Lycantrophe Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) En som entydig sier hva x er i dette tilfellet. Dvs x = uttrykk Endret 13. september 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ok, takk for all hjelp. Dette må virke litt for lett for dere, men om noen år når jeg har kommet litt lenger inn i utdanningen skal jeg komme tilbake og hjelpe andre Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Hei godtfolk! Har en oppgave jeg sliter litt med. Bestem parameterframstillingen for linjen gjennom punktet (1,-3,3) som er parallell med y-aksen. Jeg vet svaret, og har plottet dette inn i Wolfram, med følgende bilde: Men hva er det egentlig som gjør at punktet (1,-2,3) er parallell med y-aksen? Skjønner ikke helt... Endret 13. september 2011 av jostein013 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Et punkt kan ikke være parallelt med noe. Tenker du på vektoren fra origo som går gjennom punktet er den ikke det. Det kan bare se slik ut i bildet. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Trenger hjelp å skrive 8ab/10 (fra 16-tallsystemet) til totallsystemet. Har kommet frem til at det er lik 2219/16, men hvilken metode er best å bruke videre? Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Kan noen hjelpe meg med denne? Løs ulikheten ved regning: -x^3+9x < 0 Kommer fram til at uttrykket er -x(x+3)^2 ferdig faktorisert, men det stemmer ikke overens med fortegnslinjene og grafen... Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Kan noen hjelpe meg med denne? Løs ulikheten ved regning: -x^3+9x < 0 Kommer fram til at uttrykket er -x(x+3)^2 ferdig faktorisert, men det stemmer ikke overens med fortegnslinjene og grafen... Hva gjør jeg feil? -x3+9x < 0 x(-x2 +9) < 0 x(3-x)(3+x) < 0 Prøv nå =) 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 har du ikke faktorisert feil der? (x+3)^2 er jo det samme som (x^2+6x+9), og hvis du multipliserer med "-x", står du med -x^3-6x^2-9x, som ikke er det samme som (-x^3+9x). Riktig faktorisering blir: x(-x^2+9) eller -x(x^2-9) om du vil. Kommer du videre da? 1 Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hei, trenger et svar og evt. hvordan regne ut på denne oppgaven her: x/3-2(x-1)=x-(2-x) x/3 er altså en brøk Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) @TheXboxFreek: Start med å løse opp de to parantesene du har der... Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 @TheXboxFreek: Start med å løse opp de to parantesene du har der... Da får jeg x/3-2x+2=x-2+x Skal jeg da gange brøken med 3 for å få ut x? Og siden den er ganget med 3, så må resten ganges med 3 også? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Du har løst parantesene korrekt. Bra! Likningsregning: 1) Løs opp paranteser 2) flytt og bytt fortegn, samt faktoriser (om nødvendig) - Med andre ord: få X på en side, og konstanter på andre siden, så langt det er mulig med flytt/bytt 3) multiplissering/dividering. Med ditt forslag hopper du over punkt 2. Prøv å fullføre pkt. 2 først. Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Du har løst parantesene korrekt. Bra! Likningsregning: 1) Løs opp paranteser 2) flytt og bytt fortegn, samt faktoriser (om nødvendig) 3) multiplissering/dividering. Med ditt forslag hopper du over punkt 2. Prøv å fullføre pkt. 2 først. Merker at sommerferien ble litt for lang.. Da får jeg x/3=-4 EDIT: Er svaret X=-4? Endret 13. september 2011 av TheXboxFreek Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Tror du bommet litt der... Du hadde: x/3-2x+2=x-2+x Som du mener blir: x/3=-4 Din høyreside er riktig. Men ikke din venstre side. PRøv igjen. Hint: Du gjorde feil med fortegnene i forbindelse med flytting. Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Tror du bommet litt der... Du hadde: x/3-2x+2=x-2+x Som du mener blir: x/3=-4 Din høyreside er riktig. Men ikke din venstre side. PRøv igjen. Åja, såklart! x/3-4x=-4 NÅ er den riktig så langt? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Japp. Og neste steg...? Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Japp. Og neste steg...? Multiplisere med 3 for å fjerne brøken? 3x-12x=-12? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Tja, det kan du jo for såvidt gjøre om du vil. Jeg ville ikke ha gjort det, men det blir ikke feil. Men av den 1-2-3 lista mi, har du enda ikke faktorisert. Prøv det. Edit: du tok forresten feil. (x/3)*3 er IKKE lik 3x. Begynner det å bli sent på kvelden? Edit2: jeg foreslår at du utelater det leddet ditt med å multiplissere, inntil du er ferdig med faktoriseringa. Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Tja, det kan du jo for såvidt gjøre om du vil. Jeg ville ikke ha gjort det, men det blir ikke feil. Men av den 1-2-3 lista mi, har du enda ikke faktorisert. Prøv det. Edit: du tok forresten feil. (x/3)*3 er IKKE lik 3x. Begynner det å bli sent på kvelden? Kan du si hvordan du ville ha fjernet brøken? Mener du at jeg ikke skrev om til -9x=-12? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Jeg sier bare at jeg ville gjort meg ferdig med faktoriseringa før jeg multiplisserer noe som helst. Det at det står x/3 burde ikke skremme deg noe mer enn 4x. Hvorfor? Fordi x/3 er det samme som (1/3)*x som er like lite "farlig" som (4)*x Endret 13. september 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå