Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du kan ikke akkurat regne deg frem til det. Det du må gjøre er å vurdere funksjonsuttrykket og hvilke x-verdier du har lov og ikke har lov til å sette inn i det.

 

For å finne maksimal definisjonsmengde tar du utgangspunkt i at alle reelle tall er lov, og så ser du etter eventuelle x-verdier som man ikke kan sette inn i funksjonen. Finnes det noen x-verdier som gjør at chart?cht=tx&chl=x^2 blir et udefinert uttrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet.

Har du noe forslag til hvordan jeg skal løse oppgaven da?

Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante.

Lenke til kommentar

@Vegiboy: Det er mye enklere å konvertere fra hex til bin, enn hex til dec.

 

Så, det er ingen grunn til å gå via DEC.

 

 

Først tar du det første tegnet: 8 - og skriver det på binært. Jeg regner med at du vet at 8 på binærform er 1000

 

Så tar du neste tegn: A. A tilsvarer tallet 10, og 10 på binærform er 1010

 

Så tar du siste tegn: B. B tilsvarer tallet 11, og 11 på binærform er 1011.

 

 

Så legger du sammen disse 3 bin-tallene: 100010101011

Ja, hvordan deler det jeg det videre på 10_16? :)

 

EDIT: nvm i gots it

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar

Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet.

Har du noe forslag til hvordan jeg skal løse oppgaven da?

Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante.

Jeg sliter med å forstå det...

Lenke til kommentar

Forestill deg en linje parallell med y-aksen. Denne linjen skal gå gjennom punktet, som i oppgaven. Innse intuitivt at x og z må være konstante.

Jeg sliter med å forstå det...

Du har altså y-aksen. Den kan du se på som en linje. Langs hele y-aksen er x=0 og z=0. y, derimot, kan være hva som helst. I en parameterfremstilling vil du ha en funksjon som beskriver hele linja med kun en variabel. Vi kaller variabelen for t.

 

Linja langs y-aksen kan altså skrives som [0,t,0], eller

x=0

y=t

z=0

avhengig av hvilken notasjon dere bruker.

 

Den linjen du skal frem til i oppgaven går, ifølge oppgaven, i samme retning som y-aksen. Altså må x og z fremdeles være konstante. Jeg husker ikke formuleringen av oppgaven din, men se litt på den og på punktet linjen skal gå gjennom, så ser du det kanskje. Gir det mer mening nå? Parameterfremstilling er vanskelig å få grep på i begynnelsen, men plutselig skjønner man det.

Lenke til kommentar

post-152172-0-56927600-1316018111_thumb.jpg

 

 

Noen som kan hjelpe til med denne oppgaven. Det vi gjorde var å bare bruke vanlig integralregning, altså sette b=k på den ene og a=k på den andre som de ytre grensene. Så regnet vi ut integralet av begge de to firkantene(den ene med yttergrenser 0 og k, og den andre med k og 2), og satt de opp mot hverandre og løste det videre som en likning. Vi fikk feil svar :) Please help us, we need help!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...