Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Første steg blir å foktorisere ulikheten for så å sette opp en fortegnsskjema. Da kan du bruke polynomdivisjon på uttrykket "x^3 - 3x^2 - x + 3":

 

først prøver du deg fram med ulike verdier for x, for å finne et nullpunkt:

 

x = 0 -> 0^3 - 3*0^2 - 0 + 3 = 3

x = 1 -> 1^3 - 3*1^2 - 1 + 3 = 0

 

Når du vet at ett av 0-punktene er ved x = 1, ved du at (x - 1) er en av faktorene i likningen x^3 - 3x^2 - x + 3 = 0, fordi om x = 1 vil faktoren (x - 1) -> (1 - 1) = 0 og alt som ganges med 0 er lik 0.

 

Så polynomdiverer du resten av uttrukket på den ene faktoren du nettop fant:

 

(x^3 - 3x^2 - x + 3) / (x - 1) = [...]

 

da får du en annengradslikning som du enkelt kan løse (og dermed faktorisere) ved hjelp av løsningsformelen for annengradslikninger (x = (-b +- sqrt(b^2 - 4 * a * c))/(2*a)) og faktoriseringsformelen for annengradslikninger når du kjenner til null-punktene: a(x - x1)(x - x2)

 

Når du har faktorisert hele uttrykket skal du ha tre faktorer i formen (x - 1) og du kan så tegne fortegnsskjema og finne ut for hvilke x-verdier uttrukket er over 0.

 

Håper det hjelper, er ikke helt dreven på LaTeX...

 

Mulig det er jeg som har misforstått hva som menes med "Løs ved regning". For i noen oppgaver står det "Løs ulikhetene ved å bruke fortegnsskjema", så da trodde jeg man ikke hadde lov til å bruke fortegnsskjema i oppgavene det står "løs ved regning". Men hvis det er den eneste måten å gjøre det på, så skal man kanskje bruke fortegnsskjema i alle oppgaver?

 

Uansett, takk for bryet Artorp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yoyo, jeg sliter litt med en formel som jeg ikke helt forstår i mekanikk. Oppgaven er vektorer som viser krefter som virker på en gjenstand. Jeg klarer helt fint å finne resultanten, størrelsen og vinkelen analytisk. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal finne lengden fra resultanten til et punkt P, der linja fra P skal stå vinkelrett på resultanten FR.

 

I mitt tilfelle har jeg dekomponert 2 krefter F1 og F2 til x og y retning, og disse 2 kreftene starter ikke fra samme punkt. Men det vil si at jeg har da 4 krefter å pusle med : F1x, F1y, F2x og F2y. F1y går gjennom punktet P så den har da ingen verdi. Men de andre kreftene må jeg regne ut for å finne AR ( som er avstanden fra punkt P til resultanten ).

 

Formelen: FR x AR = F1x x A1x + F2x x A2x + F2y x A2y

 

Dette skal jo altså bli lengden. Men jeg forstår ikke om jeg skal ha minus eller pluss imellom ? Har bare tatt pluss mellom nå for at dere skal se formelen. Men jeg har ingen aning, for i et eksempel er det - og et annet +.

 

Takk for svar

 

om den dekomponerte kraften vrir biten med klokka blir det pluss, mot klokka minus.

Lenke til kommentar

om den dekomponerte kraften vrir biten med klokka blir det pluss, mot klokka minus.

 

Jeg har hørt at en kan forestille seg biten som en kork. Dersom korken åpner seg (går oppover) går vektoren oppover, dersom korken lukker seg (går nedover) går vektoren nedover.

 

Oppover/nedover kan byttes ut med utover/innover om det er sett fra den siden.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Jeg har greid å glemme mye av grunnreglene for matte iløpet av ferien :blush:.

Merker at det må terpes, er det noen internettsider som dere kan anbefale?

Har glemt grunnregler, som brøk, paranteser, og kvadratsetningene.

(Greier forsatt å regne, men regner feil noen ganger fordi jeg blir usikker..)

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Hallo alle sammen!

 

Har et uttrykk: y=x^2-4x+2

 

Oppgaven lyder: Løs uttyrket y=f(x) med hensyn på x.

 

Men hvordan gjør jeg dette? Får jo aldri x'en helt alene?

 

Har du løst andregradsligninger før? Dette kan du jo se på som chart?cht=tx&chl=x^2 - 4x + 2 - y = 0!

Du har et poeng! Skal prøve :)

 

Edit: funka fjell det. Takk! :)

Endret av jostein013
Lenke til kommentar

Uhm, dette er matteassistansetråden, ikke gjør-leksene-for-meg-tråden.

Du lærer mye mer av å gjøre det selv i stedet for å fosskoke oppgaven.

Meg du siktet til? Hva er galt i å spørre om tankegangen bak en fremgangsmåte, så jeg kan lære den og bruke den på andre ligninger? :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på med polynomdivision i R1, har sendt melding til mattelæreren men har ikke fått svar enda. Spør derfor her også:

 

I aller siste ledd har jeg fått roten av -4, men dette går det ikke ann å regne ut på en kalkulator. Har jeg gjort feil noe sted i oppgaven? Eller er det rett og slett bare en annen fremgangsmåte når jeg kommer frem til "x=-b+/- (roten av b^2)" ... formelen enn det jeg har lært?

 

5s5KLl.jpg

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Holder på med polynomdivision i R1, har sendt melding til mattelæreren men har ikke fått svar enda. Spør derfor her også:

 

I aller siste ledd har jeg fått roten av -4, men dette går det ikke ann å regne ut på en kalkulator. Har jeg gjort feil noe sted i oppgaven? Eller er det rett og slett bare en annen fremgangsmåte når jeg kommer frem til "x=-b+/- (roten av b^2)" ... formelen enn det jeg har lært?

 

5s5KLl.jpg

 

Takker for svar.

Du har gjort riktig. Ligningen har ingen løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...