EB_Veyron Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Kan gi deg noen hint: Du kan lett finne arealet av sirkelsektoren. Du kan også lett finne arealet av trekanten over vann (mys litt på det øverste bildet hvis du ikke skjønner umiddelbart hva jeg mener). Subtraher den andre fra den ene, og du har vannmengden. ja, vannmengden er gitt ved , og det skal dekke 1/4 av tønna. Problemet er å finne høyden til vannmengden Som han sier har du da vannmengden (arealet av vannsnittet), A. Dette gir ved prøving og feiling x. Deretter finner du høyden. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Jeg har fått en liten nøtt av læreren. ax=x+2 .......a a er konstant, finn x. Har slitt i flere dager med denne. Any takers? Endret 13. september 2011 av Hamnli2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hva har du gjort i de dagene, da? Hvordan ville du gjort det hvis det sto 3x =(x+2)/3 ? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Stått bom fast, stort sett. Jeg delte på a på begge sidene og fikk x=ax+2 .....a^2 Aner ikke om det er på rett vei, men jeg ser at vi må få begge x'ene på samme side. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hvis du i stedet ganger med a på begge sider? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Også kan sammle alle x`ene på en side, og gjøre en smart faktorisering. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Da får jeg selvfølgelig: xa^2= x+2 Jeg kan da dele med x på begge sider og få: a^2=x+2 .......x Da har vi begge x'ene på samme side, men jeg kan ikke se at vi er noe nærmere svaret. Alternativt kan vi dele "xa^2= x+2" på x+2 og få 0= xa^2 ...x+2 men igjen ser jeg ikke hvordan jeg kan fortsette. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 For å få ting på samme side kan du gange, dele, legge til og trekke fra.. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 xa^2=x+2 |-x eller xa^2=x+2 |-2 gir 2=(xa^2)-x eller x=(xa^2)-2 Skjønner fortsatt ikke hvor dere vil med dette... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Du har 2=(xa^2)-x Du vet at dersom du har 15 - 3 kan du skrive dette som 5*3 - 3 = 3 * ( 5 - 1 ) Altså du kan faktorisere ut like ledd. Kan du se en måte du kan gjøre dette på i oppgaven din? Mer eksplisitt kan vi si at dersom du har ab + bc kan du skrive dette som b*(a+c) Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg kan bare se 3 lovlige faktoriseringer her. 2= x(a^2)-x a^2(x)-x 1(x*a^2-x) Jeg kan ikke dra ut bare en a for da blir det a(x*a) som er ax*a^2. Ser enda ikke noen løsning. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vel du vet vel også at a*(b*c)=(a*b)*c og at (a*b)+c = a*b+c Så 2=(xa^2)-x 2=x*a^2-x 2=x*(a^2-1) osv Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 2=x*(a^2-1)=x*(a*a-1)=xa*xa-x Det ser ikke helt korrekt ut. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Du vet vel kanskje også at b*(c+d) = b*c+b*d mer konkret 15*(3+4)=15*3+15*4 I ditt tilfelle får jo du x*(a^2-1) x*(a^2)+x*(-1) x*a^2 - x Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ja beklager, a*a er en faktor. Du har selvfølgelig rett. men x*a^2-x får meg ikke noe nærmere løsningen, som jeg ser. Eller er det ikke noen konkret løsning, muligens? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Ikke la deg forvirre av alle tallene. Bokstavene representerer jo bare tall. For eksempel i oppgaven din 2=x*(a^2-1) Hva skjer når a=2 , eller a=3? Klarer du da og få x, helt alene på en side / klarer du å løse likningen for x? a^2 - 1 er jo bare et tall, og for å skrive det litt lettere kan vi si at a^2-1=c Vi bare sier at c har verdien a^2 - 1 så når a=2 så er c=3, for eksempel. Da får vi: 2=x*(a^2-1) 2=x*c Blir det litt lettere nå og se hvordan vi får x alene ? Endret 13. september 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ja, det er jo bare å dele på a^2-1 for å få x=...2.. ...a^2-1 Takk skal du ha, da er jeg kommet så langt. Dog, oppgaven spesifiserer at ligningen skal løses, så da er jeg vel bare halvveis, eller er jeg i mål nå? Jeg ser egentlig ingen måte å finne verdiene av verken x eller a. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har fått en liten nøtt av læreren. ax=x+2 .......a a er konstant, finn x. Har slitt i flere dager med denne. Any takers? Jeg har fått en liten nøtt av læreren. a er konstant, finn x. Læreren din sier jo bare at a er en konstant. Så går oppgaven ut på at du skal finne x, uttrykt ved a. Eller bedre sagt, om jeg gir deg en a verdi, så skal du ha en formel som gir en tilhørende x verdi. Man kan også konkretisere problemet ditt, ved å lage en oppgave som passer til den. [tex] ax = \frac{x+2}{a}[\tex] La oss først si at a=5, da får vi over- [tex] 5x = \frac{x+2}{5}[\tex] Jeg har et ukjent antall epler (x). Dersom jeg ganger antall epler jeg har med 5 har jeg like mange epler som om jeg tok så mange epler jeg har la til 2 epler og delte på 5. Hvor mange epler har jeg? Dersom du putter inn a=5 i formelen du kom fram til. Er dette en løsning av problemet over. Mer generelt uttrykker likningen din problemet Jeg har et ukjent antall epler (x). Dersom jeg ganger antall epler jeg har med et tall (a) har jeg like mange epler som om jeg tok så mange epler jeg har la til 2 epler og delte på dette tallet. Hvor mange epler har jeg? Problemet over kan bli beskrevet av likningen [tex] ax = \frac{x+2}{a}[\tex] Så når en oppgave sier finn x, så mener de få x alene på ene siden. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Oppgaven sa ikke finn x, oppgaven sier "løs ligningen ..... der a er konstant". Beklager om jeg var uklar. Det jeg spør om, I suppose, er hva nøyaktig innegår i en "løst ligning"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå