Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et plan står vinkelrett på linja

l: x=1+4t ^ y=-t ^ z=2+t

og går gjennom origo. Finn likninga for planet.

Skjønner ikke så mye av den. Hadde vikar idag som var ekstremt forvirret under gjennomgangen av stoffet. :nei:

normalvektoren til planet er lik retningsvektoren til linja.

Lenke til kommentar

En rett linje l går gjennom A=(1,-1,1) og B=(0,-1,2). Finn en parameterfremstilling for linja.

Har det noe å si om jeg tar utgangspunkt i pkt A eller B når jeg skal beskrive parameterfremstillingen? Altså A+[AB]*t eller B+[AB]*t. Har gjort det med utgpkt. i A, men iflg. fasiten er det feil

Lenke til kommentar

Sliter litt med dette bestemte integralet:

Intervallet er mellom 3 og 0, og integralet er 2^(x+1)

Først antideriverte jeg den til: 1/ln(x+1) * 2^(x+1)

Plottet så inn stykket på kalkulator, der jeg tok og trakk den antiderivert med 3 for x fra den antideriverte med 0 for x. Da fikk jeg feil svar i forhold til fasit(14/ln 2). Skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme fram til fasitens eksakte svar om det da stemmer.

Lenke til kommentar

En rett linje l går gjennom A=(1,-1,1) og B=(0,-1,2). Finn en parameterfremstilling for linja.

Har det noe å si om jeg tar utgangspunkt i pkt A eller B når jeg skal beskrive parameterfremstillingen? Altså A+[AB]*t eller B+[AB]*t. Har gjort det med utgpkt. i A, men iflg. fasiten er det feil

Det er ikke feil nei. Poenget med parameterfremstillingen er at du skal kunne få alle punkt på linja ved å variere t. Det har ikke noe å si hvilket punkt man starter i, det vil bare føre til at man må velge forskjellige t-verdier for å komme til samme punkt på linja. Det er det som er litt dumt med fasitene i slike oppgaver, de tar kun hensyn til ett valg av punkt som ligger på linja.

Lenke til kommentar

Sliter litt med dette bestemte integralet:

Intervallet er mellom 3 og 0, og integralet er 2^(x+1)

Først antideriverte jeg den til: 1/ln(x+1) * 2^(x+1)

Plottet så inn stykket på kalkulator, der jeg tok og trakk den antiderivert med 3 for x fra den antideriverte med 0 for x. Da fikk jeg feil svar i forhold til fasit(14/ln 2). Skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme fram til fasitens eksakte svar om det da stemmer.

Jeg tror du må ta en kikk på integralregelen du har brukt. Jeg mistenker du egentlig har tenkt å bruke regelen chart?cht=tx&chl=\int a^x dx = \frac{1}{\ln a} a^x + C, kan det stemme? Hva får du når du i stedet benytter denne regelen?

EDIT: leif

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har et bestemt integral til som er vrient å løse, og her er integralet mellom 4 og 1:

Integralet: (sqrt(x)-1)/(2*sqrt(x))

Jeg antideriverte slik:

Deler det først opp i to stykker: sqrt(x)/2*sqrt(x) - (1)/(2*sqrt(x)), og så antideriverer til:

(1/2)x-ln|2*sqrt(x)

Putter jeg inn 4 og 1, som forklart i tidligere innlegg(vanlig fremgangsmåte), så får jeg ikke fasitens svar(1/2). På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Du kan skrive 1/sqrt(x) som x^(-1/2), og bruke vanleg integrasjonsregel for potensar, då ser du det fort. Logaritmeregelen gjeld vel berre for lineære uttrykk (dvs. på forma ax+b), trur eg.

Ja, det er greit. Men f.eks integralet 1/x(som blir antiderivert ln |x| + C), kan man jo også si at er x^(-1), også bruke integrasjonsformelen på det. Det blir jo feil. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man plutselig kan bruke vanlig integrasjonsformel på 1/2*sqrt(x) eller 1/sqrt(x). Håper jeg har klart å gjøre meg fortstått!:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Skjønner. Men er det bare når stykket har x i nevner og et vanlig tall i teller at vi får antiderivert ln(x). Altså vi får bare antiderivert ln(x) når vi kan forkorte til a/x, der a er et tall? Derimot kan vi ikke få ln(x) når vi f.eks har 1/x^2 - da må vi bruke vanlig integrasjonsformel? Er det slik?

Edit: 1/x^2 var kanskje et dårlig eksempel i og med at man kan bruke den integrasjonsregelen med ln(x) for denne: 1/x^2=(1/x)*(1/x). Men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Ja, om du reknar substitusjon som ein måte å få a/x på. Eit par døme på det:

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{ax+b}\,\mathrm{d}x

Med substitusjonen u = ax + b får du dx = du/a, som igjen gjev

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{ax+b}\,\mathrm{d}x = \int \frac{1}{a}\frac{1}{u}\,\mathrm{d}u = \frac{1}{a}\ln u + C = \frac{1}{a}\ln(ax+b)

chart?cht=tx&chl=\int\frac{3x^2 + 2x}{x^3 + x^2 + 5}\,\mathrm{d}x

Om du kikker på dette integralet vil du sjå at teljaren er den deriverte av nemnaren. Substitusjonen chart?cht=tx&chl=u = x^3 + x^2 + 5 vil då gje chart?cht=tx&chl=\frac{\mathrm{d}u}{\mathrm{d}x} = 3x^2 + 2x \quad \Rightarrow \quad (3x^2 + 2x)\, \mathrm{d}x = \mathrm{d}u, og du får integralet

chart?cht=tx&chl=\int\frac{3x^2 + 2x}{x^3 + x^2 + 5}\,\mathrm{d}x = \int\frac{\mathrm{d}u}{u} = \ln u + C = \ln (x^3 + x^2 + 5) + C

Trur ikkje du kjem nokon veg med å bruke logaritmeregelen på 1/x^2 ... Du kan ikkje gjere det direkte, og delvis integrasjon fører ikkje fram so vidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar

Jeg har en funksjon s(t) for farten empire state building har når svaier, og en for aksellerasjonen. I oppgaven skal jeg finne hva t er når farten og aksellerasjonen er størst. Er det bare å sette den deriverte og dobbelderiverte som 0 og regne ut?

Ja. Men selvfølgelig ikke begge på en gang.

Lenke til kommentar

Første steg blir å foktorisere ulikheten for så å sette opp en fortegnsskjema. Da kan du bruke polynomdivisjon på uttrykket "x^3 - 3x^2 - x + 3":

først prøver du deg fram med ulike verdier for x, for å finne et nullpunkt:

x = 0 -> 0^3 - 3*0^2 - 0 + 3 = 3

x = 1 -> 1^3 - 3*1^2 - 1 + 3 = 0

Når du vet at ett av 0-punktene er ved x = 1, ved du at (x - 1) er en av faktorene i likningen x^3 - 3x^2 - x + 3 = 0, fordi om x = 1 vil faktoren (x - 1) -> (1 - 1) = 0 og alt som ganges med 0 er lik 0.

Så polynomdiverer du resten av uttrukket på den ene faktoren du nettop fant:

(x^3 - 3x^2 - x + 3) / (x - 1) = [...]

da får du en annengradslikning som du enkelt kan løse (og dermed faktorisere) ved hjelp av løsningsformelen for annengradslikninger (x = (-b +- sqrt(b^2 - 4 * a * c))/(2*a)) og faktoriseringsformelen for annengradslikninger når du kjenner til null-punktene: a(x - x1)(x - x2)

Når du har faktorisert hele uttrykket skal du ha tre faktorer i formen (x - 1) og du kan så tegne fortegnsskjema og finne ut for hvilke x-verdier uttrukket er over 0.

Håper det hjelper, er ikke helt dreven på LaTeX...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...