Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tenker ikke akkurat galt, men det blir muligens litt tungvint når du setter det opp slik. Husk at når du jobber videre med den dobbeltligningen du har fått, så må du trekker fra og legge til det samme (eller flytte over hvis det er slik du tenker) det samme i hver del av ligningen. Men du vil ende opp med riktig resultat.

Alternativt kan du først gange med chart?cht=tx&chl=\vec{v} slik jeg foreslo i sted. Hvilken ligning ender du opp med da? (EDIT: hvis du ikke får denne biten til, se svaret under. Det tar for seg samme sak.) Husk at hvis du skal vise at a = b = c så kan du fint vise at a = b og så vise at b = c!

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hvis funksjonen kun er over eller kun er under x-aksen i intervallet [a,b] så kan du si det slik. Hvis den derimot ikke er det så vil ikke det integralet der ha samme tallverdi som arealet, siden noen arealet av områdene under vil trekkes fra arealene over. At absoluttverdien skal tas av integralet etterpå forandrer ikke på det.

Det du derimot kan si er at chart?cht=tx&chl=A(x) = \int_a^b |f(x)| dx. Merk at dette ikke gir så mye praktisk glede når det gjelder å regne ut arealet. Da må du heller dele opp funksjonen i biter der den er over og der den er under x-aksen, og summere opp integralet av hver del (med negativt fortegn der funksjonen er under x-aksen.)

Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave fra "Rekker" - kapittelet i Matematikk S2.

Oppg. 1.231 fra Sinus S2) Finn summen.

(1 - 1/5) + (1/2 - 1/6) + (1/3 - 1/7) + ... + (1/996 - 1/1000)

Oppgaven er skrevet akkurat som i boka. I fasiten står det:

1 + 1/2 + 1/3 + 1/4 - 1/997 - 1/998 - 1/999 - 1/1000 = 2,0793

Lenke til kommentar

Det som skjer her er at mange av leddene kommer til å forsvinne fordi du får to like ledd med motsatt fortegn. La oss fortsette rekka litt:

(1 - 1/5) + (1/2 - 1/6) + (1/3 - 1/7) + (1/4 - 1/8) + (1/5 - 1/9) + ... + (1/996 - 1/1000)

Hvert av de to leddene i hver parentes øker med like mye i nevneren. Det er bare at det første leddet har et "forsprang" på 4. Så du ser at når vi har gått 4 ledd ut så dukker 1/5 opp som det første leddet i en parentes. Da vil dette forsivnne mot -1/5 som vi har i den første parentesen. På samme måte vil 1/6 i den neste parentesen strykes mot -1/6 i den andre parentesen. Og så videre. Er du med på at mange ledd da vil strykes bort? Hva står da igjen?

EDIT: la i spoiler! Prøv å følge rådet ovenfor først.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Sett inn for sinus og cosinus av summene. Da får du noen ledd med cos(x) og noen ledd med sin(x). Det gir opphavet til to likninger med to ukjente..

Håper dette hjelper deg litt, så kan jeg heller vise deg litt mer hvis du ikke får det til.

Får fortsatt ikke til..

Lenke til kommentar

Det som skjer her er at mange av leddene kommer til å forsvinne fordi du får to like ledd med motsatt fortegn. La oss fortsette rekka litt:

(1 - 1/5) + (1/2 - 1/6) + (1/3 - 1/7) + (1/4 - 1/8) + (1/5 - 1/9) + ... + (1/996 - 1/1000)

Hvert av de to leddene i hver parentes øker med like mye i nevneren. Det er bare at det første leddet har et "forsprang" på 4. Så du ser at når vi har gått 4 ledd ut så dukker 1/5 opp som det første leddet i en parentes. Da vil dette forsivnne mot -1/5 som vi har i den første parentesen. På samme måte vil 1/6 i den neste parentesen strykes mot -1/6 i den andre parentesen. Og så videre. Er du med på at mange ledd da vil strykes bort? Hva står da igjen?

EDIT: la i spoiler! Prøv å følge rådet ovenfor først.

Tror jeg forsto det sånn noenlunde, takk for svar!

Lenke til kommentar

Avgjør om punktene A=(1,1,7), B=(4,0,-2), C=(0,-1,3) og D=(2,-2,4) ligger i samme plan.

Jeg får at (ABxAC)*AD>0, altså at de ikke ligger i samme plan - men i følge boken min ligger de i plan. Er det jeg eller boka som har gjort feil?

bump. Noen som kan hjelpe?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Sett inn for sinus og cosinus av summene. Da får du noen ledd med cos(x) og noen ledd med sin(x). Det gir opphavet til to likninger med to ukjente..

Håper dette hjelper deg litt, så kan jeg heller vise deg litt mer hvis du ikke får det til.

Får fortsatt ikke til..

Bruker du summeformlene får du at sin(u)cos(x) + cos(u)sin(x) - sin(v)sin(x) + cos(v)cos(x) =sqrt(2)*cos(x).

Samler du leddene får du at (sin(u)+ cos(v))cos(x)+(cos(u)-sin(v))sin(x) = sqrt(2)*cos(x). Dette innebærer at det som står foran sin(x) må være lik null, og det som står foran cos(x) må være lik roten av to. Dette gir to likninger og to ukjente. Med litt triksing og miksing bør det la seg løse.

Lenke til kommentar

Hei, lurer på noe her.

Hvordan lager jeg ett skjema i excel som regner ut hvor mye salt jeg trenger?

Jeg trenger 1kg salt til 25 liter vann for å få en salinitet på 1.026

Hvordan kan jeg lage ett stykke som regner hvor mange gram salt jeg trenger om jeg har en salinitet på 1.019 og skal ha den opp til 1.026

i et 407 liter akvarium.

Lurer også på hvordan jeg kan finne ut hvor mye ferskvann jeg må fylle i tanken om jeg har en salinitet på fks 1.031 i desiliter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...