TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg sier bare at jeg ville gjort meg ferdig med faktoriseringa før jeg multiplisserer noe som helst. Det at det står x/3 burde ikke skremme deg noe mer enn 4x. Hvorfor? Fordi x/3 er det samme som (1/3)*x som er like lite "farlig" som (4)*x Sent på kvelden og lenge siden vi hadde siste mattetime. Ting begynner desverre allerede å gå i glemmeboka. Kan du faktorisere for meg? Det har blitt oppført i glemmeboka det også Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg. Du har: x/3-4x=-4 Kan omskrives: (1/3)*x-4x=-4 Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3. Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt. Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes: 5x(1x+3+2) Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
galskab Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Trenger hjelp å skrive 8ab/10 (fra 16-tallsystemet) til totallsystemet. Har kommet frem til at det er lik 2219/16, men hvilken metode er best å bruke videre? Bump it up Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg. Du har: x/3-4x=-4 Kan omskrives: (1/3)*x-4x=-4 Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3. Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt. Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes: 5x(1x+3+2) Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x Du har nok rett, det har blitt litt sent. Satt å tenkte nå på hva 5 hadde med den oppgaven å gjøre, selvom 3*5=15 og 4*5=20. Det som er likt er vel at begge kan bli 12? Eller tar jeg feil? Noe sier meg også at vi ikke lærte akkurat dette i 10. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 @Vegiboy: Det er mye enklere å konvertere fra hex til bin, enn hex til dec. Så, det er ingen grunn til å gå via DEC. Først tar du det første tegnet: 8 - og skriver det på binært. Jeg regner med at du vet at 8 på binærform er 1000 Så tar du neste tegn: A. A tilsvarer tallet 10, og 10 på binærform er 1010 Så tar du siste tegn: B. B tilsvarer tallet 11, og 11 på binærform er 1011. Så legger du sammen disse 3 bin-tallene: 100010101011 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 @TheXboxFreek: Grunnen til at tallet jeg brukte i eksempelet er "5", er fordi 5 er den såkalte "Minste felles multiplum" for 5, 10 og 15. Altså er "5" det høyeste tallet du kan multiplisere med et eller annet hel-tall for å kunne få både 5, 10 og 15. Og det du skal gange "5" med, er det du putter inn i parantesen. Med det sagt, trenger du ikke tenke på akkurat dette nå, ettersom det ikke finnes noen tall-verdi som er minste felles multiplum i din oppgave. Men det er noe annet i din oppgave som er likt på begge sider av minustegnet. Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) @TheXboxFreek: Grunnen til at tallet jeg brukte i eksempelet er "5", er fordi 5 er den såkalte "Minste felles multiplum" for 5, 10 og 15. Altså er "5" det høyeste tallet du kan multiplisere med et eller annet hel-tall for å kunne få både 5, 10 og 15. Og det du skal gange "5" med, er det du putter inn i parantesen. Med det sagt, trenger du ikke tenke på akkurat dette nå, ettersom det ikke finnes noen tall-verdi som er minste felles multiplum i din oppgave. Men det er noe annet i din oppgave som er likt på begge sider av minustegnet. X? Edit: EDIT: Er det noe x(1/3-4) du vil jeg skal frem til? Endret 13. september 2011 av TheXboxFreek Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) @TheXboxFreek: Korrekt. Derfor setter du "X" utenfor den store parantesen, og fyller ut innholdet i parantesen. edit: korrekt! Nå kan du få lov til å begynne med din elskede punkt nr. 3 Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) @TheXboxFreek: Korrekt. Derfor setter du "X" utenfor den store parantesen, og fyller ut innholdet i parantesen. Som jeg gjorde i editen min over? x(1/3-4)? EDIT: Da starter jeg på punkt 3 her: Men nå ble jo jeg helt blank. Hvordan skal jeg multiplisere og dividere når det står i parantes? Da blir jo stykket 1/3x-4x igjen? :S Eller skal jeg gjøre det inne i parantesen, noe som også ser feil ut? Endret 13. september 2011 av TheXboxFreek Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det fine med ting som står i en parantes, er at du kan se på det som én enhet. Du kan f.eks. velge å omskrive (1/3-4) til "k". Da får du x*k=-4 Hjalp det? Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det fine med ting som står i en parantes, er at du kan se på det som én enhet. Du kan f.eks. velge å omskrive (1/3-4) til "k". Da får du x*k=-4 Hjalp det? jeg er på VGS 1 nå, så jeg vet ikke om jeg burde ha lært det til nå.. Jeg vet ikke om det hjalp. Er neste steg nå å få xk^2=-4 eller noe? Jeg er blank.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Om det ikke er meningen at du skal ha lært det, så lærer du det nå. Ser ikke så ALTFOR mange andre mulige måter å gjøre dette på Nei, det var ikke korrekt. La oss si at det hadde stått 2x=4. Hva hadde du gjort da? Lat som at "k" er det samme som det "2"-tallet, og gjør akkurat det samme. Edit: Husk at målet ditt nå er å få X alene. Med en gang du har fått til det, har du svaret rett foran deg. Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Om det ikke er meningen at du skal ha lært det, så lærer du det nå. Ser ikke så ALTFOR mange andre mulige måter å gjøre dette på Nei, det var ikke korrekt. La oss si at det hadde stått 2x=4. Hva hadde du gjort da? Lat som at "k" er det samme som det "2"-tallet, og gjør akkurat det samme. Edit: Husk at målet ditt nå er å få X alene. Med en gang du har fått til det, har du svaret rett foran deg. Da hadde jeg delt på 2 siden x skal stå alene. Så svaret er x=-2, eller var 2=k bare et eksempel? Edit: skal jeg dele xk=-4 på k? :S Endret 13. september 2011 av TheXboxFreek Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 2x=4 var et eksempel. Beklager, jeg burde ha skrevet 2x=-4. Og helt korrekt, du velger å dele på 2 for å få x alene. I din oppgave har du: KX=-4. Da deler du begge sidene med "K" for å få X alene. Hva blir da høyresiden? Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 2x=4 var et eksempel. Beklager, jeg burde ha skrevet 2x=-4. Og helt korrekt, du velger å dele på 2 for å få x alene. I din oppgave har du: KX=-4. Da deler du begge sidene med "K" for å få X alene. Hva blir da høyresiden? Da får jeg -4/k på høyre? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Korrekt. Og hva er "k"? Når du har byttet ut k med det k egentlig er, har du massevis av tall på høyresiden. Disse tallene burde gå relativt greit å slå sammen til en enkelt konstant. Når du har gjort dette, har du løst oppgaven. God natt! Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg. Du har: x/3-4x=-4 Kan omskrives: (1/3)*x-4x=-4 Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3. Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt. Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes: 5x(1x+3+2) Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x Og tar man det hakket lengre får man 5x(1x+5) (Jeg er noe usikker på dette svarets relevans i problemstillingen du har svart på, r2d290 waits for alice, men det kan vel uansett være verdt å nevne at man skal forkorte svar så godt man kan) Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Er X=-1,09 riktig? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Sett inn tallet i det opprinnelige uttrykket og se om høyresiden er lik venstresiden. Lenke til kommentar
DarkAvenger Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hva er den maksimale definisjonsmengden til funksjonsutrykket: f(x)=x^2 Hvordan regner jeg ut det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå