Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, da blir det litt penere:

 

2x³ - 8x = 2x(x - 2)(x + 2)

 

Går frem på samme måte, men slipper ekle røtter og sånn. :)

 

Edit: Huff, mister jo faktorer som bare det, her.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Jeg holder på å forberede meg til en matteprøve i morgen, men det er spesielt én ting jeg lurer på. Vi har om derivasjon og grafer osv, og når det oppstår vanskelige deriverte funksjoner, så blir funksjonene skrevet på en så spesiell måte (beklager forklaringa, får ikke til å forklare bedre).

 

Eks 1: B'(t)= 9t^2-90t+144 = 9*(x-2)*(x-8)

Eks 2: f'(x)= 3x^2+12x+12 = 3*(x+2)*(x+2)

Eks 3: f'(x)= 4x(x^2-1) = 4x*(x+1)*(x-1)

 

Det hadde vært fint med en grei forklaring, og det så fort som mulig.. Tusen takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
...

Når du løser en annengradsligning får du løsningene x1 og x2. Du kan bruke disse løsningene til å faktorisere uttrykket (skrive det slik at det blir bestående av faktorer):

ax² + bx + c = a*(x-x1)*(x-x2)

 

Ser på det første eksempelet:

B'(t)= at² + bt + c = 9t² - 90t + 144

Setter uttrykket lik 0 og bruker ABC-formelen:

Får løsningene t1 = 2 og t2 = 8.

Bruker disse til å faktorisere uttrykket:

B'(t) = 9t² - 90t + 144 = 9*(t-2)*(t-8).

Endret av teveslave
Lenke til kommentar

Hjelp!

 

En konsument har følgende nyttefunksjon u(x1, x2)=X1^0,25xX2^0,5, der x1 og x2 er mengder av gode 1 og gode 2 som konsumenten forbruker. Prisene på godene er p1 og p2, og m er konsumentens inntekt.

 

(a) Finn etterspørselfunksjonene for de to godene

Svaret skal bli

x*1=(1/3)(60/1)=20

x*2=(2/3)(60/1)=40

Lenke til kommentar

du tenker på den prøven dere får ved skolestart?

den telles ikke på karakteren, men skal være veilede for hvilket kurs du burde ta.

vi fikk litt av alt fra ungdomskolen, men mest var det oppgaver som var laget som feller, men som egentlig var veldig enkle å løse,

Lenke til kommentar

Jaaaa, fikk 4+ på matte-tentamen 3mx. Så utrolig lettende, men samtidig så bittert. Kunne lett ha dratt en femmer, men nå skal dette feires, hadde ikke blitt overrasket om det hadde blitt 3. Bare et lite råd til alle fremtidige 3mx elever: jobb fra dag 1. Det er ikke vanskelig, bare du gjør en grundig jobb! Skulle ønske jeg hadde gjort det...

Lenke til kommentar

Driver å leser matte og trenger hjelp med følgende:

 

"En metode vi kan benytte for å finne desimalnotasjonen for rasjonale tall, er å utføre den divisjonen som indikeres ved brøkstreken i standard notasjon. I dette eksempelet ser det slik ut:

1:8=0,125

0

10

--8

--20

--16

---40

---40

-----0

 

Det jeg lurer på er hva "standard notasjon" er for noe.

skjønner at det blir subtrahert og ganget med ti hele veien nedover (eks: 1*10-8 -> 2*10-16 osv), men skjønner ikke hvordan de tallene som trekkes fra dukker opp.

 

noen våkne mattehjerner?

Endret av Hugbees
Lenke til kommentar

Du bare trekker høyeste mulige multiple av 8 i tallet. Vanlig dividasjon, du kan vel det.

 

Uansett, slike tall bør du klare å regne ut uten å regne det ut. F.eks. 6/7=0.857142... kan jeg enkelt kalkulere uten kalkulator i hodet mitt. Den oppgaven er mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...