Jaffe Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Du kan ikke akkurat regne deg frem til det. Det du må gjøre er å vurdere funksjonsuttrykket og hvilke x-verdier du har lov og ikke har lov til å sette inn i det. For å finne maksimal definisjonsmengde tar du utgangspunkt i at alle reelle tall er lov, og så ser du etter eventuelle x-verdier som man ikke kan sette inn i funksjonen. Finnes det noen x-verdier som gjør at blir et udefinert uttrykk? Lenke til kommentar
DarkAvenger Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Blir det at det går mot uendelig, siden 0^2 er den eneste tallet som blir et udefinert uttrykk? eller 0 ett realt tall det og? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Alle polynomfunksjoner er kontinuerlige. Altså er definisjonsmengen til polynomer (Alle reelle tall, hele tallinja) Lenke til kommentar
DarkAvenger Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Tusen takk for hjelpen blir helt surrete i hodet når det blir sent Lenke til kommentar
martheee Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg tar R2 som privatist, og bruker boken Sinus R2. Stemmer det at jeg ikke trenger å lære meg det som er om sfærisk geometri (kap 5.6-5.9)? Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet. Har du noe forslag til hvordan jeg skal løse oppgaven da? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet. Har du noe forslag til hvordan jeg skal løse oppgaven da? Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) @Vegiboy: Det er mye enklere å konvertere fra hex til bin, enn hex til dec. Så, det er ingen grunn til å gå via DEC. Først tar du det første tegnet: 8 - og skriver det på binært. Jeg regner med at du vet at 8 på binærform er 1000 Så tar du neste tegn: A. A tilsvarer tallet 10, og 10 på binærform er 1010 Så tar du siste tegn: B. B tilsvarer tallet 11, og 11 på binærform er 1011. Så legger du sammen disse 3 bin-tallene: 100010101011 Ja, hvordan deler det jeg det videre på 10_16? EDIT: nvm i gots it Endret 14. september 2011 av Vegiboy Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet. Har du noe forslag til hvordan jeg skal løse oppgaven da? Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante. Jeg sliter med å forstå det... Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante. Jeg sliter med å forstå det... Du har altså y-aksen. Den kan du se på som en linje. Langs hele y-aksen er x=0 og z=0. y, derimot, kan være hva som helst. I en parameterfremstilling vil du ha en funksjon som beskriver hele linja med kun en variabel. Vi kaller variabelen for t. Linja langs y-aksen kan altså skrives som [0,t,0], eller x=0 y=t z=0 avhengig av hvilken notasjon dere bruker. Den linjen du skal frem til i oppgaven går, ifølge oppgaven, i samme retning som y-aksen. Altså må x og z fremdeles være konstante. Jeg husker ikke formuleringen av oppgaven din, men se litt på den og på punktet linjen skal gå gjennom, så ser du det kanskje. Gir det mer mening nå? Parameterfremstilling er vanskelig å få grep på i begynnelsen, men plutselig skjønner man det. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jepp, nå tror jeg at jeg forstår hva som menes Linjen skal gå gjennom punktet (1,-3,3) som er parallell med y-aksen. Vil da svaret bli x=1 y=-3+t z=3 ? Lenke til kommentar
Inusagi Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hei Har dette stykket, og har kommet så langt: (-x^2+2x)/(x-2) og lurer på hvorfor svaret blir -1 :/ Har regnet så langt som dette: (-x^2+2x)/(x-2)=(-x*x+2*x)/(x-2)=x(-x+2)/((x-2) ) men hvorfor blir det -1? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det blir ikke -1, det blir -x.. Hvis du setter (-1) utenfor parentesen i telleren kan du forkorte bort (x-2). Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Noen her med erfaring i å tegne punkter i et treakset koordinatsystem? Holder på med en oppgave nå, og det synes jeg var veldig vanskelig å forestille seg. Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Noen som kan hjelpe til med denne oppgaven. Det vi gjorde var å bare bruke vanlig integralregning, altså sette b=k på den ene og a=k på den andre som de ytre grensene. Så regnet vi ut integralet av begge de to firkantene(den ene med yttergrenser 0 og k, og den andre med k og 2), og satt de opp mot hverandre og løste det videre som en likning. Vi fikk feil svar Please help us, we need help! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Det over er en litt lettere måte, men måten dere satt det opp på er og riktig. Dere har bare regnet feil. Endret 14. september 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Herregud og komplisert vi skulle gjøre det ass, takk! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 JEg redigerte posten min Lenke til kommentar
pex Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) S5=5 og S11=77, hvordan finner jeg det første leddet og differansen i rekka? Edit: Det er snakk om en aritmetisk rekke. Endret 14. september 2011 av pex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå