Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Oisann, jeg hadde visst skrevet av litt feil. ^^ Det skulle egentlig være: 2X³-8X > 0 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) OK, da blir det litt penere: 2x³ - 8x = 2x(x - 2)(x + 2) Går frem på samme måte, men slipper ekle røtter og sånn. Edit: Huff, mister jo faktorer som bare det, her. Endret 23. april 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 trenger hjelp med en kompleks eksponentialfunkjson: 6e2πi * 3e(π/2)i vi gjerne utregningsmetode Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg holder på å forberede meg til en matteprøve i morgen, men det er spesielt én ting jeg lurer på. Vi har om derivasjon og grafer osv, og når det oppstår vanskelige deriverte funksjoner, så blir funksjonene skrevet på en så spesiell måte (beklager forklaringa, får ikke til å forklare bedre). Eks 1: B'(t)= 9t^2-90t+144 = 9*(x-2)*(x-8) Eks 2: f'(x)= 3x^2+12x+12 = 3*(x+2)*(x+2) Eks 3: f'(x)= 4x(x^2-1) = 4x*(x+1)*(x-1) Det hadde vært fint med en grei forklaring, og det så fort som mulig.. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) ... Når du løser en annengradsligning får du løsningene x1 og x2. Du kan bruke disse løsningene til å faktorisere uttrykket (skrive det slik at det blir bestående av faktorer): ax² + bx + c = a*(x-x1)*(x-x2) Ser på det første eksempelet: B'(t)= at² + bt + c = 9t² - 90t + 144 Setter uttrykket lik 0 og bruker ABC-formelen: Får løsningene t1 = 2 og t2 = 8. Bruker disse til å faktorisere uttrykket: B'(t) = 9t² - 90t + 144 = 9*(t-2)*(t-8). Endret 23. april 2008 av teveslave Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 trenger hjelp med en kompleks eksponentialfunkjson: 6e2πi * 3e(π/2)i vi gjerne utregningsmetode e^(pi*i) = -1, så du har: 6e^(2*pi*i) * 3e^(pi/2*i) = 6*(-1)^2 * 3*sqrt(-1) = 18i Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Et lite sidesprangsspørsmål: Matematikk R1 (tidligere 2MX), blir den gjeldende på vitnemålet når du skal søke videre på skole/høyskole/universitet? PS: Skal ha R2 (3MX) også. Endret 25. april 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 samme lurer jeg egentlig på også... og hvordan kombineres karakteren med den du får i Matte X (som er et nytt fag som dreier seg mer om tallteori og komplekse tall etc) Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 I min tid telte karakterene for alle tre årene dersom man har full fordypning i matematikk. Regner med det er sånn fortsatt. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Da jeg var på Vgs. og fikk høre om dette så sa de at det er R2 som blir "standpunktkarakteren" din, men er ikke 100% sikker. Kan spørre på skolen i morgen Lenke til kommentar
alex2 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hjelp! En konsument har følgende nyttefunksjon u(x1, x2)=X1^0,25xX2^0,5, der x1 og x2 er mengder av gode 1 og gode 2 som konsumenten forbruker. Prisene på godene er p1 og p2, og m er konsumentens inntekt. (a) Finn etterspørselfunksjonene for de to godene Svaret skal bli x*1=(1/3)(60/1)=20 x*2=(2/3)(60/1)=40 Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Noe man burde forberede seg til t-matte på vgs. fra 10ende klasse.... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 du tenker på den prøven dere får ved skolestart? den telles ikke på karakteren, men skal være veilede for hvilket kurs du burde ta. vi fikk litt av alt fra ungdomskolen, men mest var det oppgaver som var laget som feller, men som egentlig var veldig enkle å løse, Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Ok, men tenker også litt generelt om det kommer til å bli vanskeligere, eller om det kommer til å ta kortere tid for hvert emne! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 jeg som valgte T kan si at det ikke var noe særlig stort sprang fra ungdomsskolen. kan ikke uttale meg om P'en, men som du vet er jo den lettere enn T, så om du sliter i faget, og ikke ser poenget med å ha matte fremdeles, burde du ta P Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 har tenkt til å først ta T-matte og etter det R-matte! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Om du følger med i timen og gjør leksa di så er ikke T- og R-matte så vanskelig. Men nei, det er ikke noe spesielt du bør forberede deg på, bare jobb fra dag 1. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jaaaa, fikk 4+ på matte-tentamen 3mx. Så utrolig lettende, men samtidig så bittert. Kunne lett ha dratt en femmer, men nå skal dette feires, hadde ikke blitt overrasket om det hadde blitt 3. Bare et lite råd til alle fremtidige 3mx elever: jobb fra dag 1. Det er ikke vanskelig, bare du gjør en grundig jobb! Skulle ønske jeg hadde gjort det... Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Driver å leser matte og trenger hjelp med følgende: "En metode vi kan benytte for å finne desimalnotasjonen for rasjonale tall, er å utføre den divisjonen som indikeres ved brøkstreken i standard notasjon. I dette eksempelet ser det slik ut: 1:8=0,125 0 10 --8 --20 --16 ---40 ---40 -----0 Det jeg lurer på er hva "standard notasjon" er for noe. skjønner at det blir subtrahert og ganget med ti hele veien nedover (eks: 1*10-8 -> 2*10-16 osv), men skjønner ikke hvordan de tallene som trekkes fra dukker opp. noen våkne mattehjerner? Endret 30. april 2008 av Hugbees Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Du bare trekker høyeste mulige multiple av 8 i tallet. Vanlig dividasjon, du kan vel det. Uansett, slike tall bør du klare å regne ut uten å regne det ut. F.eks. 6/7=0.857142... kan jeg enkelt kalkulere uten kalkulator i hodet mitt. Den oppgaven er mye lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå