Bestem sidekantene på boksen slik at volumet blir størst mulig. Å sette opp disse uttrykkene er jo et mareritt, blir så frustrert Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Har du tegnet en figur? Hvis ikke, gjør det med en eneste gang! Du skal klippe ut kvadrater i hvert hjørne. Kall sidelengden til disse kvadratene for x. Hva blir den nye "langsiden til pappstykket?" (et uttrykk med x), og hva blir den nye "kortsiden" til pappstykket? Så må du se for deg hvordan boksen ser ut når du bretter opp stykkene. Hva blir høyden til boksen? Hva blir lengden, hva blir bredden? Alle disse vil være uttrykk som avhenger av x. Volumet finner du ved å gange sammen lengde, bredde og høyde. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Har du tegnet en figur? Hvis ikke, gjør det med en eneste gang! Du skal klippe ut kvadrater i hvert hjørne. Kall sidelengden til disse kvadratene for x. Hva blir den nye "langsiden til pappstykket?" (et uttrykk med x), og hva blir den nye "kortsiden" til pappstykket? Så må du se for deg hvordan boksen ser ut når du bretter opp stykkene. Hva blir høyden til boksen? Hva blir lengden, hva blir bredden? Alle disse vil være uttrykk som avhenger av x. Volumet finner du ved å gange sammen lengde, bredde og høyde. Jepp, har gjort akkurat det du sier. Da ligger tydeligvis problemet mitt i å finne ekstremalverdiene her. "Kortsiden" blir vel 10-2x, "langsiden" blir vel 15-2x, og høyden blir x. Volumet blir da (10-2x)*(15-2x)*x? Som er 4x3-50x2+150x Men hva gjør jeg så? Deriverer og setter den deriverte lik 0, for så å finne ut hva x blir? Mener jeg gjorde det i stad, og at det ikke ble rett ift fasit. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det ser helt riktig ut så langt. Hva fikk du videre? Ser ut som det mest sannsynlig kan være en slurvefeil et sted. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Det ser helt riktig ut så langt. Hva fikk du videre? Ser ut som det mest sannsynlig kan være en slurvefeil et sted. Ja, snakker om slurvefeil. Jeg gjorde akkurat det samme tidligere. Satte den deriverte lik 0, og fikk ut to X-verdier som jeg ikke gjorde noe med, altså glemte jeg å sette inn verdien for X i uttrykkene for hver sidekant. Så mye frustrasjon for en sånn småfeil Takk for hjelpa! Endret 22. september 2011 av jostein013 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Noen som vet om et sted som gjennomgår grenseverdier step-by-step og samtidig er lett å forstå? På hvilket nivå? Grenseverdier av funksjoner? Prøv Khanacademy. Ellers kan du jo google "limits". Det er mye bra lesestoff på Internet.. Det er på kalkulusnivå (math111). Får søke litt rundt, lærte meg domain og range via en YouTube film. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hva med denne da? Et åpent lager skal bygges i tre med kvadratisk grunnflate og vertikale vegger. Det er kjøpt inn 300 m2 trepanel. Bestem dimensjonene på lageret slik at volumet blir størst mulig. Neglisjer tykkelsen på materialet og svinn under konstruksjonen. I og med at grunnflaten er kvadratisk, kalte jeg sidene i kvadratet x. Valgte å kalle høyden for y. Man skulle da tro at arealet av ytterveggene (som, slik jeg har forstått det, skal kles i trepanel) blir 4xy. Så jeg satte 4xy = 300 m2. Og finner et uttrykk for y, y = (300/4x). Da skulle man tro at volumet blir Grunnflate x høyde, som i dette tilfellet blir x2y. Ettersom jeg har funnet et uttrykk for y, setter jeg det inn her og får at volum = x2*(300/4x) = (300x/4). Men deriverer jeg dette ender jeg jo bare opp med et helt tall? Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Hei! Har problemer med en oppgave: Hva veier en 35 kg jernkule med volumen 5 l i vann (ferskvann)? Jeg finner ikke ut hvilken formel jeg skal bruke siden det ikke står i dykkerboka, og jeg finner det heller ikke på google, bortsett fra på engelsk man da skjønte jeg ikke noe som helst. Takker på forhånd! Når noe ligger nedsenket i vann, får det en oppdrift lik vekten av det den fortrengte. Når kula er fem liter, fortrenger den fem liter vann, altså fem kilogram. Da blir vekten 35kg - 5kg = 30 kg. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Det blir hakket enklere hvis du ser at 2-x = -(x-2). Altså er minste fellesnevner egentlig . Da må man i alle fall huske å utvide med -1 i tillegg. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Det blir hakket enklere hvis du ser at 2-x = -(x-2). Altså er minste fellesnevner egentlig . Da må man i alle fall huske å utvide med -1 i tillegg. Nei, det vil bare føre til at man får et positivt i stedet for negativt fortegn på leddet, altså i stedet for . Lenke til kommentar
FrkLynet Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Kan noen være behjelpelige med tips om utregning av denne oppgaven? En bedrift skal sette opp en bidragskalkyle for en ordre. Direkte materialkostnader er kr 10 000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen er kr 12 000. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader er i tilvirkningsavdelingen 20 % . Aktivitetsmål er direkte lønn. Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader i salgs- og administrasjonsavdelingen er 10%. Aktivitetsmål er totale variable tilvirkningskostnader. Kravet til dekningsgrad er 40 %. Beregn salgspris uten mva. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Du har en ligning med to ukjente? Det kan bli litt vanskelig. Du kan selvfølgelig finne den ene uttrykt med den andre, men begge to på en gang? Netopp. En ukjent hadde jo vært greit, men forstår ikke hvordan jeg skal finne begge på samme tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå