Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan gi deg noen hint: Du kan lett finne arealet av sirkelsektoren. Du kan også lett finne arealet av trekanten over vann (mys litt på det øverste bildet hvis du ikke skjønner umiddelbart hva jeg mener). Subtraher den andre fra den ene, og du har vannmengden.

 

ja, vannmengden er gitt ved chart?cht=tx&chl=A(x) = \frac{r^2}{2}(\frac{\pi}{180} \cdot x - sin(x)), og det skal dekke 1/4 av tønna. Problemet er å finne høyden til vannmengden :(

Som han sier har du da vannmengden (arealet av vannsnittet), A. Dette gir ved prøving og feiling x. Deretter finner du høyden.

Lenke til kommentar

Da får jeg selvfølgelig:

 

xa^2= x+2

 

Jeg kan da dele med x på begge sider og få:

 

a^2=x+2

.......x

 

Da har vi begge x'ene på samme side, men jeg kan ikke se at vi er noe nærmere svaret.

 

Alternativt kan vi dele "xa^2= x+2" på x+2 og få

 

0= xa^2

...x+2

 

men igjen ser jeg ikke hvordan jeg kan fortsette.

Lenke til kommentar

Ikke la deg forvirre av alle tallene. Bokstavene representerer jo bare tall. For eksempel i oppgaven din

 

2=x*(a^2-1)

 

Hva skjer når a=2 , eller a=3? Klarer du da og få x, helt alene på en side / klarer du å løse likningen for x?

 

a^2 - 1 er jo bare et tall, og for å skrive det litt lettere kan vi si at

a^2-1=c

 

Vi bare sier at c har verdien a^2 - 1 så når a=2 så er c=3, for eksempel.

 

Da får vi:

 

2=x*(a^2-1)

 

2=x*c

 

Blir det litt lettere nå og se hvordan vi får x alene ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Ja, det er jo bare å dele på a^2-1 for å få

 

x=...2..

...a^2-1

 

Takk skal du ha, da er jeg kommet så langt.

 

Dog, oppgaven spesifiserer at ligningen skal løses, så da er jeg vel bare halvveis, eller er jeg i mål nå? Jeg ser egentlig ingen måte å finne verdiene av verken x eller a.

Lenke til kommentar

Jeg har fått en liten nøtt av læreren.

 

ax=x+2

.......a

 

 

 

a er konstant, finn x.

 

Har slitt i flere dager med denne. Any takers?

 

Jeg har fått en liten nøtt av læreren.

 

a er konstant, finn x.

 

 

Læreren din sier jo bare at a er en konstant. Så går oppgaven ut på at du skal finne x, uttrykt ved a. Eller bedre sagt, om jeg gir deg en a verdi, så skal du ha en formel som gir en tilhørende x verdi.

 

Man kan også konkretisere problemet ditt, ved å lage en oppgave som passer til den.

 

[tex] ax = \frac{x+2}{a}[\tex]

 

La oss først si at a=5, da får vi over-

 

[tex] 5x = \frac{x+2}{5}[\tex]

 

Jeg har et ukjent antall epler (x). Dersom jeg ganger antall epler jeg har med 5 har jeg like mange epler som om jeg tok så mange epler jeg har la til 2 epler og delte på 5. Hvor mange epler har jeg?

 

Dersom du putter inn a=5 i formelen du kom fram til. Er dette en løsning av problemet over.

Mer generelt uttrykker likningen din problemet

 

Jeg har et ukjent antall epler (x). Dersom jeg ganger antall epler jeg har med et tall (a) har jeg like mange epler som om jeg tok så mange epler jeg har la til 2 epler og delte på dette tallet. Hvor mange epler har jeg?

 

Problemet over kan bli beskrevet av likningen

 

[tex] ax = \frac{x+2}{a}[\tex]

 

Så når en oppgave sier finn x, så mener de få x alene på ene siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...